Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jaká ojetá auta teď Češi kupují nejvíce? Projděte si statistiku
12.11.2018 | Mirek Mazal
Nejen nejprodávanější modely, ale i aktuální popularitu dieselů, manipulaci se stavy tachometrů nebo průměrné ceny odhalí detailní analýza trhu s ojetinami u nás ve třetím letošním čtvrtletí.
Pokud někdo kupuje ojeté auto, s vysokou pravděpodobností se setká se stáčeným tachometrem. Podíl zmanipulovaných aut prodávaných na českém území se má pohybovat okolo 40 procent. Průměrné omlazení se pohybuje okolo 100 tisíc kilometrů, ale najdou se i značně vyšší extrémy. Je to jistě neutěšený stav, podle dat Cebie dokumentujících stav českého trhu s ojetinami ve třetím čtvrtletí roku 2018 se situace začíná obracet dobrým směrem.
Statistický souhrn letošních devíti měsíců dále připomíná, že roste množství ojetin importovaných z cizích zemí, a to zejména těch z Německa, zejména těch dieselových. Jen letos se v prvních třech kvartálech dovezlo meziročně o 6,6 % použitých aut více a import je na historickém maximu. Tomu pak odpovídá i zájem o naftová auta, který je mezi ojetinami skoro dvojnásobný ve srovnání s trhem nových aut. Podíl nově prodaných vozů s diesely se dle dat SDA aktuálně pohybuje už jen okolo 30 %, na trhu ojetin to ale příliš znát není. Zájem tady naopak stále mírně roste a naftový pohon se aktuálně týká 58 % všech prodávaných ojetin.
Nabízena jsou také stále dražší auta. Průměrná cena ojetiny se zvedla už na 225 tisíc Kč, nejlépe se ale stále prodávají vozy v ceně mezi 100 až 200 tisíci korunami - do 200 tisíc korun se vejdou tři pětiny trhu. Tohle a mnoho dalšího zpráva Cebie mapuje do detailu. Projděme si nyní její jednotlivé části bod po bodu i s přehlednou grafikou.
1. Vývoj počtu dovážených ojetin, podíl dovozů u prodávaných vozidel
V období od ledna do září 2018 bylo do ČR dovezeno 135 292 osobních ojetých vozidel. Tempo nárůstu počtu dovezených aut se oproti loňskému roku zvýšilo a průměrné stáří dovezených vozů činilo 10,3 roku. Podíl vozidel starších 10 let zpomalil z loňských více než 54 na 51,73 %.
Narostl počet letos dovezených aut, nicméně většina prodávaných ojetin v tomto roce byla tuzemského původu (55 %) nebo byla dovezena již v minulých letech (22 %). Ojetiny dovezené v letošním roce tvoří 23 %. Nejčastější zemí původu je tradičně Německo (50 % ze všech prodávaných dovezených ojetin bez ohledu na rok dovozu), což dále podporuje tamní nezájem - a místní zájem - o použité diesely.


2. Udávaný stav kilometrů na tachometru a míra manipulace s ním
Průměrná hodnota zobrazená mezi budíky se letos drží okolo 160 tisíc kilometrů. Ve třetím kvartálu došlo ke snížení podílu vozů s nesprávným údajem na tachometru. Statistiky ukazují na celkem 38 procent aut se zmanipulovanou historií, což je meziroční zlepšení o 2 %. Malé zlepšení, ale aspoň nějaké.
Zajímavé je, že k tomuto trendu dochází navzdory většímu přílivu zahraničních aut, u kterých je obtížnější dohledat jejich skutečnou historii. Cebie to přikládá hlavně klesající lhostejnosti zákazníků, kteří stále méně důvěřují a stále více prověřují. Na chování zákazníků pak reagují prodejci, kteří začínají konečně odmítat auta se zjevně stočeným tachometrem.
3. Prodejní cena
Jak už jsme zmínili, nejvíce se prodávají ojeté vozy s cenou do 200 tisíc korun, meziročně se zvýšil zájem o auta do 100 tisíc korun. Průměr se ustálil na 225 tisících korunách za automobil. Zájemci se zaměřili na certifikované programy automobilek, významné nárůsty zaznamenaly prakticky všechny z nich. Například Škoda Plus vykázala v prvním pololetí 2018 nárůst prodejů o 16 %, BMW Premium Selection o 18 % a například Volvo Select dokonce o 131 %.
4. Preference dieselů, benzinů a dalších typů pohonu
Dieselové agregáty drží 58,4 %, což je s ohledem na aktuální dění u nás i ve světě skoro neuvěřitelné číslo. Následují je benzinové jednotky s 38,7 %, ostatní typy pohonu paběrkují. Dramatická změna na trhu ojetin je zjevně v nedohlednu, Cebia dokonce předpokládá, že s ohledem na současný stav na trhu nových vozů může v následujících pěti letech dojít až k nedostatečnému pokrytí poptávky po ojetých dieselech, což může způsobit i růst cen. U nás tedy aktuální koupě i nového auta s naftovým motorem může být paradoxně dobrou investicí.
5. Vozidla s/bez STK a s/bez DPH a průměrná doba prodeje
V České republice se v roce 2018 prodávala pětina ojetých vozidel bez platné STK, to odpovídá meziročnímu nárůstu o 12 %. Důvodem může být zejména výrazné zvýšení počtu dovážených aut ze zahraničí, delší doba prodeje vozidla, během které kontrola vyprší, nebo prostá neochota prodávajících do vozidla dále jakkoli investovat.
Analýza dále ukázala, že bylo prodáváno 32 % ojetin s možností odpočtu DPH. U takových vozidel je podmínkou, že byla kontinuálně od momentu prodeje nového vozidla vždy vlastněna a prodána plátcem DPH. Tyto vozy jsou pak atraktivní pro plátce DPH, kteří mohou provést odpočet daně.
Průměrná doba prodeje ojetiny závisí z velké míry na druhu motorizace. Ojeté kusy s benzínovým motorem se tak prodávají v průměru za 87 dní, auta s dieselovým pohonem najdou nové útočiště za 105 dní. To ukazuje, že mezi naftovými vozy je dnes dost z čeho vybírat.
6. Nejoblíbenější barvy
Nejoblíbenější barvou se v tomto roce stává šedá, která na druhou pozici odsunula tradiční bílou, a ukončila tak její kralování v posledních letech. V závěsu za bílou je černá barva, dále s odstupem modrá, stříbrná a červená. Bez zajímavosti není, že se letos mezi ojetinami prodalo 80 růžových aut.
7. Nejprodávanější modely
Nebude velkým překvapením, že letos byly nejprodávanějšími ojetými vozy opět Škoda Octavia a Fabia, jejichž podíl zůstává prakticky nezměněn. Na třetí pozici se nominoval Volkswagen Passat, který sice zůstává meziročně na stejné pozici, ale snížil svůj podíl o 0,8 procentního bodu. Relativně významný propad o dvě pozice zažil Ford Focus. Mezi 10 nejprodávanějších modelů se oproti předchozímu roku probojovala Škoda Rapid, korejská Kia po letech úplně chybí.
8. Vybrané položky výbavy
Ve třetím kvartálu letošního roku došlo k poklesu aut vybavených klimatizací, naopak se mírně zvýšilo procento aut s nadstandardní výbavou. Hlídání mrtvého úhlu, adaptivní tempomat, elektrické ovládání kufru či parkovací kamera se stávají vyhledávanými prvky.
Bleskovky
Clarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
včeraFerrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
18.3.2025Richard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
17.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Rookie šampionátu Zaghwan Zaidi včera 16:00
- Mio MiVue M820WD: duální HDR motokamera s radarem včera 13:42
- Fernandez místo Oliveiry včera 09:00
- Ai Ogura diskvalifikován 17.3.2025
- Triumph Tiger Sport 800: sportovně cestovní nebo cestovně sportovní? 17.3.2025
Nejnovější články
Zámožný architekt se nemůže zbavit sbírky nejetých Porsche i s kamionem, kterým je převáží, nabídne vše v aukci bez rezervní ceny
před 9 hodinamiMitsubishi ukázalo své želízko v umírající třídě aut v nové verzi. Vypadá ještě víc jako Predátor, rodinu ale odveze za slušný peníz
před 11 hodinamiI ty nejmenší detaily ukazují, jak moc Audi ztratilo cestu. Bude trvat dlouho, než ji znovu najde
včeraElektričtí „hujeři” uznali, že elektromobily se spalovacím autům nevyrovnají. Teď tedy říkají, že to vlastně nejsou auta
včeraClarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva