Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jsou moderní diesely opravdu čisté? ADAC je vyzkoušel v provozu, s překvapivými výsledky
24.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Automobilky tvrdí, že moderní diesely už nejsou nebezpečné pro lidi ani pro přírodu. Německý autoklub změřil BMW, Peugeot a Volvo a zjistil, co je na tom pravdy.
Diesely jsou v Evropě stále žhavým tématem. Tyto pohonné jednotky byly v uplynulých dekádách vyzdvihovány pomalu na motorový Olymp, stačil však jediný prohřešek Volkswagenu, a rázem se veškerá popularita sesypala jako domeček z karet. Je zajímavé, že náhle nalezenou záští vůči dieselům trpí hlavně Němci. Ti je v podstatě zpopularizovali a zároveň nemalou měrou přispěli (a vlastně i nadále přispívají) k jejich pohřbu.
Zájem aktuálně není ani o ojetá auta, ani o ta nová, což nedává příliš velký smysl. Pokud totiž sáhnete po moderních pohonných jednotkách plnících Euro 6, jsou obvykle osazeny selektivní katalytickou redukcí SCR, filtrem pevných částic a mnoha dalšími anti-emisními opatřeními, což je činí čistšími než kdy dříve. Tak to tedy alespoň prezentují automobilky, je taková i realita? Taková otázka je zvlášť po skandálu Volkswagenu na místě, neboť co se nějak jeví v laboratorním testu, může být ve skutečnosti úplně jinak.
Odpověď se e svém nejnovějším testu rozhodl hledat německý autoklub ADAC, který vzal trojici moderních dieselových aut a změřil jejich emise nejen v laboratoři, a to navíc dle nové procedury WLTP, která čítá i test na silnicích v rámci tzv. RDE. Kromě toho BMW X2 20d, Peugeot 308 SW BlueHDI 180 a Volvo XC60 D5 AWD protáhl vlastním EcoTestem.
To je též testování na veřejných silnicích, ovšem dle jiné metodiky. Aby ADAC co nejvěrněji pokryl běžné denní zvyky řidičů, probíhá během jízdy několikráte akcelerace na plný plyn. Kromě toho vozy vyrazí také na dálnice, kde jezdí rychlostmi okolo 130 km/h. Vše se navíc uskuteční jak se studeným motorem, tak i se zahřátým. Ideálně by právě taková měla být měřicí procedura v celé EU, bohužel se tak ale zatím ještě neděje.
Toliko ale k zákulisí, nyní již vyražme vzhůru za výsledky testů, které jsou dosti překvapivé. S jednou výjimkou překvapivě pozitivní, nutno dodat. Jako první si na paškál vezmeme BMW X2, kterému bylo při testování v laboratoři se studeným motorem naměřeno 13 mg NOX na jeden kilometr. Tím se mnichovská automobilka dostala výrazně pod úroveň limitů EU 6d TEMP, jež povoluje 80 mg/km. Že pak nejde o podvod, dosvědčilo měření v rámci procedury RDE, ve kterém BMW dosáhlo na 23 mg/km.
Po zahřátí pohonné jednotky naladěné na 190 koní hodnoty NOx rapidně poklesly, a to na 4 mg/km, respektive 31 mg/km. Při jízdě po dálnici pak v rámci EcoTestu sice opětovně došlo k navýšení emisí, a to na 84 mg/km, i toto množství je ovšem výrazně pod limity, které v případě měřicího cyklu RDE činí 168 mg/km. To jsou opravdu slušné hodnoty na vůz, který váží nemalých 1 865 kilogramů.
Peugeot je s 1 530 kily výrazně lehčí, což se nemalou měrou projevilo hlavně při jízdě po dálnici. ADAC během testu opakovaně přistupuje ke zrychlování z 80 na 130 km/h, což se u těžších vozů projevuje právě vyššími emisemi. Francouzské kombi ale skončilo s 45 mg/km, tedy s prakticky polovičním množstvím vůči BMW. Ve všech ostatních případech ale mnichovskému crossoveru podlehlo.
Ještě než se přesuneme k třetímu účastníku, musíme zmínit, že BMW i Peugeot si svými výsledky vysloužily v rámci EcoTestu čtyři hvězdy z pěti. Autoklubem jsou tak vřele doporučovány, což se ale Volva zrovna netýká. To dopadlo poměrně tragicky při měření emisí NOx při jízdě na dálnici, kdy studená pohonná jednotka produkovala 239 mg/km. Tedy o nějakých 61 miligramů nad povolený limit.
Dle autoklubu za tím stojí hlavně vysoká hmotnost švédského SUV, toto vysvětlení se nám ale příliš nezdá. S dvěma tunami XC60 není výrazně těžší než BMW, přesto jej při jízdě po dálnici překonává takřka trojnásobně. Platí to i pro jízdu se zahřátým motorem, kde sice emise již klesají na 93 mg/km, tedy pod povolený limit, nicméně X2 je na tom v tomto směru znovu třikrát lépe.
Tím samozřejmě nechceme naznačit, že by se Volvo dopouštělo nějakého podvodu, nicméně za trojnásobným navýšením produkce emisí NOx při jízdě na dálnici rozhodně nestojí jen 135 kilogramů, které tyto dva vozy odlišují. Zvláště když počasí stálo spíše při XC60, neboť to bylo testováno při teplotě 13,3 stupně Celsia, zatímco na jízdy s BMW došlo ve chvílích, kdy venku bylo jen 6,8 stupně Celsia. V minulosti už jsme se setkali s tím, že právě při rychlé jízdě auta omezovala či zcela vypínala své anti-emisní opatření a dost dobře to může být i případ Volva.
Ať už je ale pes zakopán kdekoliv, jistotu zde jednu máme - jakmile dojde na zahřátí moderních dieselů, jež pohání BMW X2, Peugeot 308 SW a Volvo XC60, jsou všechny pohonné jednotky skutečně čisté. Na rozdíl od benzinových motorů plnících normu EU3, díky které mohou v laboratořích produkovat 150 mg NOx/km. Takovou reálnou „čistotu” by asi před tímto testem hádal kterémukoli ze zkoušených vozů málokdo...







Německý autoklub ADAC otestoval BMW X2, Peugeot 308 SW a Volvo XC60 osazené moderními diesely. Až na jisté nedostatky u švédského SUV při jízdě se studeným motorem bylo vše naprosto v pořádku
Zdroj: ADAC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 6 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
před hodinouMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
před 3 hodinamiDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
před 4 hodinamiŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 6 hodinamiNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva