K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc

V Československu to dlouho bylo jedno z nejobyčejnějších aut, čas jej ale stále více přetváří v cosi výjimečného. Tento kousek má všechno - minimální nájezd, dokonalý stav, pečlivě zmapovanou historii a navíc jde o (z pohledu Čecha) vzácné vývozní provedení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc

19.8.2024 | Petr Miler

K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc

/

Foto: Jens Vogt, publikováno se souhlasem

V Československu to dlouho bylo jedno z nejobyčejnějších aut, čas jej ale stále více přetváří v cosi výjimečného. Tento kousek má všechno - minimální nájezd, dokonalý stav, pečlivě zmapovanou historii a navíc jde o (z pohledu Čecha) vzácné vývozní provedení.

Škoda 105 a obdobné modely se staly jedním ze symbolů neschopnosti komunistického zřízení držet krok se zbytkem světa a jako takové si neudělaly bůhvíjakou pověst. Ačkoli z aut tzv. východního bloku šlo o jedny z lepších vozů, je třeba si přiznat, že postupem času šlo o stále více zastaralé stroje, které měly být původně nahrazeny moderněji koncipovaným modelem. AZNP ale nebylo s to vdechnout mu život za únosných nákladů a až do příchodu Škody Favorit drželo v nabídce vůz koncepčně vycházející z dávného předchůdce zrozeného v 60. letech minulého století. Mělo to i své výhody, nevýhody ale jasně převažovaly.

Už pár let po revoluci by si tak o „stopětku” a spol. většina lidí neopřela ani kolo, jenže tyhle časy jsou dávno pryč. Uplynulo pár dekád a zachovalé kousky typu 742 se navzdory velkému množství vyrobených exemplářů vidí už jen zřídka. Ze zcela obyčejných verzí (o těch výjimečných ani nemluvě) se staly stále více ceněné veterány a i ne až tak zachovalé kusy se dnes prodávají klidně za vysoké statisíce.

Auto, které vám ukážeme dnes, je i mezi nimi perlou, přestože jde skutečně o model 105 L, tedy po verzi 105 S tu vůbec největší bídu, kterou šlo v časech AZNP koupit. Ani u nás nešlo o nejprodávanější verzi, tou se stala varianta 120, tohle je navíc vůz prodaný jako nový v SRN, tedy v tehdejším západním Německu. Pokud už si někdo ze západu kupoval Škodu 742, obvykle sahal po špičkových specifikacích, i tam ale žili a žijí skromní, spořiví nebo prostě relativně chudí lidé.

Jde o vůz s pár extra prvky, takže vidíme třeba obě vnější zpětná zrcátka, střešní okno či autorádio, jinak je to ale pořád provedení L s motorem o objemu 1 046 cm3, který na zadní kola posílal výkon až 33,1 kW (45 koní) při 4 800 ot./min a točivý moment nejvýše 72,8 Nm v 3 000 ot./min. Uragán na kolech to nebyl ani tehdy a tím spíše jím není dnes, maximálka 130 km/h hovoří za vše. Ale o to tu nejde.

Tohle auto je pozoruhodné hlavně tím, že za 39 let na světě od roku 1985, kdy vzniklo, najelo jen něco málo v přes 26 tisíc km v rukou jediného majitele, který si jej v polovině 80. let koupil v oficiálním dealerství provozovaném legendárním Willim Obermannem, obchodníkem a úspěšným závodníkem v jedné osobě. Představte si, že si třeba ve 30 letech koupíte na ježdění Škodu 105 a znovu do oběhu ji pustíte ve svých 69 letech po necelých 27 tisících ujetých km. To je skoro definice asketismu.

A není to jen pohádka pro naivní kupce, k autu jsou veškeré nezbytné dokumenty to dokládající, včetně servisní knížky. Vůz navíc vypadá opravdu perfektně, třebaže je v zachovalém originálním stavu. Prodávající se dušuje, že kilometry jsou reálné, stejně jako stav jednotlivých prvků, čemuž lze snadno uvěřit. Auto má od pohledu lehce vysleplé kryty zadních světel, což byla u škodovek 742 nevyhnutelná degradace, většina lidí je ale vyměnila - protože stály pár korun a autu vizuálně značně pomohly. Tady to nikdo neudělal, což se nyní jeví jako plus - originální stav je obecně ceněná věc. A podívejte se na pneumatiky...

Přesto jsou tu jistě ústupky oproti standardu, zejména v interiéru, jinak je to ale skoro muzejní kousek. Cena 7 900 Eur, tedy asi 199 tisíc Kč, na „stopětku” není malá, ale na tuhle vývozní stopětku? Za podobné peníze sice pořád jde koupit i řadu novějších aut, ale málo lepších strojů času svého druhu asi těžko. A škodovek tím tuplem - hledáte-li Škodu 105 v minimálně jetém originálním stavu, na nabídku lepšího exempláře narazíte jen zřídka.


K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc - 1 - Skoda 105 L 1985 vyvozni nejeta originalni 2024 prodej 01K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc - 2 - Skoda 105 L 1985 vyvozni nejeta originalni 2024 prodej 02K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc - 3 - Skoda 105 L 1985 vyvozni nejeta originalni 2024 prodej 03K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc - 4 - Skoda 105 L 1985 vyvozni nejeta originalni 2024 prodej 04K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc - 5 - Skoda 105 L 1985 vyvozni nejeta originalni 2024 prodej 05K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc - 6 - Skoda 105 L 1985 vyvozni nejeta originalni 2024 prodej 06K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc - 7 - Skoda 105 L 1985 vyvozni nejeta originalni 2024 prodej 07K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc - 8 - Skoda 105 L 1985 vyvozni nejeta originalni 2024 prodej 08K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc - 9 - Skoda 105 L 1985 vyvozni nejeta originalni 2024 prodej 09K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc - 10 - Skoda 105 L 1985 vyvozni nejeta originalni 2024 prodej 10K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc - 11 - Skoda 105 L 1985 vyvozni nejeta originalni 2024 prodej 11K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc - 12 - Skoda 105 L 1985 vyvozni nejeta originalni 2024 prodej 12K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc - 13 - Skoda 105 L 1985 vyvozni nejeta originalni 2024 prodej 13K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc - 14 - Skoda 105 L 1985 vyvozni nejeta originalni 2024 prodej 14K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc - 15 - Skoda 105 L 1985 vyvozni nejeta originalni 2024 prodej 15K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc - 16 - Skoda 105 L 1985 vyvozni nejeta originalni 2024 prodej 16K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc - 17 - Skoda 105 L 1985 vyvozni nejeta originalni 2024 prodej 17K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc - 18 - Skoda 105 L 1985 vyvozni nejeta originalni 2024 prodej 18K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc - 19 - Skoda 105 L 1985 vyvozni nejeta originalni 2024 prodej 19K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc - 20 - Skoda 105 L 1985 vyvozni nejeta originalni 2024 prodej 20K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc - 21 - Skoda 105 L 1985 vyvozni nejeta originalni 2024 prodej 21K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc - 22 - Skoda 105 L 1985 vyvozni nejeta originalni 2024 prodej 22K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc - 23 - Skoda 105 L 1985 vyvozni nejeta originalni 2024 prodej 23K mání je krásná vývozní Škoda 105 L jako dodnes zánovní auto. Stroj času po 1. majiteli nestojí zase tak moc - 24 - Skoda 105 L 1985 vyvozni nejeta originalni 2024 prodej 24
Toto auto na 39 let starý, svého času nijak zvlášť milovaný vůz v opravdu mimořádném stavu. Je to zachovalá rarita v nevídaném stavu s bezchybnou historií, cena s ohledem na to není zase tak vysoká. Foto: Jens Vogt, publikováno se souhlasem

Zdroj: Skoda 105 L RGW Export 26 TKM original HU/AU NEU@Mobile.de

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.