Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jon Olsson ujel 1 800 km v provozu s Pragou R1R. Je prý nejlepší na světě
20.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Jon Olsson se nasoukal do Pragy R1R v Monaku a vystoupil z ní v Marbelle. Říká, že je to nejlepší auto na okruh se silniční homologací.
Jon Olsson na jednu stranu nepatří mezi „internetovými celebritami” k těm nejznámějším, na druhou stranu už má za sebou pořádné „zářezy”. Pravděpodobně si vzpomenete na smutný konec jeho Audi RS6 DTM na podzim loňského roku a v čerstvé paměti vám mohl utkvět duchovní nástupce tohoto auta. Nakonec, co se týče jeho „automobilové historie”, je to pro každého automobilového nadšence zajímavý objekt zájmu, neboť Olsson měl v garáži kde co.
Jeho videoblogy na YouTube jsou trochu svérázné, jistě ale není málo lidí, kteří by rádi trávili svůj čas podobným způsobem jako on. A videa níže, která vznikla ve třech dnech strávených s Pragou R1R, na této touze rozhodně neuberou.
Však si představte si, že vám zavolá automobilka, jestli nechcete vyzkoušet jejich závodní auto, které má spíš náhodou registrační značky. Na tuhle otázku neexistuje jiná odpověď než „ano”, Jon Olsson ji ale doplnil o nápad: „Co kdybychom s tímhle autem jeli po vlastní ose z Monaca do Marbelly?” „Klidně,” zněla reakce Pragy, jakkoli padla i otázka na to, zda je opravdu dobrý nápad jet s tímto autem takovou štreku. Olssona to nezviklalo a za pár dnů se s Pragou R1R setkal v Monacu.
Praga R1R je extrémní auto už na pohled
Už první dojem z auta je jasný - tohle je extrém mezi extrémy, jen trochu zkrocený závoďák. Však už „dveře”, kterými se do vozu nastupuje, jsou svéráz samy o sobě a když nahlédnete dovnitř, uvidíte jen jedno sedadlo (může to tak být, nemusí, za chvíli se k tomu dostaneme) a místo klasických ovladačů jen rozličné přepínače. Dostat se dovnitř chce diplom z gymnastiky a za „volantem” se spíše leží než sedí. Ani to ale Olssonovi nevzalo chuť s autem ujet přes tisíc mil.
Vyrazil tak na téměř 1 800 km dlouhou cestu do Marbelly na jih Španělska. Cesta byla rozdělena na dvě části, první den dojel Olsson s Pragou, kameramanem, přítelkyní a podpůrným týmem do Barcelony, druhý den pokračovali po španělských dálnicích do Marbelly. Pochopitelně to nebylo snadné. Praga je prý relativně pohodlná, ale všimněte si jednak polštářku pod hlavou Jona Olssona a sluchátek na uších posádky. Že tenhle stroj opravdu není na dlouhé cestování, je jasné předem a nikdo to nemusí dokazovat. Jenže na druhou stranu je to něco tak nepravděpodobného, že to za zkoušku jistě stálo. Je to zajímavější, než kdyby Praga opět vyrazila do svého normálního prostředí, tedy na okruh.
Nasoukat se do něj chce trochu gymnastiky
Protože jsme velmi blízko zimnímu slunovratu, přestože se vyráželo za světla, velká část jízdy probíhala v noci. Vtipné v tomto kontextu je, že se Olsson ptal, co se to za ním pořád blýská, zda to nejsou blesky stacionárního radaru. Nebyly - auto pouze pouští pořádné plameny z výfuku, které registruje i řidič. S policí jinak problémy nebyly - duo nevěřících policistů sice zastavila Olssona v Barceloně, ale jen aby zjistila, že toto auto je skutečně možné použít v provozu. A pak i proto, aby si Pragu vyfotila...
Jedna z už načatých zajímavostí Pragy R1R je to, že lze měnit konfiguraci sedaček v kabině - buď je tu místo jen pro řidiče, nebo můžete vzít i pasažéra. Ne že by tu bylo nějak hodně místa, pasažér se musí opravdu uskromnit a drobná Olssonova přítelkyně tu má mnohem víc prostoru než 190 cm vysoký kameraman. Zvládnutelné však je obojí a na videích se na to můžeme podívat. Kromě toho je pozoruhodné, že změna asi nebude nijak zvlášť náročná, když je možné ji zvládnout u hotelu a nepotřebujete k tomu plně vybavenou dílnu.
V provozu je to svérázný zjev i pro policisty, plameny šlehající z výfuku jsou enormní
Ujet 1 800 km během dvou dnů po veřejných silnicích v pohodlném křižníku je jedna věc, ujet stejnou vzdálenost v závoďáku je úplně něco jiného. Olssonova únava v cíli v Marbelle je tak zcela pochopitelná. Třetí den, kdy Praga R1R zamířila do servisu, tak byl pro odpočinek víc než vhodný. Čtvrtý den se skupina vypravila na okruh.
Praga byla stále v silničním nastavení, což prý znamenalo lehkou nedotáčivost v pomalých zatáčkách. Jaké byly na voze pneumatiky, nevíme, ale Olsson - který není závodním jezdcem, účastní se Gumballů a závodí na lyžích, ale ne v autech, pokud víme - s ním zajel lepší čas než s Radicalem, který kdysi vlastnil. A ten byl v závodním nastavení a na slickách. Ostatně, už Radical vedle Pragy označil za autobus, o svém novém Lambu ani nemluvě. Vedle Pragy je asi bude jako autobus působit všechno včetně těch nejlepších hypersportů - i to jsou pořád civilizovaná silniční auta.
Dvoumístná konfigurace je komická, na okruhu je to ale i s ní - a silničními pneu - velmi rychlý stroj
Perfektní způsob, jak může petrolhead strávit čtyři dny? To zcela jistě. Ale nebyla to jedn zábava, Olsson na adresu Pragy nešetří chválou, říká, že největší problém auta je, že by jedno chtěl. Na začátku se ptá, jestli je to nejrychlejší auto, které může na silnici - což patrně není - na konci ale konstatuje, že se podle něj jedná o nejlepší okruhové auto se silniční homologací. A to už docela dobře možné je.
Sluší se dodat, že kromě Pragy R1R jede v konvoji také Mercedes-AMG A 45 s oranžovými majáky a dodávka s přívěsem - to všechno je ansámbl, které asi běžný kupec při cestách R1R v provozu s sebou mít nebude. Nechme ale pozemské starosti stranou a podívejme se v předvánočním čase na něco, co by nejeden z nás jistě rád dostal pod stromeček třeba jako zážitkový balíček. Tyto čtyři dny na Olssonově vlogu můžeme jistě považovat i za součást procesu zviditelnění Pragy i mimo Evropu. Kanál Jona Olssona na YouTube odebírá téměř 440 tisíc lidí a první video níže, publikované 15. prosince, má aktuálně 690 tisíc shlédnutí.
Kompletní galerie vybraných záběrů z Olssonova testu
Zdroj: Jon Olsson@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před hodinou - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 3 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 09:10 - Truck Daškam
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.22. 08:03 - Brus
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 07:46 - Brus
- Politický koutek 11.22. 07:10 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB