Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je symbol mrtvé éry, poslední výkonná luxusní limuzína s motorem V8 a manuálem. Vznikla jen v 96 kusech
27.12.2024 | Petr Miler
Není to žádné prehistorické auto, automobilka navíc musela už v době jeho vzniku dobře vědět, že jím uspokojí jen hrstku nadšenců. Přesto si netroufla takové provedení nenabídnout. Dnes je nepředstavitelné, že by výrobce vyšel vstříc byť o řády větší skupině zákazníků.
Čas toho z automobilového světa odnesl už spoustu a jednou z takových věcí je ruční řazení u jakkoli výkonnějších nebo větších resp. luxusnějších aut. Výjimky se ještě najdou, ale je jich opravdu poskrovnu. Po faceliftu Golfu R už pomalu nepřežívá ani žádný hot hatch s výkonem okolo 300 koní, který by takovou možnost nabídl, z menších sedanů už jde jen o nové BMW M3 (480 koní). Kupé se najde víc, opravdu výkonný kombík s manuálem už ale neexistuje žádný, SUV žádné a luxusní auto vyšší třídy? Nenechte se vysmát.
V tomto kontextu je pozoruhodné, že Porsche ještě před 11 léty - vydrželo to až do dubna 2013 - nabízelo Panameru i s manuálními převodovkami. Panamera je velmi luxusní a velmi výkonná limuzína (dobře, technicky je to liftback, ale jinak jde o konkurenci BMW řady 7 nebo Audi A8), u které byste to navzdory její značce nečekali. A nabídka nekončila u jedné verze pro pár bláznivých kupců, k dispozici byla pro většinu variant.
Porsche se tehdy cítilo být ještě nekompromisně řidičskou značkou, která své špičkové modely ani nenabízela s automatem, protože přidával kila navíc. Tyhle sněhy jsou pryč, ale ještě než roztály, bylo možné sáhnout po manuálu nejen k nejslabším šestiválcovým motorům, ale dokonce i k Panameře S o výkonu 298 kW (406 koní), který dodával motor 4,8 V8 výlučně kolům zadní nápravy. Byl to na svou velikost rychlý stroj, na stovku zrychlil za 5,6 sekundy a rozjel se na 285 km/h, zájem o něj byl ale minimální.
Prodáno bylo pouhých 96 exemplářů, a tak jsou mezi ojetými exempláři Panamery S s ručním řazením naprostou raritou. Jedna velmi zajímavá je teď ale na prodej kdesi mezi Francií a Itálií (majitel je Francouz, ale žije dnes v Itálii). Má skutečně ruční řazení a decentní specifikaci danou především černým zbarvením všeho myslitelného. I když tedy první generace tohoto modelu nebyla zrovna hezkým autem, tento kousek působí relativně sympaticky.
A je také velmi, velmi zachovalý, navzdory nemalému nájezdu. Je z roku 2010 a dodnes najel skoro 166 tisíc km, ovšem s veškerou péčí autorizovaných servisů. Vypadá vážně dobře a není troufalé tvrdit, že snadno ujede klidně ještě stovky tisíc km. Kdysi byly podobné exempláře nechtěné a prodávaly se za statisíce, dnes je to rarita, která na hodnotě jen roste. Toto konkrétní auto tak navzdory 14 létům stáří a neskromnému nájezdu přijde na 39 900 Eur, tedy něco málo přes 1 milion Kč.
Řekneme na rovinu, že nás láká, protože tak velké auto s tak velkým a silným motorem a ručním řazením už vám nikdo nikdy neprodá. Ano, „nikdy” se nemá říkat, ale tady si to troufneme tvrdit, zdá se to v tuto chvíli být absolutně vyloučené, tohle je prostě symbol už mrtvé éry. I proto lze o koupi podobného stroje uvažovat nejen jako o autu - stejně jako se dnes poslední Ferrari s manuálem prodávají za až absurdní sumy hlavně proto, nepochybujeme o tom, že i taková Panamera bude jednou na aukci sběratelských vozů platit za zjevení.









Tato Panamera S má skutečně manuální řazení. Je to naprostá rarita, v prodeji se objevuje jen jednou za čas. Foto: M.B., publikováno se souhlasem
Zdroj: Porsche Panamera S V8 4.8 400 Manual@Autoscout24.it
Bleskovky
Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
před 4 hodinamiU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
včeraAž bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
11.3.2025
Nejnovější články
Němci najeli 100 tisíc km s moderním Opelem a rozebrali ho na díly. Problémy ale našli spíš předtím než potom
před 3 hodinamiNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
před 4 hodinamiElektrická party zdarma v Rakousku končí. Elektromobily budou podléhat silniční dani, majitelé zaplatí až desítky tisíc ročně
před 5 hodinamiVW přiznává, že svůj „levný” elektrický model nedokáže prodávat se ziskem, ztráty zmírní čínskými díly a portugalskou výrobou
před 6 hodinamiNa nová kola slavného úpravce se radši nedívejte moc dlouho, mohli byste se pozvracet
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva