Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je Škoda 1000 MB po 1. majiteli v neskutečném stavu, po dekádách stání v garáži je dokonale originální
19.4.2023 | Petr Miler
Je nevídané, aby někdo tak starý vůz po dlouhých 56 let zachoval v původním stavu, tady se to ale podařilo. Stačilo málo jezdit, hodně se starat a pečlivě garážovat. Teď je na prodej, cena se ovšem šplhá hodně vysoko.
Když přijde řeč na převratná díla českého či československého automobilismu, na tento stroj si vzpomene málokdo. Je už jednoduše příliš starý na to, aby jej tak většina lidí vnímala, přitom právě ten určil ráz místního automobilového vývoje na dekády dopředu. Škoda 1000 MB byla nejen jednou z mála komunistických škodovek, které šlo označit za vizuálně atraktivní, zlomový vůz to byl i po technické stránce.
„Embéčko” přišlo v roce 1964 s tehdy moderní koncepcí „vše vzadu”, která se toho času zdála být ideální z hlediska použitelnosti i konstrukční jednoduchosti. Později vyhrál jiný přístup, tehdy ale na taková auta sázeli všichni. A československé AZNP na ně vsadily do takové míry, že se od nich neodpoutaly na několik dekád. I když docházelo k dílčím modernizacím, jak pozdější Škoda 100, tak následující iterace Škod 105, 120 apod. byly stále jen evolucí stejné myšlenky. Když jste si v roce 1989 koupili tehdy vrcholnou Škodu 135 GL, byl to pořád jen vyladěný model 1000 MB s kořeny na přelomu 50. a 60. let.
Je to tedy pořádný kus místní automobilové historie, a tak s údivem musíme hledět na každý zajímavý exemplář, který se od konce výroby v roce 1969 dožil dnešních dnů. Obvykle píšeme o těch, které jsou dnes k mání skoro nejeté, popř. dokonale zrestaurované, vůz na fotkách níže je docela jiný případ. Jde o auto, které nějakým způsobem jezdilo, současně je ale pořád v naprosto originálním stavu.
Tato Škoda 1000 MB z roku 1967 byla totiž po celý svůj život garážována. A poté, co si odkroutila své, už v garáži strávila zbytek života. Auto tedy jezdilo, ale ne moc, jediný majitel s ním najel celkem jen 78 245 km. Není to nic, na 56 let staré auto to ale rozhodně není obraz intenzivního používání. Co je podstatné, přes alespoň takové využití bylo s vozem zacházeno dostatečně citlivě a pečlivě na to, aby byl stále originální. A právě to je na něm cenné, něco takového se nevidí.
Na fotkách jej navíc můžete vidět ve stavu, v jakém byl vytažen z garáže. A je to vážně extra kousek, podívejte se na něj sami. Auto je špinavé, to ano, majitel ale říká, že není zrezlé a pod nánosy prachu se skrývá stále blyštivý původní lak. A interiér je na tom velmi podobně. Je to zkrátka embéčko ve stavu, v jakém jsme jej mohli vídat na silnicích ještě pár dekád zpět jako normálně používaný vůz, dnes už se vám to nepoštěstí. Pokud se ale do těch časů chcete vrátit, přímo tento stroj je k mání s veškerou patinou.
Je to kousek prodaný původně v Bulharsku, odkud jej majitel nabízí v online aukci ve Velké Británii. Cena není nízká, vyšplhala se už na 12 600 liber, tedy asi 335 tisíc Kč. Pro leckoho to jistě bude příliš mnoho peněz na „omšelou komunistickou plechovku”, pro jiné zajímavá možnost uzmout se tisícovky s jasnou historií a pozoruhodným originálním stavem, který je snad škoda měnit. V nějaké soukromé sbírce se tento kus automobilových dějin ČR a ČSSR bude vyjímat, jak je, stačí zakonzervovat.
Takto pěknou, dodnes originální a přesto ne úplně ježděnou Škodu 1000 MB už jsme dlouho neviděli. Za svůj stav vděčí i tomu, že dekády stála v garáži, odkud byla vysvobozena teprve nedávno. Na fotkách ji vidíte zaprášenou ve stavu, v jakém byla v oné garáži, pod nánosy prachu je prý zcela nezrezlá a její lak se jen blyští. Foto: Car & Classic, tiskové materiály
Zdroj: 1967 Skoda 1000 MB@Car & Classic
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před hodinou - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 2 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 4 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva