Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jen ve světě elektromobilů: neplatíte za pronájem baterek, zakážou vám je dobíjet
16.11.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Vysloveně o rozmachu elektromobilů nechceme hovořit, s jejich přece jen přibývajícím počtem se ale objevují situace, které řidiči dosud znát nemohli.
Asi vám neprozradíme žádné tajemství, když konstatujeme, že největší brzdou rozmachu elektřinou poháněných vozů jsou akumulátory. Problémem je v jejich případě prakticky všechno důležité - i ty nejlepší mají mizernou měrnou kapacitu, jsou tedy velké a těžké vzhledem k množství energie, které uloží, standardně se dlouho dobíjejí a když je budete často dobíjet rychleji (pokud je to za daných podmínek vůbec možné), citelně to zkrátí jejich životnost. Nic z toho by nutně nebylo problémem, kdyby byly levné a daly se snadno měnit, jenže nejsou. Realitou je pravý opak a vysoká cena je dalším z výrazných minus.
Snadno se tak může stát, že samotné akumulátory pro elektromobil jsou dražší než celý zbytek auta. To pochopitelně snižuje atraktivitu takových vozů pro potenciální kupce, zvláště když musí žít s vědomím, že investovali statisíce do něčeho, co vlastně nemusí vydržet dlouho a výrobce jim žádnou náhradu negarantuje. I proto automobilky napadlo akumulátory pouze pronajímat, tedy prodat kupci samotný vůz a baterie mu k němu pouze půjčit. Příkladem budiž třeba takový Smart ForTwo ED, který stojí okolo půl milionu Kč a akumulátory k němu pak dostanete za 65 Eur (necelých 1 800 Kč) měsíčně. Rozdělit vlastnictví vozu a pronájem baterek ale může způsobit situace, na které z automobilového světa nejsme úplně zvyklí.
Je tedy otázkou, jak se něco takového může stát, neboť pokud má někdo statisíce na koupi podobného auta, patrně by měl mít i maximálně jednotky tisíc měsíčně na pronájem akumulátorů. Možná tedy šlo jen o pokus „ušetřit”, na každý pád se objevily zprávy, že někteří majitelé Renaultu Zoe, mimochodem také menšího elektrického průšvihu, za pronájem akumulátorů neplatí. Překvapeni pak byli tím, když jim vlastní auto, ovšem s půjčenými bateriemi, nebylo dovoleno dobíjet.
Renault totiž na tuto situaci byl předem připraven fakticky i právně a dokáže, v souladu se smluvními podmínkami, v takovém případě dobíjení akumulátorů na dálku zakázat. Stěžovat si zde asi není na co, neboť pokud neplatíte za pronájem cizího majetku, může vám jeho majitel užívání zakázat. Na druhou stranu jde o docela bizarní situaci - koupili jste si auto za docela velké peníze, nezaplatili jste pár tisíc a stejně je vám k ničemu, bez nabitých baterek s ním nedáte ani ránu.
Leckoho by mohlo napadnout v takovém případě baterky od Renaultu „zahodit” a využít služeb jiného pronajímatele, což by ostatně bylo relevantní i v případě, kdy ceny akumulátorů poklesnou a došlo by i ke snížení ceny pronájmu. Jenže také toto mají Francouzi „ošéfované” a použití pronajatých zdrojů energie od jiné společnosti předem vylučují opět ve smluvních podmínkách souvisejících s koupí vozu a pronájmem aku.
Přístup Renaultu je logický a stesky majitelů Zoe nehodláme podporovat, je ale dobré vědět, co všechno může koupě elektromobilu tímto způsobem znamenat. I když snížení kupní ceny díky „nekoupi” úložiště elektrické energie je lákavé, nutnost platit po dalších mnoho let zdánlivě drobné částky za pronájem baterií se může ukázat nepříjemnější, než se zdálo. Za pár let můžete platit třeba 20 či 30 tisíc korun ročně za něco, co v tu chvíli bude mít zlomkovou cenu. A nenaděláte s tím zhola nic - pokud nezaplatíte, nepojedete...
















Renault Zoe není zrovna skvělá koupě a ani snížení kupní ceny pouze pronájmem akumulátorů není zadarmo...
Zdroj: Autoblog Spanish
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před hodinouFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 2 hodinamiČíňané jdou úplně opačným směrem než Evropané, ukázali další novinku s unikátním osmiválcem vlastní výroby
před 3 hodinamiEU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraVW možná pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla dostat
včeraV další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB