Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
James May v testu srovnal obě nová auta, která si čerstvě koupil, hledí na ně střízlivě
25.12.2019 | Petr Miler
Dočkat se přímo od majitele auta rozumné recenze jeho miláčka není obvyklé, většina lidí kouká na své vozy s přílišným zalíbením. James May o nich dokáže mluvit otevřeně.
Pokud vás během posledních týdnů předvánoční shon nedonutil na internetu navštěvovat jen e-shopy, patrně vám neuniklo, že si James May z Top Gearu a The Grand Tour koupil hned dvě nová auta. Nejprve sáhl po Tesle Model S, kterou následně doplnila Toyota Mirai. V obou případech se tedy jedná o elektromobily, což se v jeho případě může jevit jako překvapivé rozhodnutí. Faktem ale je, že po už dřívější koupi BMW i3 má May k elektrickým autům blízko a byť pořízení hned dvojice z nich v krátkém sledu překvapit může, šokující není.
Právě tyto dva vozy se slavný novinář a moderátor rozhodl postavit proti sobě ve vánočním testu. Může se to vzhledem k jejich odlišné třídě jevit jako nemístné, oba jsou ale elektromobily, jen s odlišnou technikou - Tesla sází na baterie, Mirai na palivové články.
May na úvod testu správně říká, že jedno z těchto aut může být budoucností automobilu, stejně tak ji mohou být obě a také ji nemusí být žádné. Tohle v tuto chvíli prostě nevíme, James ale už dříve řekl, že rozšiřování elektrických aut je procesem, u kterého chce být, a tak u něj zkrátka je.
Nejprve nám přibližuje Teslu ve verzi 100D, která je podle něj hezká, ale konzervativní, rychlá, ale uvnitř nepříliš dobře ovladatelná kvůli soustředění všeho do rozměrného tabletu uprostřed palubní desky. Mirai je podle něj vizuálně správně odvážný a byť podle něj lépe vypadá otočený vzhůru nohama, i tak mu svým zjevem připomíná sympaticky naštvanou rybu.
Interiér chválí více, a to nejen kvůli intuitivnějšímu ovládání, ale - a to vás patrně překvapí - také kvůli tišší a celkově kvalitnější jízdě. May pochopitelně nepopírá, že Toyota Mirai je vedle Tesly Model S zoufale pomalá, chválí si ale sofistikovaný podvozek Japonce a ticho na jeho palubě. To je sice pro elektrická auta typické, ale v Mirai je prostě tišeji než v Modelu S. Úroveň jízdy dokonce přirovnává k Bentley, což je pro Toyotu velká pochvala. Navíc říká, že v Toyotě se budete cítit paradoxně výjimečněji než v Tesle - tu má dnes kde kdo, Mirai nevlastní skoro nikdo (v celé Evropě se loni prodalo 160 exemplářů).
Ten nejpodstatnější rozdíl ale spočívá v technice obou aut, která je navzdory podobně tichému elektrickému pohonu velmi odlišná. Tesla má baterky, které se dlouze dobíjí, jsou drahé, velké, těžké a mají omezenou životnost, vedle toho Mirai má palivové články, které „dobijete” stejně jako auto na benzin nebo naftu dočerpáním vodíku, ovšem jde o velmi neefektivní proces a celkově problematickou technologii z nejen z hlediska efektivity, ale i bezpečnosti. Infrastruktura chybí v obou případech a byť je v obou případě vylepšení nějakým způsobem možné, vždy je relativně problematické (elektrická síť by potřebovala značně posílit, sít čerpacích stanic pak značně přepracovat).
V podobné debatě skončí May na závěr srovnání v diskuzi „sám se sebou” na závěr srovnání - obě řešení mají své výhody a nevýhody. Ještě dříve ale ukáže praktické využití obou aut a zde není co řešit - May u Superchargeru, tedy nejrychlejší nabíječky Tesly vůbec, stráví čtvrt hodiny prodloužením dojezdu o 69 km. Mirai dotankuje za 2 minuty, v tu chvíli kvůli relativně plné nádrži jen na dalších asi 110 km, jinak ale není problém za pár minut dotankovat „plnou” na stovky kilometrů jako u konvenčního auta. Rozdíl je zde propastný a jak sám May říká, doma by Model S 100D nabíjel 2,5 dne (sic) na pár set kilometrů jízdy.
Tesla je i proto pro Maye něco jako velká party na kolech, zatímco Toyota spíše decentní konverzace v kuchyni, závěr testu ale spočívá v něčem jiném. James M. konstatuje, že každé auto má svá pro a proti a nevidí důvod, proč by obě tato řešení nemohla existovat vedle sebe. Bateriové elektromobily jsou efektivnější a poslouží dobře spoustě lidí, kteří denně jen dojíždí pár desítek kilometrů do práce. Elektromobily s vodíkovými články jsou sice méně efektivní, ale koho to bude zajímat, když bude všude dost „čisté” elektřiny. Takové vozy pak budou jediným řešením pro ty, kteří týden co týden najíždí stovky a tisíce kilometrů po celé zemi třeba jako obchodní cestující - pro ty budou bateriové modely těžko kdy vhodné.
James May srovnal Teslu Model S s Toyou Mirai. Smysl vidí v obou, každý má podle něj své výhody a nevýhody, rád má zjevně obě auta
Zdroj: Drive Tribe@Youtube
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 5 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 6 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 8 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 9 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis