Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Historicky jediný sportovní diesel Mercedesu je dnes obrovská rarita, zachovalý se koupit skoro nedá
5.2.2022 | Petr Miler
Jakkoli je Mercedes s naftovými motory spojený snad více než jakákoli jiná německá značka, do řeky sportovních naftových modelů vstoupit odmítl. Až na jednu, svým způsobem fascinující výjimku.
Dieselové motory jsou dnes druhem na vymření a je to škoda. Jakkoli jsme nikdy nepatřili mezi jejich nadšené příznivce, jejich efektivita a z ní pramenící příhodnost pro určitá využití si zaslouží respekt. Svět nebo přinejmenším Evropa ale jako by v posledních dekádách nepřemýšlela - nejprve se diesely cpaly do všeho, kam se i nehodily, dnes se neobjevují pomalu v ničem, a to ani v autech, kam by se hodily. Pokud chcete větší auto, se kterým máte možnost někam rychle a efektivně dojet, je to stále jediná cesta, přesto takových verzí v nabídkách výrobců jen ubývá a na některých trzích jsou uměle vytlačeny zcela na okraj zájmu.
Dnes ale vrátíme do dob, kdy se naftové motory dostávaly pod kapotu pomalu všech aut a toužila po nich jasná většina lií. V první polovině předminulé dekády byly naftové motory skutečně v rozpuku a mánie kolem nich se nevyhýbala ani sportovně laděným autům. Tak se stalo, že Mercedes, který jinak pro diesely hořel, udělal výjimku a poprvé - a dnes můžeme říci, že i naposledy - postavil model divize AMG, který nepoužíval objemný benzinový, ale o něco menší naftový motor.
Je to pozoruhodné, neboť konkurenční a k dieselům jinak odmítavější značky nakonec se sportovně laděnými nafťáky problém nemají ani dnes. Pravda, nikdy nevzniklo nic jako BMW M3d nebo Audi DS4, což by byly jediné plnohodnotné ekvivalenty dieselového AMG, i v tuto chvíli ale u obou bavorských značek koupíte modely jako BMW M340d nebo Audi S4 TDI, což jsou aspoň polovičaté sportovní diesely. Mercedes zůstává leda u obyčejných naftových modelů s paketem označeným písmeny písmeny AMG, to není ono.
Skutečné dieselové AMG v minulosti vzniklo jen jedno a byla to velmi krátká epizoda. Jednalo se o typ C30 CDI AMG, který byl mezi léty 2002 a 2004 dostupný jako sedan, kombi i tzv. sportkupé, z nichž ten poslední jmenovaný (jde také o vůz na fotkách níže) se dočkal i jistého věhlasu. K ostatním se Mercedes neobtěžoval pořídit ani prezentační fotografie a nejen proto jde o vcelku neznámé stroje.
Ačkoli jméno naznačuje, že šlo o model vybavený třílitrovým naftovým šestiválcem, není to pravda. Pohon zabezpečoval mohutný řadový pětiválec s objemem 2 950 cm3, který po úpravě divizí AMG disponoval na svou dobu mimořádnými parametry - výkon činil až 170 kW (231 koní) a točivý moment vrcholil na 540 Nm, díky nimž zrychloval na stovku za 6,8 sekundy a dosáhl elektronicky omezené maximální rychlosti 250 km/h. To jsou parametry, které u dieselu nezklamou ani dnes.
U AMG si pohráli i s nastavením podvozku, vůz dostal lepší brzdy a ze 100 na 0 km/h deceleroval podle údajů výrobce na dráze 36 metrů. Poháněná kola byla samozřejmě zadní, převodovka podobně samozřejmě automatická a vůz se zdál být vzhledem k preferencím zákazníků Mercedesu velmi dobrou nabídkou. Přesto se ale zřejmě nesetkal s patřičnou odezvou nebo podporou uvnitř samotné automobilky, z jejího portfolia postupně zmizel a nikdy se do něj nevrátil.
Nevíme, kolik se těchto aut vyrobilo a prodalo, muselo jich ale být velmi, velmi málo. Na celém širém Mobile.de nabízející desítky kusů i kdejakého raritního veteránu najdete dnes pouhých pět C 30 CDI AMG. A do jednoho jde o vozy s mnoha sty tisíci najetými km, typicky kombíky. Však jde o dvě dekády staré rodinné diesely s trochou pepře navrch, kdo by s nimi jezdil pár tisíc km za rok?
Je to celé trochu zvláštní, jako by Mercedes tohle auto vyrobil a pak ho ani nechtěl prodávat. Výsledkem je na každý pád vůz, který je v prodeji násobně větší raritou než třeba supersportovní SLR, i toho se dnes nabízí na stejném místě přes 50 kusů! Pokud byste jej chtěli, pořídit kousek s 200 nebo 300 tisíci km není problém, stát bude v lepším stavu podobné peníze. Na zachovalé exempláře je třeba si trpělivě počkat a pak naopak netrpělivé jednat. I vozy s nájezdy okolo 100 tisíc km mizí z nabídek za ceny klidně okolo 350 až 400 tisíc Kč prakticky ihned.
Jen jednou jedinkrát Mercedes postavil plnotučné dieselové AMG a nabídl jej lidu. Moc se ho neprodalo a najít opravdu zachovalý kousek v prodeji je skoro výhrou v loterii. Foto: Mercedes-Benz
Zdroje: Mercedes-Benz, Mobile.de
Bleskovky
- Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
před 10 hodinami - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
včera - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Majitel na 36 let odstavil auto s plnou nádrží. I po takové době nastartovalo na první pokus, pořád s původním benzinem
před 3 hodinami - Největší evropský výrobce motorek je na pokraji bankrotu, nedokáže splácet své miliardové dluhy
před 4 hodinami - Nařizování elektromobilů v Británii není únosné. Vláda musí ustoupit před dalším zlomem poté, co výrobce připravila o 176 miliard
před 6 hodinami - Čínský luxus hrající si na Maybach i Rolls-Royce ukázal vše. Směšně se nejen jmenuje, udiví i hvězdami v klikách
před 7 hodinami - Střezte se, EU chce pomoci místnímu automobilovému průmyslu tak, že na svých absurdních plánech nezmění ani ň
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva