Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je nejetá Škoda 105 přímo z dědovy garáže, na svůj stav je překvapivě levná
12.3.2021 | Petr Miler
Stav tohoto auta je skoro zázračný, i když jej jako relikvii nikdo neudržoval. Prostě 33 let téměř jen stála v garáži prvního majitele a podle toho dnes vypadá.
Přechod od „stopětek” a „stodvacítek” k Favoritu znamenal pro Škodu hodně - zbavila se zastaralé koncepce „všechno vzadu” a nabídla auto, které ve své době možná nebylo dokonale konkurenceschopné, nebylo ale jen pro smích. Typ 742, vyráběný před Favoritem a často označovaný podle jmen jednotlivých verzí jako „stopětka” či „stodvacítka” kvůli prodejnosti modelů 105 a 120, může mít pro spoustu lidí stále svůj půvab. Však mnozí z nás pořád pamatují, že v nich vyrůstali - ať už lidsky nebo řidičsky.
Je to také jeden ze symbolů normalizace na českých silnicích, protože se typ 742 představil v roce 1976 jako nástupce Škody 100 a 110, ačkoli na stole bylo i něco lepšího. A právě varianta 105 byla nejslabší verzí, měla motor o objemu 1 046 cm3 (odtud jméno 105) který dával 44 koní, jezdil na nízkooktanový benzín a se čtyřstupňovým manuálem byla jeho maximálka 130 km/h. V průběhu čtrnácti let výroby vzniklo na 840 tisíc kusů jen této varianty, takže za vzácnost ji považovat nejde.
Základní výbava byla dnešní optikou až nepředstavitelná. Verze 105 S, tedy Standard, nejenže nenabídla opěrky hlavy, ale ani loketní opěrky ve dveřích nebo stahovací okna zadních dveří. Na tyhle výdobytky si člověk musel připlatit, bylo potřeba zvolit verzi 105 L, tedy de Luxe. Vrcholem byla verze GL, Grand de Luxe, která nabídla kromě chromových detailů karoserie např. luxusní prvky jako opěrky hlavy nebo posilovač brzd.
Pokud člověk dnes prahne po takovémto stroji, je stále těžší najít nějaký na prodej a narazit na opravdu zachovalý je skoro nemožné. V Polsku se ale nyní objevil vůz, který je tak trochu strojem času. Tuto „stopětku” s novějším designem (varianta M, před faceliftem, řekněme, šlo o L) měla od roku 1988 jediného majitele, kterého s ní obvykle nenapadlo dělat nic lepšího, než ji garážovat.
Majitel nebyl žádný sběratel, to je na stavu vozu vidět, ale nejezdil s ním. A i to je na něm také zatraceně vidět. Auto není zrenovované, ve stavu, v jakém ji vidíte, přežívá už 33 let. Krom prachu a špíny je prý prakticky dokonalý, neboť vůz za celou dobu své existence najezdil pouhopouhých 9 267 kilometrů a vnučka kupce, která nyní auto nabízí k prodeji, říká, že pod poněkud nevzhlednými neoriginálními potahy sedadel jsou úplně nové sedačky. Vůz není zrezlý, je technicky v pořádku, nebyl bouraný a vše je na něm původní.
Takové staré škodovky dnes snadno stojí statisíce, tuto ale nabízející prodává po dědečkovi jen za 3 700 Eur, tedy 97 tisíc Kč. Řekli jsme ji, ať vůz zdraží, že se dnes snadno prodá za dvojnásobek a nevíme, jestli nás poslechne. Ale pokud ne, nabízí se tu šance na velmi slušný obchod, takovéto Škody 105 se v prodeji skutečné neobjevují. Podobnou jsme v prodeji neviděli už dlouho.







Tato Škoda 105 L na prodej nemá za sebou ani 10 tisíc km od novoty a je naprosto originální. S ohledem na to nestojí mnoho. Foto: Marta Stanczak, publikováno se souhlasem
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
Mercedes dal potichu sbohem svému dosavadnímu ikonickému logu, změna je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
dnesDlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
včeraV Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025Sbohem, třícípá hvězdo. Mercedes právě odpravil sám sebe novým CLA, je to nevzhledné, lacině působící 2,1tunové zklamání
14.3.2025VW propustí víc lidí, než se zdá. Ze softwarové divize jich vyhodí dalších 1 600, funguje ale jako samostatná firma
14.3.2025Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025Škoda ukáže elektrickou Octavii poprvé už letos, postupná poprava bestselleru začne v srpnu
14.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva