Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jeden z největších zastánců elektromobilů řekl pravdu o jejich špinavých tajemstvích
12.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
O elektromobilech se mluví v jediných souvislostech - produkují nulové emise, a proto jsou budoucností aut. Pravda je trochu složitější a teď o ní promluvil i člověk, který za ně „kope”.
Na počátku této dekády Carlos Tavares pracoval pro Nissan a byl jedním z největších propagátorů elektromobility. Nepřekvapilo tedy, když byl v roce 2011 jmenován šéfem vývoje elektrických a hybridních aut v rámci celé francouzsko-japonské aliance. Když následně přešel ke konkurenčnímu koncernu PSA jako jeho nejvyšší šef, zdálo se, že se spalovacími motory je u Peugeotu či Citroënu prakticky konec - čemuž ostatně Tavares neodporoval ani letos v lednu, kdy uvedl, že do roku 2025 budou u PSA elektrifikované všechny modely skupiny.
Jenže jak to momentálně vypadá, image zaslepeného příznivce elektrických aut hodlá Tavares zahodit. Šéf PSA ostatně již v předchozích dvou letech naznačoval, že výrazný tlak na elektrifikaci ze strany politiků není dobrý a že sázka na jednu kartu je riskantní. Že se na svět dívá střízlivějším pohledem, než se mohlo z jeho někdejších postojů zdát, dosvědčují jeho aktuální slova, jimiž před elektromobily dokonce varuje.
„Docela by mě zajímalo, zda se někdo dívá na věc v širších souvislostech,“ říká Tavares. „Do úvahy je třeba vzít daleko více faktorů, nejen prodej elektrifikovaných vozů. Mluvím tu o výrobě baterií i jejich recyklaci, jaké materiály jsou na ně použity a jakých technik je užíváno k jejich těžbě, či co to vše znamená v oblasti daní, vlastnictví, infrastruktury a tak dále,“ vyjmenoval šéf PSA oblasti, o kterých se nemluví, ač by mělo.
A neskončil jen u toho. Jako jeden z mála tak vysoce postavených manažerů automobilek otevřeně řekl, že nelze mluvit o bezemisním provozu, pokud energie je získávána spalováním fosilních paliv. Dle jeho názoru proto „nikdo nemá kompletně ucelený přístup“. Problémem prý je, že pokud dojde v rámci celého řetězce jen k drobnému selhání, pak se přechod na elektromobily obrátí nejen proti jejich tvůrcům a zastáncům, ale proti všem.
Mohlo by se zdát, že Tavares kompletně otočil, skutečnost je ale trochu jiná. Šéf PSA má i nadále pro elektromobily slabost, to ale neznamená, že je chce vidět na silnicích za každou cenu. Selhání vidí na straně politiků, kteří o elektrifikaci rádi hovoří a nutí ji automobilkám i zákazníkům rozličnými nařízeními a omezeními, pro její rozvoj ale sami nedělají prakticky nic.
Politici se ani nejsou schopni zasadit o vybudování nových dobíjecích stanic, přitom hrozí miliardovými pokutami za nedodržení emisních limitů. „Tyto pokuty by měly být odvislé od schopnosti státu nabídnout alespoň minimální množství dobíjecích stanic, aby si je lidé byli ochotni kupovat,“ říká Tavares.
Právě to je část oněch širších souvislosti, o kterých Tavares - stejně jako dlouhodobě i my - mluví, ovšem politici a eko-aktivisté je nevidí, či spíše nechtějí vidět. Ono je totiž velmi snadné se zaměřit jen na cíl a následně k němu sveřepě kráčet. Pokud ovšem taková cesta vede přes mrtvoly, pak rozhodně není správná. A čím déle to zákonodárci uznají, tím hůře pro nás pro všechny.
Carlos Tavares je dlouhá léta velkým zastáncem elektromobilů. Nově však varuje, že je potřeba vidět vše v daleko širších souvislostech a že sázka na jednu kartu se nemusí vyplatit
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před hodinou - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 2 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva