Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak znovu vynalézt kolo: i toto jsou dnes voliče automatických převodovek
18.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Na začátku byl srozumitelný volič převodovky s písmenky P, R, N a D. Pak se k rozmachu elektroniky přidala lidská kreativita a začaly se dít věci.
Ovládání převodovek bylo po mnoho dekád relativně jednoduché. Manuál měl - a dodnes má - normální řadicí páku, kterou člověk posouval kulisou ve tvaru H. Naprostá většina aut má manuální řazení na podlaze, resp. na středovém tunelu - odtud pochází kdysi padnoucí, dnes poněkud zastaralé rýmující se označení „four on the floor” neboli „čtyři na podlaze” pro manuální čtyřkvalt.
Naopak vozy s automatickými převodovkami mívaly a dodnes mívají mechanický volič na sloupku řízení. Samozřejmě, jsou tu výjimky, jako např. Trabant nebo Tatra 603 s manuálním řazením na sloupku řízení, ale takových aut není tolik. A samozřejmě, spousta aut s automaty mají voliče na středovém tunelu. Faktem také zůstává, že pořadí režimů P - R - N - D a příp. L nebo nějaká čísla, pro které je klíčové střídání režimů stání a pohybu, se vyvinulo až časem, nebylo tu od počátku existence automatické převodovky, ale to v tuto chvíli není tak podstatné.
Voliče u automatických převodovek bývaly mechanické, tedy že páka v kabině byla fyzicky spojena s převodovkou. U manuálu to je pořád nutnost, u automatu s nástupem elektroniky už tolik ne. To znamená, že designéři interiérů mají mnohem větší volnost v tom, jak a kam volič umístit - a jak bude vůbec vypadat. A tak popouští uzdu své kreativitě.
Někdy to je ke škodě, jak v poslední době ukázaly zejména dva případy - smrt herce Antona Yelchina a čerstvá „novota” v GMC Terrain. Neobvyklých a často kontroverzních způsobů je ale mnohem víc. Pojďme se na některé z nich, které nejsou klasickými voliči s jasně danými polohami páky, podívat.
Malá posuvná páčka na středovém panelu
Tenhle volič přišel do módy v druhé generaci Toyoty Prius (na levém obrázku), kde je umístěný vpravo od volantu. Je docela malý a vždycky se vrací do své původní polohy. Zařadit R nebo D ale musíte pohybem do tvaru písmene L, takže možnost nechtěného zařazení tu je poměrně nízká. P bývá aktivováno tlačítkem vedle. Žít se s tím dá, přínos? Ví bůh...
Joystick BMW
Ve vozech značky BMW ze středového tunelu trčí něco, co vypadá jako joystick k videohře. Také se to vždy vrací do své původní polohy a také se P aktivuje tlačítkem, sám joystick se ale do jiné polohy přesune jen ve chvíli, kdy zvolíte sportovní a nebo manuální režim řazení. Vypadá to všelijak, ale používá se to docela dobře, video vám to případně přiblíží. Zejména musíte zmáčknout tlačítko pojistky, aby se dal zvolit režim, při kterém se auto může pohybovat.
Joystick BMW i3 pod volantem
Čekáte-li konzistentnost ve vozech BMW, nesmíte brát v potaz model i3. Také ten má pod volantem něco jako joystick, ale je to spíše páčka na otočném knoflíku, který je k vám natočený z boku. P je pořád na tlačítku, ale od sebe řadíte D. Pro neutrál a zpátečku musíte zatáhnout k sobě. Po přínosech jsme podobně jako v případě Priusu pátrali marně.
Páčka Mercedesu pod volantem
A Tesly, slušelo by se dodat, protože ta od Mercedesu tohle zařízení spolu s pár dalšími ovladači kupuje. Vizuálně je podobná mechanickému voliči pod volantem, ale pohybuje se po mnohem kratších drahách, také se vždycky vrací do své původní polohy a pro režim P musíte zmáčknout tlačítko na jejím konci. Úplné praktické to není, zvláště když to znamená soustředění více ovladačů na druhou páčku pod volantem. Na druhou stranu - kdo má Mercedes, ví, že zvyknout se na to dá. A pokud si majitel zvykne, kolikrát ani nechce měnit, proto možná také třícípá hvězda u tohoto řešení zůstává, třebaže existují modely, v nichž ho nenajdete.
Tlačítka leckde
Tlačítkové ovládání převodovky není novinkou, objevilo se už v 50. letech, ale dnes ho zejména značky Aston Martin a Lincoln recyklují. Prostě zmáčknete knoflík s písmenkem podle toho, jaký režim chcete, a bývají tu vedle sebe tlačítka v klasickém pořadí - P, R, N, D a příp. L. Považujeme to za docela nešťastné, zejména tehdy, jsou-li tlačítka docela daleko od volantu.
Elektronický volič FCA
Tahle věc je asi nejbližší klasickému voliči, který ve svých polohách zůstává, ale zároveň je nejméně intuitivní ze všech. Vypadá totiž jako klasický volič, i se jako klasický volič pohybuje, ale vždycky se vrátí do původní polohy. Detailněji jsme se mu věnovali loni v červnu poté, co se připletl ke smrtelné nehodě herce Antona Yelchina.
Otočný volič Jaguaru
Knoflík, kterým otáčíte podle požadovaného režimu, přišel na svět v Jaguaru XF před pár lety. Jeho zajímavost byla zvýšena tím, že se v onom Jaguaru při nastartování vysouval z konzole; některé další automobilky, např. FCA, knoflík zkopírovaly, ovšem už bez technicky náročnějšího vysouvání.
Jinak tu není moc co řešit, prostě knoflíkem otočíte podle toho, jestli chcete jet dopředu nebo dozadu. Auta Jaguaru a Land Roveru jsou však údajně také zkoumána, zda je možné, aby sama odjela po nechtěném zařazení, jako v případě Jeepu v loňském a intuitivnost tu skutečně není dokonalá - pode polohy páky i bez pohledu poznáte, co jste zařadili. Tady ne a opět si nejsme jisti jakýmkoli funkčním přínosem.
Tlačítko a pádla Lamborghini a Ferrari
Pravda, Lamborghini nemá (tedy, dnes zčásti neměli - Huracán už má dvouspojkový automat) automatické převodovky, nýbrž robotizované manuály s jednou či dvěma spojkami, ale akt řazení je samočinný, tj. bez nutnosti vyšlapávat spojku a hýbat pákou. Většina robotizovaných manuálů ale má nějakou páku, nějakou kulisu, kde jsou aspoň písmenka R, N a D; P tu z principu věci být nemůže, protože manuál nemá parkovací západku.
Způsob, jakým se ovládá převodovka E-Gear v Lamborghini, ale vyžaduje uživatelský manuál; zapomeňte na to, že byste se podívali na volič a věděli. Žádný volič tu totiž není. Když chcete neutrál z jakékoliv pozice, musíte zatáhnout za obě pádla současně. Jedničku, tedy ekvivalent D u automatu, zařadíte potažením za pravé pádlo. Pro zpátečku tu je ale speciální tlačítko vlevo od volantu, případně tu máme další video pro přiblížení.
U Ferrari je to obdobné, jen najdete tlačítko R na středovém tunelu. A jak ukazuje další video, když vypnete motor se zařazeným neutrálem, auto píská. Zařadit rychlost před odchodem je vyžadováno nejspíš proto, aby vůz v kopci neujel člověku, který nezatáhne ruční brzdu.
Inspirace: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před hodinou - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 3 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 4 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 6 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva