Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je vůz pátého člověka ve vesmíru. Tuto výbavu si do něj mohl koupit jen on
20.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Na první pohled nenápadný sedan má pozoruhodnou minulost i specifikaci. Letec zkrátka v autě ocení trochu jiné věc než obyčejný řidič.
Do aukcí mnohdy míří zvláštní vozy. Jejich stav klidně může být katastrofální, nicméně cena přesto zamíří do neskutečných výšin, neboť se jedná o skutečnou vzácnost vzniklou v pár kusech. Může jít o docela tuctová auta, na nichž sběratelé ocení nevídaný originální stav, i když není zrovna dokonalý. A stejně tak se dražební kladívko může vznášet nad automobily, které jsou na první pohled naprosto tuctové a jenž nic nepozdvihuje nad úroveň jejich sourozenců. Přesto ale nakonec také změní majitele za nemalý peníz.
Do poslední skupiny patří Cadillac DeVille, který byl vyroben v roce 2000 jako jeden z více než sto tisíc exemplářů. Pod kapotou se mu pak usadil neobvykle napříč uložený 4,6litrový osmiválec Northstar, jenž byl jedinou volbou, stejně jako čtyřstupňový automat. Toto hnací ústrojí přitom roztáčelo přední kola, z řidičského hlediska tak DeVille nemá moc čím okouzlit, třebaže motor V8 je zajímavý vždy a tento typ mohl být naladěn na výkon až 304 koní.
To by se ale muselo jednat o vrcholné provedení DTS, my se díváme na variantu DHS. Ta dostala o trochu méně koní (konkrétně 279), se kterými ovšem dorazil o trochu vyšší točivý moment (407 Nm versus 400 Nm). Zrychlení na stovku se tak odehrálo za 7,8 sekundy, na dvoustovku za 34,2 sekundy a čtvrtmíli americký sedan pokořil za 15,4 sekundy.
Tato čísla nejsou až tak tragická, nicméně jak jsme již naznačili, s ohledem na pohon předních kol a postarší automat DeVille zkrátka automobilovou nirvánu zařídit nedokáže. Přesto se očekává, že za pár týdnů by na aukci ve Fort Launderdale mohl vynést 50 000 až 75 000 USD (cca 1,25 až 1,88 milionu korun). Tedy více, než kolik v roce 2000 stál (44 700 USD/1,12 mil. Kč) v základu.
Za touto nemalou cenou stojí jméno prvního majitele, DeVille si totiž původně pořídil John Glenn. Tedy pátý člověk ve vesmíru a vůbec první Američan, jenž dosáhl orbitu. Těchto úspěchů dosáhl v roce 1962, v roce 1998 si ale připsal na své konto další historický zářez - v sedmasedmdesáti letech byl pro změnu nejstarším astronautem historie jako člen posádky raketoplánu Discovery.
Máme zde tedy skutečného amerického hrdinu, který svůj statut ještě potvrdil úspěšnou kariérou v Senátu. Do něj byl jako zástupce státu Ohio zvolen již v roce 1974 a daný post zastával ještě v roce 1999, tedy rok po svém posledním výletu do kosmu. Ani poté se ale z veřejného života nestáhl, místo toho přednášel na univerzitách.
Je tedy zjevné, že minimálně pro milovníky aviatiky má jeho jméno zapsané v technickém průkazu Cadillacu nemalou hodnotu. Je proto dost možné, že cena nakonec naroste ještě nad zmiňovaný vrchol. Glenn si přitom vůz ponechal do roku 2006, než jej prodal stávajícímu majiteli. Ten mu musel přislíbit, že se o něj postará, dokud bude astronaut naživu.
Bohužel, přestože Glenn po většinu života disponoval záviděníhodnou fyzičkou a ještě ve svých osmdesáti letech byl držitelem platného leteckého průkazu, 8. prosince 2016 zemřel. Jeho Cadillac tedy může po letech změnit majitele, přičemž zajímavý není jen sám o sobě, pozoruhodná je i jeho specifikace.
Vedle svérázné hnědo-bronzové barvy s obchodním označením Bronzemist je tu pár příplatků a mezi nimi systém infračerveného nočního vidění Cadillac Night Vision. V roce 2000 šlo o světový unikát, Cadillac se stal vůbec první automobilkou, který tuto věc začal nabízet a mluví se o tom, že si Glenn vybral DeVille právě kvůli tomu. Takovou věc promítanou přímo na čelní sklo může vysoce ocenit snad jen letec, běžnému řidiči bude překryv viděného spíše nepříjemný.
Night Vision Cadillacu tak neslavil velké úspěchy a v roce 2004 byl stažen z nabídky. Aut jím vybavených se prodalo minimum a to Glennovo je jedním z nich. A jsme si docela jisti, že on byl jedním z těch, kteří jej v praxi dokázali opravdu využít. Další důvod, proč toto auto chtít...
Prvním majitelem tohoto nenápadného osmiválcového Cadillacu DeVille byl legendární kosmonaut John Glenn. Právě jeho jméno navyšuje hodnotu sedanu na miliony, čidla systému Nigh Vision si jistě všimnete
Takto systém funguje v praxi. V roce 2000 to bylo trochu sci-fi, nic takového nenabízely ani německé „prémiovky”
Zdroj: Auctions America
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před hodinou - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 3 hodinami - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 4 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovku
včera - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 10:11 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis