Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jednu z posledních vyrobených Škod 125 si můžete koupit dodnes nejetou u dealera Škody, je jako nová
4.8.2023 | Petr Miler
Je skoro neuvěřitelné, že tohle auto přežilo více jak tři dekády v původním stavu, ale vypadá na to do posledního detailu. Jen 76 dalších kusů vzniklo v roce 1990, tento je z roku 1989 a může být váš.
Existuje několik aut, která se stala v dobrém i zlém symboly někdejšího socialistického bloku. V našich končinách jím byla především Škoda 120, nejobvyklejší verze modelu 742, která (ač byla jen jednou z mnoha variant) jí vlastně dala jméno. Jezdit stodvacítkou byla svého času norma, ne však proto, že by takové auto všichni chtěli, ale protože si většina lidí jiné nemohla koupit, i kdyby na něj náhodou měla peníze.
O dominantní početní zastoupení verze 120 s motorem 1,2 (přesně měl objem 1,174 litru) o výkonu 38,3 kW se postarala nejen relativní dostupnost, ale také fakt, že se jako jediná vyráběla od samého počátku výroby modelu 742 až téměř do jeho definitivního konce. Tohle auto vznikalo od srpna 1976 až do prosince 1989, kdy bylo vyrobeno 1 068 189 exemplářů (taková Škoda 130 je s 49 749 vyrobenými vozy vedle toho něco jako Ferrari F50). Nad to ještě vznikla její vylepšená verze 125, která stejné technice přidávala v zásadě jen pětistupňovou převodovku. A právě jeden z jejích posledních vyrobených kousků máme dnes před sebou.
Ačkoli mnozí žijí v tom, že stodvacítka žila tak nanejvýš do poloviny 80. let, realita je jiná, poslední vyrobené vozy evoluční 125 vznikly dokonce až v roce 1990, kdy bylo smontováno posledních 76 vozů. Muselo být zvláštní vidět vznikat tento vůz dávno po začátku výroby Favoritu, ale taková byla dobová realita. Během posledního roku bylo pouhých 76 aut, v roce 1989 jich bylo pořád ještě 40 617. Jedno z nich je teď na prodej.
Auto bylo vyvezeno do Německa, kde bylo poprvé přihlášeno v lednu 1990. Od té doby ale tuhle svéráznou krasavicí v ořechové hnědi (sic, to je oficiální název této barvy) nikdo moc neproháněl a většinu času zůstávala v garáži. Je tak dodnes originální, což je vidět i na některých neduzích (sem tam povrchová rez, dírka v čalounění sedadla řidiče apod.), právě to ale činí tento stroj jen výjimečnějším.
Najeto má mít 25 933 km, což na 34 let (ne)ježdění není skoro nic. A stav opravdu neodporuje udávanému nájezdu - i když je původní, na autě není patrné téměř výrazné žádné opotřebení a vypadá, jako by z výrobní linky sjelo spíše před 3 až 4 roky, ne 34. Prodávající, mimochodem oficiální německý dealer Škody, říká, že s autem můžete rovnou odjet, jen jedno ložisko kola hučí a bude potřebovat výměnu.
Je to zkrátka zajímavá nabídka, atraktivitu prý pevné ceny 6 900 Eur zvažte sami. Při současném kursu eura je to asi 167 tisíc korun, což na poměry posledních let není zase tolik za tak výjimečnou sto(pěta)dvacítku. Ale také to není málo na relativně primitivní auto, kterého svého času všude jezdily mraky. Jak jsme ale zmínili, narazit dnes na takový kousek v prodeji je raritní událost, tuplem pak jde-li o takový, který už skoro ani nepoznal chvíle, kdy v českých zemích ještě vládli komunisté.
Toto je jedna z posledních vyrobených Škod 125, v Německu jezdila až od ledna 1990. A vlastně ani moc nejezdila, dnes je na prodej ve stavu 1A s 29 3 tisíci km na tachometru. Foto: Autoservice Falkenstein, publikováno se souhlasem
Zdroj: Skoda 125 L 26 TKM Original BJ 1989 5 Gang@Mobile.de
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před hodinou - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva