Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít?
8.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tak jako člověk dokáže přežít jen určité přetížení při deceleraci, i akcelerace na stovku vás v jednu chvíli zabije. Ale nebojte, vaše Fabia RS TDI ji nevyvine.
Možná už jste někdy slyšeli výrok Jeremyho Clarksona k rychlostním omezením na silnicích a jejich vymáhání. Řekl: „Rychlost ještě nikdy nikoho nezabila. Až náhlé zastavení, to je to, co vás dostane.” Jako skoro všechna jeho slova je třeba to brát s nadsázkou, čistě technicky má ale pravdu - můžete jet třeba 1 000 km/h a nic vám to neudělá, pakliže tak činíte v prostředku, který se nerozpadne pod tíhou samotné rychlosti. Pokud ale v takové, klidně i mnohem nižší rychlosti náhle zastavíte, např. v důsledku nárazu do stromu, zemřete. A stane se tak důsledku přetížení, které na vás v takový moment bude působit.
Ono náhlé zpomalení je z fyzikálního hlediska změna rychlosti pohybu, při které na tělo člověka působí přetížení vyjádřené jednotkou „g” - podle gravitace. 1 g je síla rovná normální zemské gravitaci. V autech měříme g např. v zatáčkách anebo právě při zrychlení či zpomalení. A stejně jako vás přetížení může zabít při zpomalení, může vás zabít klidně i akcelerací. A to pokládá otázku: za jaký čas musí auto zrychlit na stovku, aby vás při tom zabilo?
Abychom si udělali představu o přetížení vyvíjeném při akceleraci, vezmeme si za prvotní příklad zrychlení na stovku 10 vteřin - něco takového je dnes docela běžné, to vyvine v nižší střední třídě i docela obyčejný vůz. Pokud budete zrychlovat v takovém autě naplno, bude na vás působit síla zhruba 0,28 g - o něco víc než čtvrtina normální gravitace. Nic mimořádného.
Abyste se dostali na sílu alespoň 1 g, musí auto zrychlit na stovku za zhruba 2,84 sekundy. Taková auta už na světě jsou - velmi blízko je Porsche 911 911 Turbo S a ještě lépe je na tom nyní Tesla Model S P100D, která vás krátkodobě pošle i za hranici 1,4 g. A Bugatti Chiron bude pravděpodobně ještě o něco lepší - stovku má udělat za 2,2 sekundy. To odpovídá síle cca 1,29 g, pořád žádné drama.
Ty nejrychlejší dragstery zvládnou zrychlit na 60 mph (97 km/h) za 0,86 vteřiny, což znamená asi 5,3 g. To už je hodně, ale pořád je to něco, co není problém přežít - vždyť na horských drahách se přetížení dostávají až k 6 g. Kdyby byl netrénovaný člověk takovému přetížení vystaven delší dobu, řekněme desítky vteřin, mohl by i zemřít, ale jak na horské dráze, tak i v autě jde o krátké momenty. Jsou údajně zaznamenány případy, kdy lidé přežili přetížení až 100 g - protože mu byli vystaveni jen extrémně krátkou dobu.
Rekord zrychlení, které člověk přežil, je zaznamenán s hodnotou 46,2 g - byl to důstojník amerického letectva John Stapp, který se účastnil experimentu ke zjištění, co zvládne lidské tělo. A nebyl to žádný „pokusný králík”, sám to byl lékař a nakonec se přes experimenty se sebou samým dožil skoro 90 let. Tohle považujme za ověřený extrém a odpovídá to času zrychlení z nuly na 100 km/h 0,061 vteřiny, tedy méně než jednu desetinu sekundy.
John Stapp ale nepodstoupil jediný takový experiment, dříve zvládl nanejvýš 35 g, ovšem i při tom mu občas vypadly plomby či se zlomila nějaká kost. Ani to asi není věc, kterou chcete zažívat při zrychlení z křižovatky cestou na nákup, takže i zrychlení odpovídající této hodnotě (asi 0,078 sekundy) lze považovat za přílišné. S 30 g už si Stappovo tělo poradilo bez následků, takže odpovídajících 0,091 sekundy akcelerace na stovku můžeme označit „za pohodu”. Zaokrouhleno: cokoli s akcelerací na 100 km/h za 0,1 sekundy a více bude bezpečné.
Něco takového nezvládne žádné existující auto, ani letadlo, nezvládne to nic. A pokud se dnes bavíme o časech okolo 2 sekund jako o fyzickém limitu akcelerace na stovku kvůli pneumatikám, nemusíte se bát ve svém autě sešlápnout plyn na podlahu. Nic se vám nestane, tedy, aspoň ne kvůli přetížení...



Tělo Johna Stappa zvládlo při experimentech až 46,2 g, ještě při 35 g se mu ale „sem tam něco zlomilo”
Od hrobu je vážně daleko i v těch nejrychlejších autech - či spíše „autech”, která dnes existují. Měření Motor Trendu zaznamenalo krátkodobě nanejvýš něco málo přes 1,4 g u nejrychlejšího dnes vyráběného silničního auta vůbec
Porsche 911 Turbo S je opravdu rychlé, ale svým zrychlením vás zabít nedokáže, ani zdaleka
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
U Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
před 10 hodinamiAž bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
včeraKia se vysmívala Elonu Muskovi na sociálních sítích dost nevhodným způsobem, po vlně kritiky vše stáhla
včera
Nejčtenější články
BMW nabízí pro vybrané modely kola za půl milionu. V tomto případě je to jen prázdná show, drahý nesmysl
11.2.2025Šéf VW ukázal, že nejenže neumí řídit firmu, neumí řídit ani auto. Kolega z vývoje ho zničil, i když měl pomalejší vůz
11.2.2025Co všechno ještě Mercedes pokazí? Jeho nová třída E si utrhla ostudu v crash testu, nezareagovala na dva roky známé pravidlo
11.2.2025Žádné nesmyslné čtyřválce, žádný konec osmiválců, žádný konec dieselů. BMW zůstanou aspoň pod kapotami „normální”
11.2.2025Velkou luxusní obdobu Škody Octavia od BMW koupíte už po pár letech za cenu nové Octavie, i když původně stála násobně víc
11.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva