Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít?

Tak jako člověk dokáže přežít jen určité přetížení při deceleraci, i akcelerace na stovku vás v jednu chvíli zabije. Ale nebojte, vaše Fabia RS TDI ji nevyvine.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít?

8.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tak jako člověk dokáže přežít jen určité přetížení při deceleraci, i akcelerace na stovku vás v jednu chvíli zabije. Ale nebojte, vaše Fabia RS TDI ji nevyvine.

Možná už jste někdy slyšeli výrok Jeremyho Clarksona k rychlostním omezením na silnicích a jejich vymáhání. Řekl: „Rychlost ještě nikdy nikoho nezabila. Až náhlé zastavení, to je to, co vás dostane.” Jako skoro všechna jeho slova je třeba to brát s nadsázkou, čistě technicky má ale pravdu - můžete jet třeba 1 000 km/h a nic vám to neudělá, pakliže tak činíte v prostředku, který se nerozpadne pod tíhou samotné rychlosti. Pokud ale v takové, klidně i mnohem nižší rychlosti náhle zastavíte, např. v důsledku nárazu do stromu, zemřete. A stane se tak důsledku přetížení, které na vás v takový moment bude působit.

Ono náhlé zpomalení je z fyzikálního hlediska změna rychlosti pohybu, při které na tělo člověka působí přetížení vyjádřené jednotkou „g” - podle gravitace. 1 g je síla rovná normální zemské gravitaci. V autech měříme g např. v zatáčkách anebo právě při zrychlení či zpomalení. A stejně jako vás přetížení může zabít při zpomalení, může vás zabít klidně i akcelerací. A to pokládá otázku: za jaký čas musí auto zrychlit na stovku, aby vás při tom zabilo?

Abychom si udělali představu o přetížení vyvíjeném při akceleraci, vezmeme si za prvotní příklad zrychlení na stovku 10 vteřin - něco takového je dnes docela běžné, to vyvine v nižší střední třídě i docela obyčejný vůz. Pokud budete zrychlovat v takovém autě naplno, bude na vás působit síla zhruba 0,28 g - o něco víc než čtvrtina normální gravitace. Nic mimořádného.

Abyste se dostali na sílu alespoň 1 g, musí auto zrychlit na stovku za zhruba 2,84 sekundy. Taková auta už na světě jsou - velmi blízko je Porsche 911 911 Turbo S a ještě lépe je na tom nyní Tesla Model S P100D, která vás krátkodobě pošle i za hranici 1,4 g. A Bugatti Chiron bude pravděpodobně ještě o něco lepší - stovku má udělat za 2,2 sekundy. To odpovídá síle cca 1,29 g, pořád žádné drama.

Ty nejrychlejší dragstery zvládnou zrychlit na 60 mph (97 km/h) za 0,86 vteřiny, což znamená asi 5,3 g. To už je hodně, ale pořád je to něco, co není problém přežít - vždyť na horských drahách se přetížení dostávají až k 6 g. Kdyby byl netrénovaný člověk takovému přetížení vystaven delší dobu, řekněme desítky vteřin, mohl by i zemřít, ale jak na horské dráze, tak i v autě jde o krátké momenty. Jsou údajně zaznamenány případy, kdy lidé přežili přetížení až 100 g - protože mu byli vystaveni jen extrémně krátkou dobu.

Rekord zrychlení, které člověk přežil, je zaznamenán s hodnotou 46,2 g - byl to důstojník amerického letectva John Stapp, který se účastnil experimentu ke zjištění, co zvládne lidské tělo. A nebyl to žádný „pokusný králík”, sám to byl lékař a nakonec se přes experimenty se sebou samým dožil skoro 90 let. Tohle považujme za ověřený extrém a odpovídá to času zrychlení z nuly na 100 km/h 0,061 vteřiny, tedy méně než jednu desetinu sekundy.

John Stapp ale nepodstoupil jediný takový experiment, dříve zvládl nanejvýš 35 g, ovšem i při tom mu občas vypadly plomby či se zlomila nějaká kost. Ani to asi není věc, kterou chcete zažívat při zrychlení z křižovatky cestou na nákup, takže i zrychlení odpovídající této hodnotě (asi 0,078 sekundy) lze považovat za přílišné. S 30 g už si Stappovo tělo poradilo bez následků, takže odpovídajících 0,091 sekundy akcelerace na stovku můžeme označit „za pohodu”. Zaokrouhleno: cokoli s akcelerací na 100 km/h za 0,1 sekundy a více bude bezpečné.

Něco takového nezvládne žádné existující auto, ani letadlo, nezvládne to nic. A pokud se dnes bavíme o časech okolo 2 sekund jako o fyzickém limitu akcelerace na stovku kvůli pneumatikám, nemusíte se bát ve svém autě sešlápnout plyn na podlahu. Nic se vám nestane, tedy, aspoň ne kvůli přetížení...


Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 1 - Jake zrychleni 0 na 100 kmh prezije clovek 01Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 2 - Jake zrychleni 0 na 100 kmh prezije clovek 02Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 3 - Jake zrychleni 0 na 100 kmh prezije clovek 03
Tělo Johna Stappa zvládlo při experimentech až 46,2 g, ještě při 35 g se mu ale „sem tam něco zlomilo”

Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 4 - Jake zrychleni 0 na 100 kmh prezije clovek 04Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 5 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 22
Od hrobu je vážně daleko i v těch nejrychlejších autech - či spíše „autech”, která dnes existují. Měření Motor Trendu zaznamenalo krátkodobě nanejvýš něco málo přes 1,4 g u nejrychlejšího dnes vyráběného silničního auta vůbec

Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 6 - porsche 911 991 turbo s motortrend 01aJaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 7 - porsche 911 991 turbo s motortrend 02Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 8 - porsche 911 991 turbo s motortrend 03Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 9 - porsche 911 991 turbo s motortrend 04Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 10 - porsche 911 991 turbo s motortrend 05Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 11 - porsche 911 991 turbo s motortrend 06Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 12 - porsche 911 991 turbo s motortrend 07Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 13 - porsche 911 991 turbo s motortrend 08Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 14 - porsche 911 991 turbo s motortrend dalsi 01
Porsche 911 Turbo S je opravdu rychlé, ale svým zrychlením vás zabít nedokáže, ani zdaleka

Zdroj: Jalopnik

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.