Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jeden z největších průšvihů dějin aut, jenž si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen nejetý
22.1.2021 | Petr Prokopec
Automobilky jsou obvykle rády, když nějaký vůz prodají, pokud jde ale o auto tak problematické, že jeho další existence stojí více než jej ponechat v provozu, raději ho nechají zmizet z povrchu země. Jedno přesto přežilo v dokonalém stavu.
Masově vyráběné elektromobily byly na trhu již v době, kdy Elon Musk se svým bratrem Kibalem teprve zakládal softwarovou společnost Zip2, díky jejímuž prodeji se stal milionářem. S jedním z takových přišel v roce 1996 koncern General Motors, pro který byl model EV1, na nějž jsme nedávno vzpomínali, jakousi pojízdnou laboratoří. I proto vůz vlastně nebylo možné koupit, pouze pronajmout. Automobilka primárně chtěla zjistit, jak se s alternativním pohonem žije běžnému publiku a zda vůbec o něco takového má zájem.
EV1 vyšlo z prototypu PrEView, jenž v roce 1994 dorazil v padesáti ručně vyrobených exemplářích. Lidem byl půjčován na jeden až dva týdny, přičemž GM očekával maximálně osmdesát žádostí. Nicméně ve chvíli, kdy v Los Angeles počet zájemců překročil deset tisíc, automobilka odstřihla telefonní linku. Totéž udělala také v New Yorku, kde se ozvalo dokonce čtrnáct tisíc lidí. Projektu byla dána zelená, načež se o dva roky objevil již produkční model. Ovšem jak jsme již zmínili, ani ten nebyl zákazníkům k dispozici standardním způsobem.
V roce 1999 pak GM přišel s druhou generací, která původní olověné baterie nahradila nikl-metal-hydridovými. Zlepšila se tím jak jízdní dynamika, tak dojezd, začala se ale také naplno projevovat největší slabina elektrických aut - akumulátory. Potíže s jejich životností a vidina nutnosti dále investovat do udržení těchto vozů při životě spojená s obavou ze ztráty renomé ale GM přiměla celý program ukončit a od nájemců si všech 1 117 exemplářů vzít zpět.
Byl jim nalajnován smutný osud, neboť zamířily do šrotu. Někteří lidé si své EV1 oblíbili a koncernu se ozvali s nabídkou možného odkup, GM ale všechny nabídky z výše zmíněných důvodů odmítal. Auta raději zlikvidoval, díky čemuž se EV1 zapsal do dějin jako jeden z největších automobilových průšvihů vůbec - jen málokdy se stane, aby výrobce dostal mezi lidi vozy, které následně raději vezme zpět a na své náklady je zničí, než aby riskoval větší ztráty spojené s jejich dalším provozem.
I když to vypadá jako velká černá tečka, nebylo tomu tak. Rovných 40 aut nechal GM lisu uniknout a část z nich věnoval univerzitám a vědeckým institutům ke studijním účelům. Vždy se tak stalo s deaktivovaným pohonem, aby už nikdy nezamířily do provozu a když už jsme v posledních letech viděli odstavený v prostorách univerzity, obvykle šlo o prachem zapadající kus, o který se léta nikdo nestaral. Dnes vám ale ukážeme docela jiný, doslova muzejní exemplář.
Šedý či stříbrný kousek je ke spatření je na fotkách z Instagramu níže a nejde o žádné historické záběry. Podle magazínu The Drive se takto zachovalý nachází na půdě jedné z univerzit, kde jej kdosi dekády udržuje v dokonalém stavu. Podle Američanů celou uplynulou dekádu neviděl denní světlo a z fotek je patrné, že je udržován pod plachtou.
Zda je pojízdný, nebo nikoli - protože podle dostupných informací si některé univerzity dokázaly své EV1 opět zprovoznit -, nevíme, vypadá ale opravdu perfektně. Mimo muzeum GM jsme žádný tak hezký exemplář dávno neviděli a je dost možné, že jde o jediný opravdu zachovalý kus mimo majetek automobilky, který dožil dnešních dnů. Podívejte se na něj, je to kus historie, i když trochu smutné.
Naprostá většina z 1 117 vyrobených kusů EV1 se dočkala řízené likvidace, nejméně jedno auto ale potichu přežívá ve stavu prakticky nového vozu, jak můžete vidět na fotkách níže. Objeveno bylo v prostorách zatím blíže neupřesněné americké univerzity, která jej legálně získala už po poněkud násilném ukončení projektu. Ilustrační foto: GM
Zdroj: The Drive
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 3 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 48 minutami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 2 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 3 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 4 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 17:25 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 17:13 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch