Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jediná ztrátová Škoda posledních dekád dostane nástupce, přes varování mnohých
13.12.2020 | Petr Miler
Hned několik šéfů velkých automobilek říká, že takový model je past, nový generální ředitel Škody je ale zjevně přesvědčen, že něco jako ziskové Citigo-e iV vyrobit lze. I když se s ním firma už jednou spálila.
Letos se zavřela voda za jednou kapitolou existence Škody. Česká automobilka na sklonku léta potichu odpískala model Citigo-e iV, který dnes už koupíte leda ze skladových zásob. Důvod? Neoficiální informace z firmy opakovaně potvrdily, že firma na každém prodaném kuse prodělává přes 200 tisíc Kč a nabízí ho jen proto, že ji pomáhá snížit flotilové emise CO2. A tedy potenciální pokuty placené EU za jejich překročení - pro automobilky je lepší prodělávat na prodaných autech než ty samé peníze převést na účty EU.
V oficiální rovině firma takový postup odmítá, je ale jasné, že mlží - kdyby tomu tak bylo, proč by vůz vyřazovala z nabídky? Zájem o něj byl, a to dokonce takový, že překračoval uměle nastavené výrobní kvóty dané do kontextu právě s tím, aby počet vyrobených aut jen a pouze snížil emisní průměr, víc nic. Nyní má firma v nabídce mnohem dražší plug-in hybridy a elektrický Enyaq, které průměrné emise mohou snížit též a prodělat na nich může méně, nebo na nich nemusí prodělat vůbec.
Je tedy logické, proč je preferuje před malým elektromobilem a proč se také tvrdilo, že vůz žádného nástupce nedostane. Malé elektrické auto je podle jiných automobilek past, ze které koukají jen ztráty a nejlépe to nedávno popsal nový šéf Renaultu Luca de Meo: „Víme, že s nadcházejícími regulacemi budou malá auta tou cenou, kterou budeme muset zaplatit. Je to něco, co si regulátoři neuvědomují. Honba za splněním regulatorních požadavků bude penalizovat malá auta, dokud z nich neuděláte elektromobily. Na druhou stranu, ceny akumulátorů nejdou dolů, takže je to past,” říká de Meo.
Přesně do té se Škoda se Citigo-e iV chytila. I když šlo o velmi drahé malé auto, stejně bylo ztrátové. Člověk by tak skutečně čekal, že stejnou cestou se Češi nevydají, nový šéf firmy Thomas Schäfer ale nedávno naznačil, že s takovým vozem počítá. A nyní své myšlenky rozvedl v rozhovoru pro britský Auto Express.
Škodovka tak výhledově plánuje, že jakmile Volkswagen dokončí modifikovanou elektrickou platformu zvanou zatím MEB-entry, vypůjčí si ji a na jejím základě postaví něco levnějšího. „Je to lepší strana rodinných vztahů, nemusíte si dělat všechno sami,” říká Schäfer. Není pak nemístné si to vykládat tak, že zatímco VW počítá s malým elektrickým autem v ceně okolo 20 tisíc Eur (527 tisíc Kč), Škoda se bude chtít dostat na stejných základech s cenou níže.
Výsledkem by měl být nepřímý nástupce Citigo-e iV s délkou do čtyř metrů, Schäfer ale říká, že to není priorita. Nejprve tu bude Enyaq, pak jeho verze kupé a následně větší auto stojící těsně pod ním. Až poté lze pomýšlet na nový malý elektromobil, dříve jak o druhé polovině dekády začínající za necelé tři týdny se tady ale nebavíme v případě žádné elektrické novinky, vyjma druhé verze Enyaqu.
Je pochopitelně otázkou, jak bude svět za pět let vypadat, malé elektrické auto možná půjde vyrobit beze ztrát, možná nikoli. Konkurenti z Renaultu, PSA nebo FCA si to nemyslí, Škoda zjevně ano. Uvidíme, kdo bude mít pravdu, na závěr už tak dodáme jen to, že jakkoli Škoda počítá s něčím jako „elektrickou Octavií”, samotná Octavia ve své nikoli čistě elektrické podobě nyní figuruje v plánech firmy i za hranicí roku 2030. „Je to náš klíčový, klíčový model,” ujišťuje Schäfer.
Škoda Citigo zamířila do důchodu, značka na každém prodaném elektrickém kusu prodělávala statisíce korun a snížení průměrných emisí CO2 nyní dokáže obstarat jinak. Přesto se má nakonec dočkat nástupce díky sdílení techniky s VW, ale až ve vzdálenější budoucnosti. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 2 hodinami - Policie dostala výslovný zákaz pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 4 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 5 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 7 hodinami - Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 14:27 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB