Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jen ve světě elektromobilů: neplatíte za pronájem baterek, zakážou vám je dobíjet
16.11.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Vysloveně o rozmachu elektromobilů nechceme hovořit, s jejich přece jen přibývajícím počtem se ale objevují situace, které řidiči dosud znát nemohli.
Asi vám neprozradíme žádné tajemství, když konstatujeme, že největší brzdou rozmachu elektřinou poháněných vozů jsou akumulátory. Problémem je v jejich případě prakticky všechno důležité - i ty nejlepší mají mizernou měrnou kapacitu, jsou tedy velké a těžké vzhledem k množství energie, které uloží, standardně se dlouho dobíjejí a když je budete často dobíjet rychleji (pokud je to za daných podmínek vůbec možné), citelně to zkrátí jejich životnost. Nic z toho by nutně nebylo problémem, kdyby byly levné a daly se snadno měnit, jenže nejsou. Realitou je pravý opak a vysoká cena je dalším z výrazných minus.
Snadno se tak může stát, že samotné akumulátory pro elektromobil jsou dražší než celý zbytek auta. To pochopitelně snižuje atraktivitu takových vozů pro potenciální kupce, zvláště když musí žít s vědomím, že investovali statisíce do něčeho, co vlastně nemusí vydržet dlouho a výrobce jim žádnou náhradu negarantuje. I proto automobilky napadlo akumulátory pouze pronajímat, tedy prodat kupci samotný vůz a baterie mu k němu pouze půjčit. Příkladem budiž třeba takový Smart ForTwo ED, který stojí okolo půl milionu Kč a akumulátory k němu pak dostanete za 65 Eur (necelých 1 800 Kč) měsíčně. Rozdělit vlastnictví vozu a pronájem baterek ale může způsobit situace, na které z automobilového světa nejsme úplně zvyklí.
Je tedy otázkou, jak se něco takového může stát, neboť pokud má někdo statisíce na koupi podobného auta, patrně by měl mít i maximálně jednotky tisíc měsíčně na pronájem akumulátorů. Možná tedy šlo jen o pokus „ušetřit”, na každý pád se objevily zprávy, že někteří majitelé Renaultu Zoe, mimochodem také menšího elektrického průšvihu, za pronájem akumulátorů neplatí. Překvapeni pak byli tím, když jim vlastní auto, ovšem s půjčenými bateriemi, nebylo dovoleno dobíjet.
Renault totiž na tuto situaci byl předem připraven fakticky i právně a dokáže, v souladu se smluvními podmínkami, v takovém případě dobíjení akumulátorů na dálku zakázat. Stěžovat si zde asi není na co, neboť pokud neplatíte za pronájem cizího majetku, může vám jeho majitel užívání zakázat. Na druhou stranu jde o docela bizarní situaci - koupili jste si auto za docela velké peníze, nezaplatili jste pár tisíc a stejně je vám k ničemu, bez nabitých baterek s ním nedáte ani ránu.
Leckoho by mohlo napadnout v takovém případě baterky od Renaultu „zahodit” a využít služeb jiného pronajímatele, což by ostatně bylo relevantní i v případě, kdy ceny akumulátorů poklesnou a došlo by i ke snížení ceny pronájmu. Jenže také toto mají Francouzi „ošéfované” a použití pronajatých zdrojů energie od jiné společnosti předem vylučují opět ve smluvních podmínkách souvisejících s koupí vozu a pronájmem aku.
Přístup Renaultu je logický a stesky majitelů Zoe nehodláme podporovat, je ale dobré vědět, co všechno může koupě elektromobilu tímto způsobem znamenat. I když snížení kupní ceny díky „nekoupi” úložiště elektrické energie je lákavé, nutnost platit po dalších mnoho let zdánlivě drobné částky za pronájem baterií se může ukázat nepříjemnější, než se zdálo. Za pár let můžete platit třeba 20 či 30 tisíc korun ročně za něco, co v tu chvíli bude mít zlomkovou cenu. A nenaděláte s tím zhola nic - pokud nezaplatíte, nepojedete...
Renault Zoe není zrovna skvělá koupě a ani snížení kupní ceny pouze pronájmem akumulátorů není zadarmo...
Zdroj: Autoblog Spanish
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 20 minutami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před hodinou - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 3 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 4 hodinami - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva