Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jaká je budoucnost dieselů? Volvo jim strojí pohřeb, Audi to vidí jinak
16.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Šéf Audi nechce zavírat oči před tím, že u některých modelů značky je diesel naprosto dominantním pohonem. Šéf Volva asi takový problém řešit nemusí.
Jaká je budoucnost dieselů? To je otázka, na níž nám momentálně nemůže dát jasnou odpověď nikdo. Ještě před dvěma roky bychom ale takto bezradní rozhodně nebyli, dieselové motory stály především v Evropě na pevné půdě a zejména koncern VW Group se je snažil prosadit na každém trhu, na kterém působil. Jak vše dopadlo, to již víme. Nikdo ale nedokáže teď přesně říci, jaké budou skutečné dopady kauzy Dieselgate.
Šéf Mercedesu říká, že by bylo hloupé diesely teď zabíjet, jejich potenciál prý zdaleka nebyl vyčerpán. Proti názoru Dietera Zetscheho stojí Toyota, podle níž by „producenty sazí“ měly nahradit hybridní motory. Sám aktér celého problému, Volkswagen, se pohybuje někde uprostřed. Šéf značky Dr. Herbert Diess připustil, že soumrak dieselů se sice blíží, úplný konec TDI je však daleko.
Obdobně mluví i jeho kolega Rupert Stadler. „Můj názor je v tomto směru jasný. Aktuálně jsou diesely hodně kritizovány. Ale já nejsem politik. Nejsem, a proto musím brát ohledy na zákazníka. Nakonec je to totiž on, kdo rozhoduje,“ uvedl šéf Audi k dané problematice. Zároveň ovšem dodal, že si je plně vědom faktu, že řada metropolí hodlá zapovědět dieselovým autům vjezd do svých center.
„Ano, jsou tu města, která rozhodnou tak, jak rozhodnout chtějí. Ale my se musíme rozhodovat ve prospěch zákazníků a zákazník by i v takovém městě měl mít možnost říci: 'Ano, naplňuje to mé tužby nebo ne.' A diesel odpovědí být může nebo nemusí. Nejsem zkrátka politik,“ odpovídá tak trochu politickým žargonem Stadler.
Jeho další slova ale celou situaci upřesňují. Dle šéfa Audi sice bude do deseti let zhruba 30 procent portolia čtyř kruhů elektrifikováno, u zbytku ale stále najdeme benzinové a dieselové motory. A to je realita, kterou nelze ignorovat. Otázkou proto dle něj je, jakým způsobem lze agregáty TDI i TSI dále vyvinout, aby plnily stále přísnější emisní normy.
„Neměli bychom proto diesely hodit přes palubu jen proto, že se o nich nyní hodně mluví. Lidé je milují kvůli dojezdu, točivému momentu a spotřebě. To bychom měli přinejmenším akceptovat.“ Řeč je však dle něj hlavně o nižší střední třídě a segmentech směrem nahoru. V případě menších vozů, jakým je třeba Audi A1, budou mít diesely těžký život.
Jakkoliv jsou tedy „producenti sazí“ na některých evropských trzích nadmíru oblíbení (v Rakousku je jejich poměr dokonce 90procentní a není to zdaleka jediná jejich bašta), je prý třeba nalákat zákazníky na nové technologie. Kupříkladu na kombinaci dieselového motoru a elektrického přeplňování, jakou disponuje třeba Audi SQ7. Taková technologie je totiž nejen sexy, ale také vyhovuje regulím.
Jinak se ale tváří šéf Volva Hakan Samuelsson. I on sice připouští, že budoucí emisní limity bude možné v případě spalovacích motorů splnit pouze zavedením elektrifikace, nicméně spíše favorizuje kombinaci benzinového agregátu a elektromotoru. Diesel-elektrickým hybridem se Volvo již zabývalo, ale shledalo ho finančně nevýhodným.
Právě otázka peněz je navíc důvodem, proč Samuelsson v dieselech nevidí tak zářivou budoucnost jako Stadler či Zetsche. Ve výsledku to není až tak překvapivé, Švédové mají momentálně k dispozici pouze dvoulitrový čtyřválec, který jim sice umožní dosáhnout 95 gramů emisí CO2 na kilometr, níže ale v jeho případě zajít nelze.
Budoucí limity ale budou nižší a právě v takové chvíli má přijít ke slovu elektrifikace. Ovšem hlavně benzinových motorů, což má ostatně spojitost také s trhy, na kterých značka působí. Pro Volvo je momentální jedničkou Čína, kde dieselová kultura neexistuje a nejspíše již nikdy ani existovat nebude.
„Věřím proto, že do roku 2020 bude dieselový motor hrát velmi důležitou roli, pokud chcete dosáhnout nízkých emisí. Ale poté se stane drahým, zatímco hybridní jednotky TwinEngine a elektrické vozy budou dostupnější, neboť kvantita produkovaných baterií půjde nahoru a náklady tím pádem dolů,“ přispívá svým výhledem Samuelsson.
Zhruba na přelomu dekády by se ceny dieselových a hybridních automobilů měly pohybovat na stejné úrovni. Proto Volvo ještě do dalšího vývoje zainvestuje. Poté ale šéf Volva vidí razantní pokles prodejů kvůli ceně, načež Švédové jako mnoho dalších vidí budoucnost v elektromobilech, z nichž minimálně jednoho se do roku 2019 dočkáme.
Audi dává dieselům šanci, i díky kombinaci s elektrickou energií
Volvo tak optimistické není, sázet chce hlavně na elektromobily či benzin-elektrické ústrojí
Zdroj: Car Advice poprvé a podruhé
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
před 51 minutami - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
před 2 hodinami - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
před 3 hodinami - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
před 5 hodinami - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva