Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jako novému se tomuto autu všichni smáli, fajnšmekři ale věděli své. Teď za hezké kusy inkasují miliony
19.11.2022 | Petr Miler
Krátkodobě mohou převážit jiné faktory, z dlouhodobého hlediska ale o hodnotě toho či onoho vozu rozhodnou hlavně jeho faktické kvality. Tento bavorák svého času platil za podivně stylizovaný vůz se starou technikou, dnes je to pekelný stroj řidičských radostí.
Toužíte-li po vzácném BMW a něco jako M1 je na vás vzácné až příliš, můžete sáhnout po historicky jediném sériovém bavoráku s karoserií shooting brake. Jde o model Z3 M Coupe, který dlouho měl rozporuplnou pověst. Ať už ale kohokoli slýcháte říkat o tomto autě cokoli špatného, vězte, že o M Coupe, jak se tento vůz také jednoduše nazýval, to tak úplně neplatí.
Osobně pamatuji rozpačité obličeje těch, kteří tento vůz na přelomu milénia jako nový spatřili. Vůz dráždil už svým designem, říkalo se mu „clown shoe” - klaunova bota, záměrně rozpláclá obuv dětských bavičů. Nebudeme tvrdit, že tohle označení k designu Z3 M Coupe nesedí, naprosto specifický vzhled plný svalnatých linií ale už svého času dokázal také uhranout. A postupem doby si získává stále více uznání.
I kdyby vás ale ani dnes nebral, jeho technika prostě musí. I ta byla zpočátku zdrojem kontroverzí - první vyrobená auta dostala techniku modelu M3 E36, což znamenalo 321 koní. Ne snad, že by to bylo málo, už v roce 2000 ale na trh přišla nová M3 E46 a Z3 M Coupe najednou působila zastarale. I to se dnes jeví jinak - první vyrobené kusy nemají absolutně žádnou elektroniku krom ABS, nemají ani protiprokluzový systém, natož pak ESP nebo cokoli dalšího. Nemají ani protivný elektronický plyn - je tu jen řidič, plynový pedál s lankem a na jeho konci šest škrtících klapek krmících jeden z legendárních bavorských motorů. Kdo do tohoto auta sedne, protúruje jej a dokáže se nesmát, není fanda aut. Není možné ho - zvlášť dnešní optikou - nevnímat jako řidičskou nirvánu, jde o ďábelský stroj řidičských radostí.
Komu by přece jen technika E36 nevoněla, od roku 2001 se pod kapotou montoval alespoň motor S54B32, tedy řadový šestiválec z pozdějších M3 E46 a Z4 M Coupe, toho času naladěný na 325 koní. Nějaká elektronika už přibyla a ani ovládání motoru nebylo tak přímočaré, přesto - 325 koní na zadních kolech a s manuální převodovkou (něco jako „povinný automat” byla tehdy v Mnichově vulgarita, za kterou se propouštělo) a samosvorným diferenciálem určitě neurazí.
Z3 M Coupe přes všechny své neobvyklosti nebyla jako nové auto zrovna prodejní hit a ceny dostupných ojetin byly i později dlouho dole. Ještě tak dekádu zpět stačily statisíce na sotva jeté kusy v perfektním stavu, tyhle doby jsou ale pryč. Klaunova bota zraje jako víno a bez 2 milionů dnes krásný exemplář koupíte jen s velkým štěstím. Ty nejlepší pak stojí přes 3 miliony - třeba jako stroj, který máme před sebou.
Je to nejen jeden z pozdějších vyrobených kusů Z3 M Coupe. Už díky motoru S54B32 je to vzácné zboží, protože se jich takto vyrobilo údajně jen 269 kusů a pochybujeme, že by byť dva mohly mít úplně totožnou specifikaci. Je to tedy nejspíše naprosto unikátní Z3 M Coupe vyrobená v roce 2001 s najetými 15 026 kilometry od novoty. Po celou dobu prý měla špičkovou údržbu a viditelný stav tomu odpovídá. Je prakticky dokonalý, i u Z3 citlivé věci na opotřebení jsou tady v pořádku.
Je to originál mezi originály a třebaže šedočerné provedení není zrovna tím nejnápaditějším, je to výjimečné auto. Podle toho ovšem také stojí - 129 500 euro, tedy 3,15 milionu korun. Pozoruhodná cena, uvážíme-li, že stejný vůz mohl před 10 lety stát pětinu, možná i šestinu. Samozřejmě, taková cena vám už mezi novými auty pořídí leccos, ovšem takto krásný kus Z3 M Coupe v tomto stavu je rarita svého druhu. A pokud toho s ní moc nenajezdíte, bude jen a pouze dražší. Kdybyste snad měli zájem, vůz stojí u nám už dobře známého nizozemského prodejce, u Leitnera ve městě Alkmaar.
























Kdysi přehlížený a vysmívaný vůz je dnes magnet hodný obdivu. Toto je pramálo jetý kus BMW Z3 M Coupe ve stavu 1A, přijde ale na více jak 3,1 milionu Kč. Foto: Autoleitner, publikováno se souhlasem
Zdroj: Autoleitner
Bleskovky
Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
před 2 hodinamiNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
včeraNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025
Nejnovější články
Značka, která svým novým vozům už nedává zadní okna, svolává auta do servisů, protože v nich lidé nevidí dozadu
před hodinouSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
před 2 hodinamiŠkoda je vážně mimo realitu. V době, kdy jiní zkouší na takové kontroverzní kroky zapomenout, hrdě přichází s duhovým Elroqem
před 4 hodinamiMechanik rozebral jeden z největších držáků mezi motory po 350 000 km a nenašel téměř žádné opotřebení. Když „odejde”, je to vždy záhada
před 5 hodinami„Západní” automobilový průmysl je z valné většiny ztracen a musí dostat pořádnou ránu, aby se konečně probral
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva