Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak to dopadne, když piloty dnešních F1 posadíte do starých formulí?
2.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(videa) Říká se, že piloti dávných F1 byli ti praví hrdinové, že se museli potýkat s auty, která by dnešní jezdci ani nezvládli. Realita? Podívejte se.
Spoustě lidí přijdou dnešní Formule 1 nezáživné. Prý mají nevýrazný zvuk, příliš snadno se ovládají a málokdy se na nich něco pokazí, což dohromady dělá z velkých cen o poznání sterilnější představení. Často si pak přisadí, že prát se klidně s více jak tisícikoňovými stroji v dobách, kdy byl elektronikou prošpikovaný leda vesmírný program NASA a automatické v ef-jedničkách nebylo ani řazení, vyžadovalo o poznání schopnější a odolnější piloty než dnes, kdy se místo vládce stroje hledá spíše člověk schopný optimální symbiózy s volantem o pětadvaceti tlačítkách.
Možná to vidíte stejně, možná ne. Obecně bychom řekli, že Formule 1 prošla jako všechno svým vývojem a v každé její éře vítězil člověk, který byl schopen nejlépe pracovat s tím, co je třeba, ať už to v tu či onu dobu znamenalo cokoli. Tohle je zkrátka subjektivní záležitost, přesto je zajímavá otázka, zda by dnešní piloti F1 dokázali zvládnout starší stroje a pokud ano, tak jak. Odpověď na ni zjevně nedala spát Mercedesu, který do tří svých starých formulí posadil piloty, kteří s jeho monoposty jezdí v F1 dnes. A vyslal je na deštěm smáčený Hockenheimring.
Těmi piloty byli Nico Rosberg z týmu Mercedes AMG Petronas, Pascal Wehrlein z týmu Manor a Nico Hülkenberg z týmu Sahara Force India. Jejich vozy pro onen den byly McLaren MP4/13 z roku 1998, Mercedes-Benz W194r z roku 1954 a Mercedes-Benz W25 z roku 1934. Kořením byl onen déšť, který ještě lépe prověřil, kdo si co s těmito stroji troufne.
Onen nejnovější, desetiválcový monopost z roku 1998 - mimochodem vůz, se kterým Mika Häkkinen získal titul mistra světa - od těch současných není zase tak daleko, třebaže je zajímavé znovu slyšet jek atmosférické jednotky. Osedlal ho Nico Rosberg a i když z toho sám měl radost, zase tak moc zajímavého nepřevedl, rok 1998 je prostě nedávno. Zbylá dvojice je o poznání zajímavější.
Pohled na jízdu Pascala Wehrleina dává zapravdu spíše těm, že dnešní piloti by svým někdejším předchůdcům zřejmě nedokázali konkurovat. Se strojem z roku 1954 jede velmi pomalu, což by se ještě dalo pochopit, evidentně jej ale příliš nezvládá. Že je Wehrlein poněkud „mimo”, naznačuje i to, jak se v posledním videu pozastavuje nad manuální převodovkou W194r. S tou zjevně neumí pracovat, dívá se za jízdy na její kulisu a neschopnost dát byť jen náznakem meziplyn při brzdění před šikanou dále škodí jeho už tak velmi nepřesvědčivé jízdě.
Nico Hülkenberg, o něco starší pilot, je na tom o poznání lépe, byť sedlá monopost ještě o 20 let dávnější - z roku 1934. Ani on se tedy do řazení dvakrát nehrne, jede ale citelně ostřeji, nestydí se ho poslat bokem či prohrábnout koly a vypadá to, že se za jeho volantem cítí docela dobře. Tedy, jednou jsou z toho hodiny, ale v nízké rychlosti a vůz zůstane na trati bez újmy na karoserii či mechanice.
„Je to, jako byste seděli venku, nemáte bezpečnostní pás,” popsal svou zkušenost Hülkenberg. A má pravdu, v „jeho” autě není opravdu nic, ani žádný pořádný štítek upravující proudění vzduchu. Jeho jízda je zřejmě nejzajímavější, ale podívejte se na všechny. I když to nejsou dokonalé pohledy, lepší příležitost vidět dnešní mladé piloty ve starých ef-jedničkách hned tak nedostaneme...




Setkání současných pilotů s dávnými F1 je zajímavé z podstaty
Nico Hülkenberg měl celé představení vcelku „na háku”
Pascala Wehrleina stará formule spíše vykoupala podobně jako okolní počasí
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 2 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejnovější články
Soudní dokumenty ukazují další problém vzdáleného přístupu výrobců k vašim autům, Tesla s ním má podvádět se zárukami
před 34 minutamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 2 hodinamiNejprodávanější VW, který za 250 tisíc nabízí víc než Octavie, dostal úplně nový vzhled. Teď vypadá jako laciné čínské auto
před 3 hodinamiÚplně nová auta zkrachovalého Fiskeru nechali stát opuštěná na kraji silnice, teď se prodávají v aukci za směšné peníze
před 5 hodinamiČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
včera
Živá témata na fóru
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 21:40 - řidičBOB
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.18. 14:41 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB