Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je dokonalá Lancia 037 Stradale, 1 z 207 silničních strojů
3.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tato homologační verze legendy rallye je v tak dobrém stavu, v jakém jen může být. Moc nejezdila, nezávodila a je zcela originální. Cena odpovídá.
Nejznámější soutěžní Lancie se jmenují Stratos a Delta, ovšem skalní fanoušek připomene ještě jeden stroj, který je možná ještě zajímavější - 037. Správně se jmenuje Rally, 037 byl interní kód Abarthu, který na vývoji spolupracoval s Lancií, Pininfarinou a Dallarou, ale dnes tomuhle vpravdě pekelnému stroji neřekne nikdo jinak než 037.
Bylo to první želízko Lancie v zápolení aut skupiny B a zároveň jediné soutěžní auto s pohonem jedné nápravy, které dokázalo porážet čtyřkolky. Za jeho volant usedala jména jako Markku Alén a Walter Röhrl. A v roce 1983 vyhrála Lancia s vozy 037 pohár konstruktérů. Tehdy se Lancia 037 stala posledním autem se zadním náhonem vůbec, které vyhrálo pohár konstruktérů. Od roku 1984 už stávají na špici jen čtyřkolky.
Pro homologaci do nejvyššího patra rallye bylo nutno vyrobit také určitý počet silničních verzí, homologačních speciálů. Tak se stalo, že jsou na světě silniční Fordy RS200 nebo Peugeoty 205 turbo 16. A 037 nebyla výjimkou, musely vzniknout dvě stovky 037 Stradale, aby mohla ostrá verze jezdit ve WRC.
Celkem bylo s homologací pro silniční provoz postaveno 207 kusů, byť některé zdroje hovoří až o 220. Tak či onak jde o mimořádně vzácný vůz, který se v prodeji vídá jen zřídka. Nedávno jsme tu měli první vývojový prototyp a dnes vám neukážeme o nic méně vzácný stroj - zcela originální silniční 037 s minimálním nájezdem.
Kousek, na který se díváme na obrázcích, má číslo šasí 063. Byl po celý svůj život provozován jako silniční vůz, nikoho s ním nenapadlo závodit. A ani veřejných silnic si příliš neužil - od roku 1982 najel jen 33 tisíc kilometrů. U současného majitele je vůz od roku 2014 a nedávno prošel důkladným servisem u specializované firmy MRT v Itálii. Od té doby prý najel jen asi tři stovky kilometrů.
Má tedy být v perfektním stavu i se svým dvoulitrem Lampredi s kompresorem, který z něj doluje 153 kW (208 koní) při 7 000 ot./min a 226 Nm při 5 000 ot./min. Motor trůní v trubkovém rámu a jeho výkon míří pochopitelně na zadní kola přes pětistupňovou manuální převodovku. Samozřejmostí je vstřikování paliva, kotoučové brzdy na všech kolech a dvojité lichoběžníkové zavěšení vpředu i vzadu - to všechno je úplně stejné jako u soutěžního auta, musí být. Hmotnost vozu činí jen 1 170 kg, na stovku zrychlí za méně než 7 sekund a rozjede se na více než 220 km/h. Dnes žádný zázrak, jistě, ale tato verze měla vždy velký potenciál k dalším úpravám. A u tohoto konkrétního auta je jedině dobře, že nebyl využit.
Nyní bude k mání v aukci pořádané domem RM Sotheby's 14. května tohoto roku, tedy za necelé dva týdny. Odhad ceny zní na 335 - 355 tisíc Eur, tedy na 9,1 - 9,6 milionu korun. Žádná láce to tedy nebude, ale pořídíte dost možná nejlepší Lancii 037 Stradale, která na světě existuje. Možná vyjma vývojového prototypu, o kterém jsme psali nedávno, ale ten bude spíš vzácnější než obecně lepší.
Tohle je možná nejlepší 037 Stradale na světě
Zdroj: RM Sotheby's
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Policie dostala výslovný zákaz pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před hodinou - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 3 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 4 hodinami - Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 6 hodinami - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 11:08 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie