Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc
19.8.2024 | Petr Miler
V Československu to dlouho bylo jedno z nejobyčejnějších aut, čas jej ale stále více přetváří v cosi výjimečného. Tento kousek má všechno - minimální nájezd, dokonalý stav, pečlivě zmapovanou historii a navíc jde o (z pohledu Čecha) vzácné vývozní provedení.
Škoda 105 a obdobné modely se staly jedním ze symbolů neschopnosti komunistického zřízení držet krok se zbytkem světa a jako takové si neudělaly bůhvíjakou pověst. Ačkoli z aut tzv. východního bloku šlo o jedny z lepších vozů, je třeba si přiznat, že postupem času šlo o stále více zastaralé stroje, které měly být původně nahrazeny moderněji koncipovaným modelem. AZNP ale nebylo s to vdechnout mu život za únosných nákladů a až do příchodu Škody Favorit drželo v nabídce vůz koncepčně vycházející z dávného předchůdce zrozeného v 60. letech minulého století. Mělo to i své výhody, nevýhody ale jasně převažovaly.
Už pár let po revoluci by si tak o „stopětku” a spol. většina lidí neopřela ani kolo, jenže tyhle časy jsou dávno pryč. Uplynulo pár dekád a zachovalé kousky typu 742 se navzdory velkému množství vyrobených exemplářů vidí už jen zřídka. Ze zcela obyčejných verzí (o těch výjimečných ani nemluvě) se staly stále více ceněné veterány a i ne až tak zachovalé kusy se dnes prodávají klidně za vysoké statisíce.
Auto, které vám ukážeme dnes, je i mezi nimi perlou, přestože jde skutečně o model 105 L, tedy po verzi 105 S tu vůbec největší bídu, kterou šlo v časech AZNP koupit. Ani u nás nešlo o nejprodávanější verzi, tou se stala varianta 120, tohle je navíc vůz prodaný jako nový v SRN, tedy v tehdejším západním Německu. Pokud už si někdo ze západu kupoval Škodu 742, obvykle sahal po špičkových specifikacích, i tam ale žili a žijí skromní, spořiví nebo prostě relativně chudí lidé.
Jde o vůz s pár extra prvky, takže vidíme třeba obě vnější zpětná zrcátka, střešní okno či autorádio, jinak je to ale pořád provedení L s motorem o objemu 1 046 cm3, který na zadní kola posílal výkon až 33,1 kW (45 koní) při 4 800 ot./min a točivý moment nejvýše 72,8 Nm v 3 000 ot./min. Uragán na kolech to nebyl ani tehdy a tím spíše jím není dnes, maximálka 130 km/h hovoří za vše. Ale o to tu nejde.
Tohle auto je pozoruhodné hlavně tím, že za 39 let na světě od roku 1985, kdy vzniklo, najelo jen něco málo v přes 26 tisíc km v rukou jediného majitele, který si jej v polovině 80. let koupil v oficiálním dealerství provozovaném legendárním Willim Obermannem, obchodníkem a úspěšným závodníkem v jedné osobě. Představte si, že si třeba ve 30 letech koupíte na ježdění Škodu 105 a znovu do oběhu ji pustíte ve svých 69 letech po necelých 27 tisících ujetých km. To je skoro definice asketismu.
A není to jen pohádka pro naivní kupce, k autu jsou veškeré nezbytné dokumenty to dokládající, včetně servisní knížky. Vůz navíc vypadá opravdu perfektně, třebaže je v zachovalém originálním stavu. Prodávající se dušuje, že kilometry jsou reálné, stejně jako stav jednotlivých prvků, čemuž lze snadno uvěřit. Auto má od pohledu lehce vysleplé kryty zadních světel, což byla u škodovek 742 nevyhnutelná degradace, většina lidí je ale vyměnila - protože stály pár korun a autu vizuálně značně pomohly. Tady to nikdo neudělal, což se nyní jeví jako plus - originální stav je obecně ceněná věc. A podívejte se na pneumatiky...
Přesto jsou tu jistě ústupky oproti standardu, zejména v interiéru, jinak je to ale skoro muzejní kousek. Cena 7 900 Eur, tedy asi 199 tisíc Kč, na „stopětku” není malá, ale na tuhle vývozní stopětku? Za podobné peníze sice pořád jde koupit i řadu novějších aut, ale málo lepších strojů času svého druhu asi těžko. A škodovek tím tuplem - hledáte-li Škodu 105 v minimálně jetém originálním stavu, na nabídku lepšího exempláře narazíte jen zřídka.
Toto auto na 39 let starý, svého času nijak zvlášť milovaný vůz v opravdu mimořádném stavu. Je to zachovalá rarita v nevídaném stavu s bezchybnou historií, cena s ohledem na to není zase tak vysoká. Foto: Jens Vogt, publikováno se souhlasem
Zdroj: Skoda 105 L RGW Export 26 TKM original HU/AU NEU@Mobile.de
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 2 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 3 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 5 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 6 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva