Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše

Podívejte se na tu svalnatou příď, o autě řekne víc než tisíc slov. Je to brutalita v každém směru - technicky, vzhledově i dynamicky. A po 16 letech od svého vzniku v tomto stavu bohužel stále také cenově.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše

17.4.2025 | Petr Miler

Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše

/

Foto: Auto Ventura, publikováno se souhlasem

Podívejte se na tu svalnatou příď, o autě řekne víc než tisíc slov. Je to brutalita v každém směru - technicky, vzhledově i dynamicky. A po 16 letech od svého vzniku v tomto stavu bohužel stále také cenově.

Pokud zatoužíte po Mercedesu s dvojicí dveří a nejste troškaři, váš zrak se dost možná stočí k modelu SL. Tedy asi ne k tomu současnému, ten nepřekvapivě nechce skoro nikdo už proto, že zcela popírá označení modelu (Super Lehký). Ani předchůdci tedy v tomto směru nebyli nijak zvlášť přesvědčiví, ale dvě tuny na vahách obvykle neukazovali, a to ani v některé z klasických osmiválcových verzí. Tomuhle autu „osmihrnek” vždy seděl nejlíp, jednu dobu ale šlo zajít ještě dál.

Na výběr byly svého času také motory V12, a to včetně velmi drahé varianty SL 65 AMG, která se jistě bude honit hlavou nejednoho petrolheada lačného po dynamickém i luxusním projevu tohoto provedení. Ani jako ojetina takové auto nepřijde zdaleka levně, u něj cesta nabídkou eSeLka pořád končit nemusí. Faceliftované SL generace R230 možná neprošlo zrovna povedenou modernizací po vizuální stránce, po té technické se ale na sklonku předminulé dekády dočkalo jedné zcela výjimečné varianty, která stále platí za jednu z největších silničních brutalit moderní historie aut.

Říkala si Mercedes SL 65 AMG Black Series a ve své době to byl opravdový extrém, úlet, naprostá šílenost. Tento model přišel s výkonem vyšším než typ SLR díky upravenému sání i výfuku a o osminu větším turbodmychadlům, která plnila stále stejný motor M275 AMG. Tedy dvanáctiválec o objemu šesti litrů, který v tomto případě dává až 670 koní a 1 000 Nm. To jsou i dnes hodnoty z říše fantazie a to je třeba dodat, že točivý moment byl na výsledné hodnotě uměle uškrcen kvůli limitům převodovky. A stejně bylo nakonec nutné použít už tehdy nemoderně působící pětistupňový automat, neboť jen ten sílu motoru zvládal.

SL 65 AMG Black Series ale není zajímavé jen výkonem, už z dálky vypadá jako ministr války. Design výchozího provedení je sice kontroverzní - příď a záď vypadají, jako by k sobě nepatřily - jenže na to tady rychle zapomenete pod dojmem výrazného rozšíření karoserie. Vůz tak připomíná legendární SEC AMG Widebody z dob dávno minulých, protože je taky o pořádný kus širší než „běžné” SL 65 AMG. A také má na zádi neskromné vysouvací křídlo, aby svůj potenciál dával najevo i tímto směrem.

Onen potenciál je jedním slovem ohromný, a to nejen díky motoru jako z lokomotivy. Black Series také o 250 kg méně váží - dieta zahrnovala spoustu karbonu, ale zejména ušetřilo váhu odstranění skládací střechy, místo ní je neodnímatelný karbonový hardtop, takže si v této verzi neužijete větru ve vlasech. Benefity v podobě vyšší torzní tuhosti a nižší hmotnosti jsou ale podstatnější. Počítejte také s odlehčenými koly a s šestipístkovými brzdovými třmeny vpředu, které svírají kotouče o průměru 390 mm.

Dynamika vozu je ohromující - stovka za 3,7 sekundy u zadokolky mnoho neřekne, dvoustovka za 10,9 sekundy naměřená svého času Auto Bildem ale bude i dnes mít co říci vedle smetánky mezi supersporty. Maximální rychlost 320 km/h diktoval omezovač, čtvrtmíli za 11,6 sekundy pak opět hlavně výkon dvanáctiválce. Papírová spotřeba 22 litrů benzinu na 100 km městské jízdy je pak úsměvným podtržením zmíněného, jde o vůz z dob, kdy byla průměrná spotřeba prostě informací, ne zdrojem pohrdání. Když jste ale toto všechno chtěli mít, museli jste být „někdo” - Mercedes vyrobil jen 350 vozů pro celý svět a chtěl za něj spoustu peněz.

Dnes vůz můžete mít snáze, z druhé ruky se jich dá obvykle koupit po Evropě několik, jako nový je ale jen ten na fotkách níže. Má na krku 15 let, takže nejde zrovna o žhavou novinku, přesto se levným jaksi nestal. Stroj, o kterém hovoříme má barvu, která sice neodpovídá názvu, ale odpovídá zvyklostem - naprostá většina Black Series byla černá nebo stříbrná, tady vidíme právě stříbrný stroj. Jeho stav je zjevně dokonalý, pozoruhodný ale není jen tím - jde o auto s nájezdem pouhých 2 471 km, je skutečně dodnes prakticky úplně nové.

Nyní je k mání za nemalých 409 950 Eur (tedy za asi 10,3 milionu korun) jako připomínka toho, co za šílenost vypustil Mercedes v roce 2009 do světa. Je to samozřejmě pořádně tučná cena, která je vysoká navzdory tomu, že širší veřejnost na tento stroj i pro jeho vzácnost zapomněla. Přesto se dá čekat, že cena vozů dolů nepůjde, tohle bude jednou auto klidně za 1 milion euro. Však za pár dekád nejspíše nebude nikdo ani ochoten věřit tomu, že se takové auto vůbec někdy vyrábělo, však se stačí podívat, kam Mercedes míří dnes.


Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše - 1 - Mercedes SL65 AMG Black Series 2009 nejety prodej 01Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše - 2 - Mercedes SL65 AMG Black Series 2009 nejety prodej 02Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše - 3 - Mercedes SL65 AMG Black Series 2009 nejety prodej 03Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše - 4 - Mercedes SL65 AMG Black Series 2009 nejety prodej 04Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše - 5 - Mercedes SL65 AMG Black Series 2009 nejety prodej 05Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše - 6 - Mercedes SL65 AMG Black Series 2009 nejety prodej 06Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše - 7 - Mercedes SL65 AMG Black Series 2009 nejety prodej 07Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše - 8 - Mercedes SL65 AMG Black Series 2009 nejety prodej 08Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše - 9 - Mercedes SL65 AMG Black Series 2009 nejety prodej 09Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše - 10 - Mercedes SL65 AMG Black Series 2009 nejety prodej 10Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše - 11 - Mercedes SL65 AMG Black Series 2009 nejety prodej 11Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše - 12 - Mercedes SL65 AMG Black Series 2009 nejety prodej 12Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše - 13 - Mercedes SL65 AMG Black Series 2009 nejety prodej 13Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše - 14 - Mercedes SL65 AMG Black Series 2009 nejety prodej 14Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše - 15 - Mercedes SL65 AMG Black Series 2009 nejety prodej 15Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše - 16 - Mercedes SL65 AMG Black Series 2009 nejety prodej 16Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše - 17 - Mercedes SL65 AMG Black Series 2009 nejety prodej 17Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše - 18 - Mercedes SL65 AMG Black Series 2009 nejety prodej 18Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše - 19 - Mercedes SL65 AMG Black Series 2009 nejety prodej 19Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše - 20 - Mercedes SL65 AMG Black Series 2009 nejety prodej 20Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše - 21 - Mercedes SL65 AMG Black Series 2009 nejety prodej 21Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše - 22 - Mercedes SL65 AMG Black Series 2009 nejety prodej 22Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše - 23 - Mercedes SL65 AMG Black Series 2009 nejety prodej 23Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše - 24 - Mercedes SL65 AMG Black Series 2009 nejety prodej 24
Tenhle divoký Mercedes je extrémně vzácný a jako nový. A může být váš, ukazujeme vám jej ale spíš jako připomínku jedné opravdu brutální, poněkud pozapomenuté šílenosti. Foto: Auto Ventura, publikováno se souhlasem

Zdroj: Auto Ventura B.V.@Mobile.de

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.