Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Japonci chtějí postavit obří 500kilometrový pásový dopravník, nahradili by tak nestíhající kamionovou dopravu
4.7.2024 | Petr Prokopec
Je to dobrý nápad, špatný nápad? Těžko říci, každopádně to není úplně nerealistický nápad, neboť obří pásové dopravníky překonávající mnohakilometrové štreky už existují. A když těch kilometrů může být 5, proč ne 500?
Pokud potřebujete přepravit zboží z jednoho místa na druhé, máte v rámci mezikontinentální dopravy pouze dva způsoby, ze kterých volit, a sice letecký či lodní transfer. V případě pevniny se ovšem již vaše možnosti rozšiřují, a to o železnici či silniční kamionovou dopravu. Obě nicméně mají svá pozitiva i negativa. Vlak totiž s výjimkou přírodního neštěstí v podstatě nic nezastaví, navíc je možné naráz přepravit opravdu velké množství nákladu. Jenže koleje nejsou položeny všude, o dodání na posledním úseku se stejně musí postarat náklaďáky.
O jejich stinných a naopak silných stránkách se asi nemusíme zmiňovat, jsou koneckonců podobné jako u osobních aut. Platí to jak v rámci tlaku na tzv. udržitelnost a případnou elektrifikaci, tak i v tom případě, že lidé usedají za volant se stále menší ochotou. Naopak narůstá tábor těch, kteří řízení berou jako nutné zlo. Pokud jim ovšem vadí, že se mají přesunout o pár kilometrů dále třeba kvůli gratulaci příbuznému, pak rozhodně nelze očekávat, že by se hnali do kabin kamionů, s nimiž by po většinu měsíce byli na cestách.
S nedostatkem profesionálních řidičů se po USA a Číně nově potýká také Japonsko. To má řada lidí zafixované jako malou zemi, i proto, že se rozkládá na čtyřech hlavních ostrovech. Jenže jeho celková rozloha činí 378 tisíc kilometrů čtverečných, ve srovnání s Českem tak jde o takřka pětkrát větší území. A fakt, že mezi Honšú, Kjúšú, Hokkaidem a Šikoku je třeba překonávat vodní hladinu, věci příliš nepomáhá. Správně vyřešit potřebnou logistiku je tedy v Japonsku klíčem k úspěchu.
Země vycházejícího slunce se nicméně aktuálně potýká s nízkou porodností. K tomu je navíc třeba přihodit fakt, že rovněž tamní politici rádi regulují cokoli a ideálně hned několikrát. Proto kupříkladu omezili dobu, kterou kamioňáci mohou naráz strávit za volantem. A jakkoli jde jistě o prospěšný bezpečnostní prvek, přepravní kapacitu to nepřekvapivě snížilo. Takový posun vede ke snížení odměn za práci a ve výsledku i snížení atraktivity tohoto džobu jako takového. Z odhadů tak vyplývá, že v roce 2030 by Japonsko mohlo mít jen 480 tisíc řidičů náklaďáků, tedy o 37 procent méně než nyní.
Japonské ministerstvo pro místní rozvoj, infrastrukturu, transport a turismus proto přišlo se zajímavým plánem, jak informují Japan Times. Mezi Tokiem a Osakou by měl vzniknout pásový dopravník dlouhý víc než 500 kilometrů, který se bude o převoz zboží starat místo aut. Vše bude plně automatické, kontejnery tak budou moci napříč zemí cestovat po 24 hodin denně sedm dní v týdnu. Systém má teoreticky přepravit denně stejné množství zboží jako 25 tisíc řidičů kamionů.
Je tu nicméně jeden problém. Celá megastruktura má vyjít na 3,7 bilionu yenů (cca 540 miliard korun). Dokončena pak navíc bude až v roce 2034. Tedy v době, kdy svět bude vypadat zase trochu jinak a onen pásový dopravník může být spíš zdrojem problémů než užitku. To vše ale ukáže až čas.
Japonci předpokládají, že v roce 2030 jim bude chybět 180 tisíc řidičů kamionů. Nahradit by je měl pásový dopravník, který propojí Tokio a Osaku. Ilustrační foto: Scania
Zdroj: Japan Times, South China Morning Post
Bleskovky
- Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025
Nejnovější články
- K mání je skutečný Batmobil použitý při natáčení. Je plně funkční i s „raketovým výfukem” a „raketu” také bude stát
před 11 hodinami - Pět let trvající pokus Němců elektrifikovat dieselové kamiony s pomocí trolejí nad dálnicí definitivně rozebírají jako miliardové fiasko
včera - John Cena musí spolknout další finanční katastrofu, za auto pořízené za 13 milionů mu nikdo nechce dát víc jak polovinu
včera - Prodejní šéf VW se zoufale snaží udat nechtěná elektrická auta a říká, že jsou spolehlivější. Data ukazují pravý opak
včera - Proč to Škoda neřekne otevřeně? Také její prodeje elektrických aut v roce 2024 meziročně klesly
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva