Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je nejsilnější a nejrychlejší tovární Škoda historie, vzácný stroj stojí miliony
6.5.2021 | Petr Miler
V rukou úpravců a kutilů vznikly i silnější škodovky, také ty by ale měly problém přinejmenším na určitých typech tratí držet krok s tímto, dnes už 21 let starým strojem. Octavia WRC byla a dále zůstává jedním z absolutních vrcholů českých aut.
Škoda už se dnes neúčastní žádných vrcholných automobilových soutěží, a tak navzdory úspěchům v nižších rallyových třídách ve světě motoristického sportu tolik neznamená. Na přelomu milénia tomu ale docela bylo jinak. Tehdy koncern VW napadlo, že by svou východní, stále výše se deroucí značku mohl pozvednout bojem mezi absolutní smetánkou závodních aut a zároveň navázat na její historické úspěchy. A tak Škodu nasadil do WRC, nejvyšší ligy mistrovství světa v rallye.
Díky tomu přišly na svět dva speciály na bázi Octavie a Fabie s prakticky totožnými specifikacemi, které jsou mezi továrními auty dodnes tím nejsilnějším a nejrychlejším, co automobilka postavila. Mimo brány firmy vznikla i větší monstra, sama Škoda se ale dodnes s produkčními auty nedostala za hranici 280 koní ani limity předpisů pozdějších závodních speciálů nedovolily vyšroubovat výkon za hranici 300 koní.
Tímto potenciálem disponuje také Škoda Octavia WRC, která vznikla postupně ve třech evolucích s motorem 2,0 turbo o výkonu až 221 kW (300 koní) při 5 500 ot./min a točivém momentu 520 Nm v 4 000 ot./min. Při pohonu všech kol a hmotnosti 1 230 kg šlo o velmi rychlé auto, nakonec Octavie WRC jsou dodnes čas od času k vidění na různých českých soutěžích, které ještě dovolují jejich nasazení. A rychlostně se tam rozhodně neztrácí.
Nepodařilo se nám vypátrat, kolik přesně Octavií WRC ve Škodě vzniklo, šlo ale jistě jen o desítky aut. Jde tedy o velmi výjimečné a svého času také velmi drahé zboží, které si mimo automobilku mohli dovolit jen vyvolení. Nyní si jedno z nich můžete koupit i vy a jakkoli má daleko k čemukoli levnému, za svou současnou cenu je přece jen dostupnější než jako nová.
Nabízí jej španělská závodní stáj a přidává i jeho specifickou historii. Jde o stroj používaný přímo tovární stájí, který se dočkal nasazení v osmi podnicích WRC v rukou Armina Schwarze v roce 2001 a v rukou Kennetha Erikssona v roce 2002. Nejde tedy žádnou pozdější repliku a už s ohledem na roky využití jde o druhou evoluci vozu, která prošla dílčí technickou renovací. Týká se i motoru, který je sice kompletně v původní specifikaci, pozbyl ale dříve předepsaného restriktor, a tak dnes dává 400 koní. Nemáme problém věřit prodávajícímu, že jde stále o rychlé a řidičsky uspokojivé auto.
Přes částečnou renovaci je znát, že auto většinu života nestrávilo zrovna v muzeu - prostě jezdilo soutěže. Na každý pád je to zajímavý pohled do minulosti a šance vlastnit dost podstatný kus historie české automobilky. A pozoruhodný je nakonec i pohled na detaily samotného vozu. Ze silniční Octavie I tu není skoro nic, jen části karoserie a světla, jinak jde o naprosto utilitární stavbu odpouštějící si jakékoli zbytečnosti. Nejen pro fanoušky značky by jistě bylo úchvatné takový stroj vlastnit a čas od času jej projet. Teď jen kde vzít peníze na jeho pořízení - současný majitel žádá tučných 145 tisíc Eur, tedy přes 3,7 milionu Kč. Dražší ojetou škodovku v prodeji abyste pohledali.
Originální tovární Octavia WRC v prodeji je naprosto výjimečná věc, jedna je nyní k mání ve Španělsku. Foto: Castelos Motorsport, publikováno se souhlasem
Zdroj: Castelos Motorsport
Bleskovky
- Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera - Ostrá verze nové levné Lady vypadá zevnitř jako Pagani pro chudé, bez maskování nafotili i odvozený kombík
29.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu včera 17:09
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? včera 10:00
- Předčasný konec testů v Portimau 29.1.2025
- Masarykův okruh v roce 2025 29.1.2025
- KTM 125 SMC R a 390 SMC R 2025: malé supermota 29.1.2025
Nejčtenější články
- Sběratel po dvou letech vydělá na prodeji jednoho z pouhých deseti vzácných Bugatti až 176 milionů, tomu se říká dobrý kauf
1.1.2025 - Číňané dokončují nejdelší dálniční tunel světa, monstrózní stavba mizí v horském masivu na dlouhých 22 km
1.1.2025 - Jeden z největších držáků moderních aut nezabije jako ojetinu skoro nic, prvních 100 tisíc km je pro něj jen rozcvička
1.1.2025 - Tesla Cybertruck explodovala před Trumpovým hotelem a zabila nejméně jednoho člověka, Musk nikdy nic takového neviděl
2.1.2025 - Takhle obrovské pokuty od EU za emise CO2 mohou automobilky čekat v roce 2025, jen u VW jde o stovky miliard
2.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva