K mání je Lancia Stratos Stradale v původním stavu, sláva z ní teče všemi otvory

Silniční verze snad nejpokrokovějšího a rallyového stroje je vzácná v jakémkoli provedení. Tato je navíc skoro jako nová.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je Lancia Stratos Stradale v původním stavu, sláva z ní teče všemi otvory

26.12.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

K mání je Lancia Stratos Stradale v původním stavu, sláva z ní teče všemi otvory

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Silniční verze snad nejpokrokovějšího a rallyového stroje je vzácná v jakémkoli provedení. Tato je navíc skoro jako nová.

Úchvatných aut na prodej není nikdy dost. Zatímco včera jsme se mohli podívat na krásný a vzácný Mercedes-Benz 560 SEC 6.0 AMG Wide Body z roku 1989, nyní se v historii vydáme ještě dále. A zároveň přesídlíme z Německa do Itálie, neboť k mání je legendární Lancia Stratos v silničním provedení Stradale z roku 1976.

Když se v prodeji objeví tento stroj, pozornost si to zaslouží pokaždé, v tomto případě je ale důvodů ke zbystření o něco více. Pro nás je toto auto může být zajímavé i tím, že většinu svého života strávilo v Rakousku v rukou dvojice majitelů. Ti s ním ním dělali kde co, jen ne příliš jezdili - počet najetých kilometrů za skoro 40 let života činí jen 44 000, díky čemuž je vůz dodnes ve zcela originálním stavu, vyměnit nebylo třeba jediný podstatný mechanický komponent.

Pětistupňová manuální převodovka je tak ryze tovární, stejně jako motor 2,4 V6 od Ferrari ještě z doby, kdy Lancia a Fiat měly společnou jen zemi původu. V silniční verzi je naladěný na 140 kW (192 koní), což při hmotnosti silniční verze jen 980 kg stačilo na akceleraci na stovku za 6,8 sekundy a maximální rychlost 232 km/h. Výkon vozu byl ale v civilním provedení uměle snížen a může být snadno naladěn na 280 nebo s použitím 24ventilové hlavy válců dokonce na 320 koní, jimiž disponovaly závodní verze - stále s atmosférickým plněním.

Tento Stratos Stradale se navíc pyšní zářivě modrou karoserií z pera Marcella Gandiniho, se kterou jsou spárována bronzově lakovaná litá kola a výrazné čelní spoilery nebo aerodynamický kryt zadního okna a motoru. Uvnitř je pak možné počítat se sportovními sedadly s oranžovým čalouněním nebo hasicím přístrojem usazeným před řadicí pákou. Povšimnout si pak můžete vykrojené kapsy ve dveřích, do které je možné odložit závodní helmu.

Souběžně s vozem se stanete rovněž majiteli původní uživatelské i prodejní příručky, nejsou to však tyto materiály, které stojí za vysokou prodejní cenou. V tomto směru hraje hlavní roli jednak aura vozu - jde o homologační speciál pro rallyové auto, které bylo bylo jako vůbec první v historii postaveno od základu s cílem bodovat na tratích světového šampionátu. A podle toho vypadala jeho kariéra - titul šampiona s ním Munari a Waldegård získali tři roky po sobě v letech 1974 až 1976 a byli by s ním zřejmě vítězili i nadále, kdyby už tehdy mateřský Fiat nerozhodl o nasazení modelů 131 Abarth na místo Stratosu. Ten byl tak mohutně napřed, že v rukou soukromých jezdců vítězil i v dalších letech a ještě v roce 1981 s ním Bernard Darniche vyhrál korsickou rallye.

Druhým klíčovým faktorem je výjimečnost vozu. Lancia totiž celkově musela vyrobit pouze 500 exemplářů kvůli homologaci, po snížení tohoto požadavku na 400 kusů ale výrobu zastavila po zkonstruování 492. kusu. Přesně tolik jich poznalo svět, řada z těchto strojů ale přes své původní určení zamířila znovu na závodní kolbiště, přičemž mnoho z nich tyto kratochvíle nepřežilo. A když ano, nejsou dnes v původním stavu s asi tisícovkou ujetých km ročně.

Pokud vás tato nabídka zaujala, nedivíme se, Gandiniho svérázný design s rozměrným zaobleným čelním sklem či širokou a nízkou sklolaminátovou karoserii dodnes zapůsobí. A to je jen slupka excelentní mechaniky, navíc velmi lehké (závodní verze vážila pouhých 880 kg) a v tomto případě i velmi zachovalé - vůz prý pouze okolo nového milénia prošel lehkou renovační kúrou. Cena tomu všemu ale odpovídá, činí - i na poměry Stratosu - tučných 490 000 USD (cca 12,175 milionu korun), a to v dealerství Tomini Classics v Dubaji. Lepší kusy se shánějí mimo aukce těžko, takže kdo dostal pod stromeček třeba... obálku s 13 miliony Kč, ví, jak ji rychle uplatnit...


K mání je Lancia Stratos Stradale v původním stavu, sláva z ní teče všemi otvory - 1 - Lancia Stratos 1976 modry exemplar 02K mání je Lancia Stratos Stradale v původním stavu, sláva z ní teče všemi otvory - 2 - Lancia Stratos 1976 modry exemplar 01K mání je Lancia Stratos Stradale v původním stavu, sláva z ní teče všemi otvory - 3 - Lancia Stratos 1976 modry exemplar 03K mání je Lancia Stratos Stradale v původním stavu, sláva z ní teče všemi otvory - 4 - Lancia Stratos 1976 modry exemplar 04K mání je Lancia Stratos Stradale v původním stavu, sláva z ní teče všemi otvory - 5 - Lancia Stratos 1976 modry exemplar 05K mání je Lancia Stratos Stradale v původním stavu, sláva z ní teče všemi otvory - 6 - Lancia Stratos 1976 modry exemplar 06K mání je Lancia Stratos Stradale v původním stavu, sláva z ní teče všemi otvory - 7 - Lancia Stratos 1976 modry exemplar 07K mání je Lancia Stratos Stradale v původním stavu, sláva z ní teče všemi otvory - 8 - Lancia Stratos 1976 modry exemplar 08K mání je Lancia Stratos Stradale v původním stavu, sláva z ní teče všemi otvory - 9 - Lancia Stratos 1976 modry exemplar 09K mání je Lancia Stratos Stradale v původním stavu, sláva z ní teče všemi otvory - 10 - Lancia Stratos 1976 modry exemplar 10
Modře lakovaná Lancia Stratos Stradale je k mání za nemalých 12 milionů Kč. Za to lze počítat s takřka originálním stavem

Zdroj: Tomini Classics

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.