Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je legendární Škoda Fabia RS přestavěná na benzinový pohon, extrémní výkon nedává draho
20.9.2022 | Petr Prokopec
Legenda svého druhu přišla o dieselový pohon, který se do značné míry postaral o to, že se legendou stala. Místo 130 koní se ale nyní pod kapotou prohání téměř trojnásobné stádo, upraven navíc nebyl jen motorový prostor.
Vůbec první Škoda Fabia RS přišla na svět v roce 2003. Šlo tehdy o první hot hatch historie, který byl nabízen výlučně s dieselovým agregátem. Pod kapotou si našla místo dnes legendární jedna-devítka Pumpe-Düse, která byla známa jak svou nízkou spotřebou, tak robustností. I když si tedy nadšenci při pohledu na mladoboleslavskou vábničku ťukali prstem na čelo, v mnoha lidech vzbuzovala kombinace naléhavě servírované dynamiky s nízkou spotřebou nadšení, díky čemuž se legendou stal i celý tento model.
Na první pohled přitom pohonná jednotka vypadala podvyživeně. Z necelých dvou litrů objemu totiž bylo vydolováno jen 130 koní výkonu a 310 Nm točivého momentu. Tomu odpovídal i tovární údaj pro zrychlení, stovky totiž měla Fabia RS dosahovat po 9,6 sekundách. Ne snad, že by to bylo špatné číslo, i tehdejší hot hatche ale byly jinde. Auto ale subjektivně působilo rychleji a i s levnými úpravami dokázalo dosahovat stovky okolo 7 sekund. A pružné zrychlení pak dokázalo konkurovat i daleko dražším strojům.
Právě díky velkému zájmu o modifikace je nicméně dnes pomalu nemožné narazit na kousek v originálním stavu. Koneckonců, dnes vám jej neukážeme ani my, místo toho si posvítíme právě na jednu z přestaveb. Ta je ovšem opravdu mimořádná, neboť na přední kola nyní míří 380 koní, tedy pomalu trojnásobek původního výkonu. Dosavadní majitel přitom uvádí, že vůz je díky tomu „extrémně rychlý“, což při hmotnosti 1 200 kg není žádným překvapením. S 317 koňmi na tunu se dostáváme někam do rajónu supersportů.
Jak už jistě tušíte, v motorovém prostoru nezůstal kámen na kameni. Na místo původního dieselu se totiž nastěhovala benzinová jedna-osma ze Seatu Ibiza Cupra. Tuto přeplňovanou jednotku používal i Golf GTI čtvrté generace, v jehož případě produkovala 180 koní a 235 Nm. Naladěna však mohla být i na 150 koní a 210 Nm.
Původně 180koňový motor si vzala na paškál společnost Jabbasport, která objem převrtáním zvedla na 1,9 litru. Mimo to dorazily kované písty, zesílené ojnice, hybridní turbo či nová řídicí jednotka a výfuk. Souběžně s tím byla zesílena i původní šestistupňová manuální převodovka, se kterou nyní spolupracuje spojka Sachs a diferenciál Quaife. Došlo pak i na instalaci šestipístkových předních a čtyřpístkových zadních brzd Billet, jenž se skrývají za 17palcovými litými koly.
Přestavbě se nevyhnul ani interiér, kam se nastěhovala přední karbonová sedadla Cobra Misano a zadní ze Škody Fabia RS druhé generace. Vůz zároveň disponuje i přístroji ze Seatu Ibiza, ze kterého pochází také ovládání klimatizace. Nicméně zrovna pohled na středovou konzoli vás o neprůstřelných kvalitách konverze úplně nepřesvědčí. Majitel nicméně dodává, že s vozem od roku 2018, kdy byl projekt dokončen, najel přes 16 tisíc km bez nejmenších problémů.
Lze už jen dodat, že majitele veškeré modifikace vyšly na 30 tisíc liber (cca 837 000 Kč), do čehož navíc není započítána jeho práce. Benzinovou Fabii RS nicméně nabízí k prodeji za pouhých 15 995 GBP (446 000 Kč), což je částka, jaká vám aktuálně nestačí ani na provedení Monte Carlo. To přitom stejně jako standardní provedení disponuje litrovým tříválcem a tedy jen 110 koňmi. Zamířit na eBay tak rázem vypadá lákavěji, než se harcovat po oficiálních showroomech.












Přepracováním dieselové Škody Fabia RS nedošlo pouze na navýšení výkonu, ale také snížení hmotnosti, která je navíc lépe rozložena. Pod kapotou je nově rozsáhle upravený motor 1,8 20V Turbo se 180 koňmi. Foto: h11cwg, publikováno se souhlasem
Zdroj: eBay
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 8 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 9 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před 11 hodinamiVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle