Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je vůz pátého člověka ve vesmíru. Tuto výbavu si do něj mohl koupit jen on
20.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Na první pohled nenápadný sedan má pozoruhodnou minulost i specifikaci. Letec zkrátka v autě ocení trochu jiné věc než obyčejný řidič.
Do aukcí mnohdy míří zvláštní vozy. Jejich stav klidně může být katastrofální, nicméně cena přesto zamíří do neskutečných výšin, neboť se jedná o skutečnou vzácnost vzniklou v pár kusech. Může jít o docela tuctová auta, na nichž sběratelé ocení nevídaný originální stav, i když není zrovna dokonalý. A stejně tak se dražební kladívko může vznášet nad automobily, které jsou na první pohled naprosto tuctové a jenž nic nepozdvihuje nad úroveň jejich sourozenců. Přesto ale nakonec také změní majitele za nemalý peníz.
Do poslední skupiny patří Cadillac DeVille, který byl vyroben v roce 2000 jako jeden z více než sto tisíc exemplářů. Pod kapotou se mu pak usadil neobvykle napříč uložený 4,6litrový osmiválec Northstar, jenž byl jedinou volbou, stejně jako čtyřstupňový automat. Toto hnací ústrojí přitom roztáčelo přední kola, z řidičského hlediska tak DeVille nemá moc čím okouzlit, třebaže motor V8 je zajímavý vždy a tento typ mohl být naladěn na výkon až 304 koní.
To by se ale muselo jednat o vrcholné provedení DTS, my se díváme na variantu DHS. Ta dostala o trochu méně koní (konkrétně 279), se kterými ovšem dorazil o trochu vyšší točivý moment (407 Nm versus 400 Nm). Zrychlení na stovku se tak odehrálo za 7,8 sekundy, na dvoustovku za 34,2 sekundy a čtvrtmíli americký sedan pokořil za 15,4 sekundy.
Tato čísla nejsou až tak tragická, nicméně jak jsme již naznačili, s ohledem na pohon předních kol a postarší automat DeVille zkrátka automobilovou nirvánu zařídit nedokáže. Přesto se očekává, že za pár týdnů by na aukci ve Fort Launderdale mohl vynést 50 000 až 75 000 USD (cca 1,25 až 1,88 milionu korun). Tedy více, než kolik v roce 2000 stál (44 700 USD/1,12 mil. Kč) v základu.
Za touto nemalou cenou stojí jméno prvního majitele, DeVille si totiž původně pořídil John Glenn. Tedy pátý člověk ve vesmíru a vůbec první Američan, jenž dosáhl orbitu. Těchto úspěchů dosáhl v roce 1962, v roce 1998 si ale připsal na své konto další historický zářez - v sedmasedmdesáti letech byl pro změnu nejstarším astronautem historie jako člen posádky raketoplánu Discovery.
Máme zde tedy skutečného amerického hrdinu, který svůj statut ještě potvrdil úspěšnou kariérou v Senátu. Do něj byl jako zástupce státu Ohio zvolen již v roce 1974 a daný post zastával ještě v roce 1999, tedy rok po svém posledním výletu do kosmu. Ani poté se ale z veřejného života nestáhl, místo toho přednášel na univerzitách.
Je tedy zjevné, že minimálně pro milovníky aviatiky má jeho jméno zapsané v technickém průkazu Cadillacu nemalou hodnotu. Je proto dost možné, že cena nakonec naroste ještě nad zmiňovaný vrchol. Glenn si přitom vůz ponechal do roku 2006, než jej prodal stávajícímu majiteli. Ten mu musel přislíbit, že se o něj postará, dokud bude astronaut naživu.
Bohužel, přestože Glenn po většinu života disponoval záviděníhodnou fyzičkou a ještě ve svých osmdesáti letech byl držitelem platného leteckého průkazu, 8. prosince 2016 zemřel. Jeho Cadillac tedy může po letech změnit majitele, přičemž zajímavý není jen sám o sobě, pozoruhodná je i jeho specifikace.
Vedle svérázné hnědo-bronzové barvy s obchodním označením Bronzemist je tu pár příplatků a mezi nimi systém infračerveného nočního vidění Cadillac Night Vision. V roce 2000 šlo o světový unikát, Cadillac se stal vůbec první automobilkou, který tuto věc začal nabízet a mluví se o tom, že si Glenn vybral DeVille právě kvůli tomu. Takovou věc promítanou přímo na čelní sklo může vysoce ocenit snad jen letec, běžnému řidiči bude překryv viděného spíše nepříjemný.
Night Vision Cadillacu tak neslavil velké úspěchy a v roce 2004 byl stažen z nabídky. Aut jím vybavených se prodalo minimum a to Glennovo je jedním z nich. A jsme si docela jisti, že on byl jedním z těch, kteří jej v praxi dokázali opravdu využít. Další důvod, proč toto auto chtít...















Prvním majitelem tohoto nenápadného osmiválcového Cadillacu DeVille byl legendární kosmonaut John Glenn. Právě jeho jméno navyšuje hodnotu sedanu na miliony, čidla systému Nigh Vision si jistě všimnete
Takto systém funguje v praxi. V roce 2000 to bylo trochu sci-fi, nic takového nenabízely ani německé „prémiovky”
Zdroj: Auctions America
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 7 hodinami- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
dnes Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včera
Nejnovější články
Ostré Audi zabavené zločinci ukazuje, jak nenápadné superauto to může být, „anonymní” specifikace je v dražbě
před 3 hodinamiRuský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
před 5 hodinamiToyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
před 6 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 7 hodinamiVW propustí víc lidí, než se zdá. Ze softwarové divize jich vyhodí dalších 1 600, funguje ale jako samostatná firma
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva