Japonci poprvé promluvili o Ghosnově útěku, odkryli zbývající části drzého plánu

Husarský kousek ex-šéfa Nissanu a Renaultu byl v některých bodech neobyčejně prostý a skoro až drzý. Po svém odchodu z tokijské rezidence sedl na vlak a v taxíku a zamířil do hotelu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Japonci poprvé promluvili o Ghosnově útěku, odkryli zbývající části drzého plánu

7.1.2020 | Petr Prokopec

Japonci poprvé promluvili o Ghosnově útěku, odkryli zbývající části drzého plánu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Husarský kousek ex-šéfa Nissanu a Renaultu byl v některých bodech neobyčejně prostý a skoro až drzý. Po svém odchodu z tokijské rezidence sedl na vlak a v taxíku a zamířil do hotelu.

Uplynul již týden od překvapivého útěku Carlose Ghosna, nejen pro automobilový svět ale jde i nadále o stěžejní téma. Najevo vychází další okolnosti, kvůli kterým celý případ vypadá jako bláznivá fikce hollywoodských scénáristů. Jen s tím rozdílem, že tentokrát se vše stalo. Pokud tedy o někdejším šéfovi aliance Renault-Nissan vznikne film, realizační tým nejspíše nebude muset přihazovat fiktivní prvky kvůli dramatičnosti, ale pár jich ubrat, aby příběh vůbec vypadal věrohodně.

Již včera bylo odkryto, že Ghosn měl k dispozici Michaela Taylora, bývalého příslušníka zelených baretů, který se specializuje na vysvobozování lidí z prekérních situací. Ten měl najmout dvě soukromá letadla, přimět zaměstnance firmy zfalšovat dokumenty a poté s jedním tryskáčem vyrazit do japonské Osaky. Druhé letadlo pak bylo připraveno v Turecku.

Stejně tak se ví, že Ghosn byl při opouštění Japonska ukryt v dřevěné bedně na reproduktory, která byla upravena pro jeho krátkodobý pobyt. Tuto schránku pak opustil v tureckém Istanbulu, kde dokonce měl být i vyfotografován, jak se přesouvá z jednoho tryskáče do druhého. Jelikož však obsluha letiště měla v daný moment k dispozici veškerou dokumentaci (tu zfalšovanou samozřejmě), nevěnovala transferu větší pozornost. Ostatně Ghosna v Istanbulu asi nikdo nečekal.

Ex-šéf Renaultu a Nissanu pak jen o pár hodin později přistál v Libanonu, přičemž v Bejrútu se nachází i nadále a již ve středu 8. ledna zde bude mít tiskovou konferenci. Co na ní zazní, je zatím ve hvězdách, nicméně jsme si jisti, že řadě lidí již nyní běhá mráz po zádech. Vlastně tedy není překvapivé, že vila, ve které Ghosn pobývá, je přísně střežena jak soukromou agenturou, tak libanonskou armádou.

Dosud jsme museli čerpat z informací obvykle anonymních zdrojů, nyní konečně můžeme přidat i detaily z japonské strany. Na tiskové konferenci dnes totiž vystoupila Masako Mori, ministryně spravedlnosti ze Země vycházejícího slunce, která odkryla zbývající bíla místa v Ghosnově plánu. Samotný útěk Mori považuje za zcela neospravedlnitelný a nelze jej prý omluvit přístupem japonské justice, která podle ní respektuje lidská práva a zajišťuje spravedlivý proces. Kvůli útěku někdejší manažerské superhvězdy navíc přikázala imigračnímu úřadu, aby zpřísnil procedury spojené s opouštěním země.

Právě jistá benevolence umožnila Ghosnovi, aby Japonsko opustil. U soukromých letů totiž není povinná kontrola zavazadel, neboť existuje dramaticky menší riziko, že by došlo k únosům či bombovým atentátům. Tím je odkryto jedno bílé místo v rámci scénáře tohoto neskutečného útěku - v bedně na reproduktory mohl Ghosn projít hraniční kontrolou veli snadno. Další část, kde se dosud mohlo jen spekulovat, bylo to, jak se Ghosn dostal z Tokia do 500 kilometrů vzdálené Osaky.

Pokud bychom v tuto chvíli zmínili, že pod svícnem je opravdu největší tma, nejsme rozhodně daleko od pravdy. Ghosn opustil rezidenci, kterou obýval, v černém klobouku a bílé masce na obličeji. Následně usedl do běžného šikanzenu, který jej převezl do místa určení. Od člověka, kterého by poznala snad o polovina mateřské školy, šlo o drzý krok, třebaže v Japonsku pupulární maska jej částečně kryla.

V Osace si pak vzal docela obyčejný taxík, se kterým se přesunul do hotelu poblíž letiště Kansai. V té chvíli byla neděle 29. prosince v půl osmé večer a Ghosn se zde v podstatě jen připravil na let a „ubytoval” v jedné z oněch beden. Tehdy už se jeho tryskáč začal připravovat k odletu a o pár hodin později už na něj byli i Japonci krátcí.


Japonci poprvé promluvili o Ghosnově útěku, odkryli zbývající části drzého plánu - 1 - Carlos Ghosn propusten na kauci 01Japonci poprvé promluvili o Ghosnově útěku, odkryli zbývající části drzého plánu - 2 - Carlos Ghosn propusten na kauci 02Japonci poprvé promluvili o Ghosnově útěku, odkryli zbývající části drzého plánu - 3 - Carlos Ghosn propusten na kauci 03Japonci poprvé promluvili o Ghosnově útěku, odkryli zbývající části drzého plánu - 4 - Carlos Ghosn propusten na kauci 04Japonci poprvé promluvili o Ghosnově útěku, odkryli zbývající části drzého plánu - 5 - Carlos Ghosn propusten na kauci 05
Když Carlos Ghosn před třičtvrtě rokem mířil k soudu kvůli kauci, nikoho svým maskováním nezmátl. Nyní se mu to ovšem povedlo

Japonci poprvé promluvili o Ghosnově útěku, odkryli zbývající části drzého plánu - 6 - Shinkansen N700S testovani noveho sinkansenu 02Japonci poprvé promluvili o Ghosnově útěku, odkryli zbývající části drzého plánu - 7 - Shinkansen N700S testovani noveho sinkansenu 04Japonci poprvé promluvili o Ghosnově útěku, odkryli zbývající části drzého plánu - 8 - Shinkansen N700S testovani noveho sinkansenu 05Japonci poprvé promluvili o Ghosnově útěku, odkryli zbývající části drzého plánu - 9 - Shinkansen N700S testovani noveho sinkansenu 06Japonci poprvé promluvili o Ghosnově útěku, odkryli zbývající části drzého plánu - 10 - Shinkansen N700S testovani noveho sinkansenu 07Japonci poprvé promluvili o Ghosnově útěku, odkryli zbývající části drzého plánu - 11 - Shinkansen N700S testovani noveho sinkansenu 08Japonci poprvé promluvili o Ghosnově útěku, odkryli zbývající části drzého plánu - 12 - Shinkansen N700S testovani noveho sinkansenu 09
V obyčejném rychlovlaku jej ostatně asi nikdo nečekal, z něj pak zamířil taxíkem do hotelu, odtud do bedny a v bedně do letadla

Zdroje: Reuters, AP

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.