Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jaké vlaky jezdí v různých koutech světa? Některé můžeme jen závidět, jiné vyděsí
3.2.2019 | Mirek Mazal
Vlaky se u nás velké oblibě netěší, spousta lidí je používá spíše z povinnosti. Na jiných místech světa byste jimi možná jeli i rádi, někde by naopak byli vděční i za ty naše.
Je asi zbytečné říkat, že nejbližší je nám cestování autem, ani vlaky nebo letadla ale neignorujeme, pokud jsou aspoň trochu zajímavá. Česká republika je bohužel příliš malá na to, aby zde větší roli mohla hrát vnitrostátní letecká doprava, ta vlaková by tu ale větší roli hrát mohla. Kdyby někdo alespoň trochu chtěl.
Putování po železnici nemusí být jen romantickou záležitostí staromilců, může jít o velmi rychlou, bezpečnou a komfortní možnost přepravy. Smyslem tohoto článku ale není stýskat si nad tím, co u nás není, nakonec za chvíli uvidíte, že na některých místech světa by i za české vlaky byli rádi. Chtěli jsme se jen podívat, jak rozmanitě vypadá vlaková doprava na různých místech světa.
Napříč různými státy se podmínky pro cestování po kolejích liší až dramaticky - někde se kabina pro pasažéry rovná příjemnému pokoji v moderním hotelu, jinde spíše rozpadajícímu se slumu. Tady jsou výběry toho nejzajímavějšího z celé zeměkoule.
Evropa
Podoba železniční dopravy v Evropě je nám logicky nejbližší, a tak ve stručnosti začneme právě u ní. I tady mohou být rozdíly velké, český standard ale navzdory kolujícím vtipům o místních dopravcích nemá daleko k obvyklým poměrům starého kontinentu. Služby jsou většinou zaměřeny buď na příměstskou dopravu nebo pro pohodlné překonání dlouhých vzdáleností a většinou se svým charakterem zase tak neliší. Vymykají se jen francouzské, španěleské a německé rychlovlaky, které patří k vůbec nejrychlejším na světě.
Austrálie
Dále pojedeme abecedně, a tak se přesuneme rovnou k protinožcům, kde železniční doprava značně upadá. Od konce 40. let až do 90. let byly koleje téměř vymýceny kvůli efektivnější automobilové dopravě. Těžké náklady častěji převážejí tzv. silniční vlaky v podobě dlouhých kamionů. Pevninu ovšem nadále křižuje železniční souprava The Indian Pacific, která pravidelně jezdí na trati ze Sydney (přes Adelaide) do Perthu, což je 4 352 kilometrů dlouhá štreka. Jedna cesta trvá tři dny. Pasažéři si volí mezi třemi úrovněmi komfortu, se kterým je spojená odpovídající nabídka bezplatného občerstvení.
Čína
V Číně došlo v posledních letech k významným změnám, pokud jde o osobní železniční dopravu. Raketový rozvoj probíhá i díky specifickým obřím strojům, za velkou zdí dnes mají vůbec nejdelší síť vysokorychlostních železničních tratí. Jejich atraktivitu pak zvyšují i vůbec nejrychlejší vlaky světa - na žádném jiném místě se v civilním provozu běžně nepohybují rychlostmi až 400 km/h.
Rozšířujícímu se významu se přizpůsobují také poskytované služby, v mnoha ohledech jsou dnes čínské vlaky podobné komerčním spojům ve zbytku světa. Hlavní slovo má cena jízdného, podle kterého si člověk dopřeje pohodlí na cestě.
Indie
Vlak je pro celou Indii nezastupitelným způsobem přemisťování po souši. Těžko jinak přepravit tak ohromný počet lidí na obrovské vzdálenosti, když silnice se rozpadají pod nohama, letadla jsou drahá a pěšky je vše daleko.
S významem železniční dopravy ovšem dalece nekoresponduje její úroveň. Staré lokomotivy obvykle táhnou ještě starší vozy podobné nákladním vagónům pro dobytek. Vlastní místo pod větrákem je nebývalý luxus, který je určený vyšším vrstvám. Zbytek cestujících je rád za jakoukoliv volnou plochu, kde může složit své tělo.
Japonsko
V Japonsku je železniční doprava velmi populární a také velmi vyspělá. Zemi proslavila síť vysokorychlostních železnic šinkansen. Místní využívají linky natolik, že je lepší předem rezervovat místo k sezení. Na hlavních tratích jezdí vlaky velmi často, proslulé dodržování jízdního řádu by mohlo být inspirací pro mnohé konkurenty z ostatních míst planety. Samozřejmostí jsou lůžkové vozy, ve kterých ovšem ve standardní podobě nemůžete počítat s přílišným soukromím, útulnější kóje jsou k dispozici za příplatek.
Kanada
V Kanadě jsou osobní vlaky spíše místní atrakcí než způsob každodenního dojíždění. Jízdenky jsou poměrně drahé, ale lidé mají šanci vidět nezapomenutelná panoramata. Nejrozšířenější společností VIA Rail Canada je možné navštívit většinu důležitých míst. Síť kolejí se táhne od Atlantiku k Pacifiku a dále od Velkých jezer k Hudsonovu zálivu. Podle zvolené jízdenky mají vozy kvalitní sezení a doplňkové služby jako internet nebo drobné občerstvení. Na dlouhé trasy jsou pochopitelně k dispozici lůžkové vagóny.
Rusko
Ruské dráhy nedávno představily nové vozy druhé, tedy stejně jako u nás nejrozšířenější třídy. Atraktivitě tamní železniční přepravy to značně prospělo, a to i přes omezené investice - nové interiéry byly napasovány do starých vagonů. Hlavními rozdíly jsou použité materiály a veselé barevné kombinace. Rozvržení vnitřního prostoru zůstalo stejné, ale Rusové ale slibují mnohem pohodlnější cestování.
Spojené státy americké
V USA je osobní vlaková doprava na poměrně nízké úrovni - lidé preferují auta nebo letadla a úroveň železniční přepravy je nesrovnatelná s nejlepšími evropskými nebo japonskými vlaky.
Délka kolejí je sice v celkovém měřítku třikrát delší než v Rusku, slouží ale typiycky nákladní dopravě, sotva 20 % sítě je vyhrazeno té osobní. Přepravu osob od roku 1971 zajišťuje státní korporace zvaná Amtrak, jež nabízí několik možností cestování. Společnost má na starosti 34 tisíc kilometrů linek spojujících pět stovek nádraží. Napříč USA jezdí různě vybavené vagony, nejlevnější nenabídnou žádnou přidanou hodnotu, s přibývající cenou rostou možnosti jako dětský koutek, jídlo a pití bez omezení, sprcha, vlastní toaleta a podobné vymoženosti.
Thajsko
Turisté popisují cestování thajským vlakem jako cenově dostupné a překvapivě pohodlné dobrodružství s krásnými výhledy na okolní krajinu. O víkendech jsou vlaky plné, protože Thajci navštěvují své příbuzné. Podle vybraného jízdního tarifu se vagony dají rozdělit do několika kvalitativních skupin. Stejně jako v ostatních případech mají místní dopravci pro milovníky zvýšeného komfortu připravenou první třídu.
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 3 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 4 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 6 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 7 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 10:11 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis