Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak to dopadne, když piloty dnešních F1 posadíte do starých formulí?
2.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(videa) Říká se, že piloti dávných F1 byli ti praví hrdinové, že se museli potýkat s auty, která by dnešní jezdci ani nezvládli. Realita? Podívejte se.
Spoustě lidí přijdou dnešní Formule 1 nezáživné. Prý mají nevýrazný zvuk, příliš snadno se ovládají a málokdy se na nich něco pokazí, což dohromady dělá z velkých cen o poznání sterilnější představení. Často si pak přisadí, že prát se klidně s více jak tisícikoňovými stroji v dobách, kdy byl elektronikou prošpikovaný leda vesmírný program NASA a automatické v ef-jedničkách nebylo ani řazení, vyžadovalo o poznání schopnější a odolnější piloty než dnes, kdy se místo vládce stroje hledá spíše člověk schopný optimální symbiózy s volantem o pětadvaceti tlačítkách.
Možná to vidíte stejně, možná ne. Obecně bychom řekli, že Formule 1 prošla jako všechno svým vývojem a v každé její éře vítězil člověk, který byl schopen nejlépe pracovat s tím, co je třeba, ať už to v tu či onu dobu znamenalo cokoli. Tohle je zkrátka subjektivní záležitost, přesto je zajímavá otázka, zda by dnešní piloti F1 dokázali zvládnout starší stroje a pokud ano, tak jak. Odpověď na ni zjevně nedala spát Mercedesu, který do tří svých starých formulí posadil piloty, kteří s jeho monoposty jezdí v F1 dnes. A vyslal je na deštěm smáčený Hockenheimring.
Těmi piloty byli Nico Rosberg z týmu Mercedes AMG Petronas, Pascal Wehrlein z týmu Manor a Nico Hülkenberg z týmu Sahara Force India. Jejich vozy pro onen den byly McLaren MP4/13 z roku 1998, Mercedes-Benz W194r z roku 1954 a Mercedes-Benz W25 z roku 1934. Kořením byl onen déšť, který ještě lépe prověřil, kdo si co s těmito stroji troufne.
Onen nejnovější, desetiválcový monopost z roku 1998 - mimochodem vůz, se kterým Mika Häkkinen získal titul mistra světa - od těch současných není zase tak daleko, třebaže je zajímavé znovu slyšet jek atmosférické jednotky. Osedlal ho Nico Rosberg a i když z toho sám měl radost, zase tak moc zajímavého nepřevedl, rok 1998 je prostě nedávno. Zbylá dvojice je o poznání zajímavější.
Pohled na jízdu Pascala Wehrleina dává zapravdu spíše těm, že dnešní piloti by svým někdejším předchůdcům zřejmě nedokázali konkurovat. Se strojem z roku 1954 jede velmi pomalu, což by se ještě dalo pochopit, evidentně jej ale příliš nezvládá. Že je Wehrlein poněkud „mimo”, naznačuje i to, jak se v posledním videu pozastavuje nad manuální převodovkou W194r. S tou zjevně neumí pracovat, dívá se za jízdy na její kulisu a neschopnost dát byť jen náznakem meziplyn při brzdění před šikanou dále škodí jeho už tak velmi nepřesvědčivé jízdě.
Nico Hülkenberg, o něco starší pilot, je na tom o poznání lépe, byť sedlá monopost ještě o 20 let dávnější - z roku 1934. Ani on se tedy do řazení dvakrát nehrne, jede ale citelně ostřeji, nestydí se ho poslat bokem či prohrábnout koly a vypadá to, že se za jeho volantem cítí docela dobře. Tedy, jednou jsou z toho hodiny, ale v nízké rychlosti a vůz zůstane na trati bez újmy na karoserii či mechanice.
„Je to, jako byste seděli venku, nemáte bezpečnostní pás,” popsal svou zkušenost Hülkenberg. A má pravdu, v „jeho” autě není opravdu nic, ani žádný pořádný štítek upravující proudění vzduchu. Jeho jízda je zřejmě nejzajímavější, ale podívejte se na všechny. I když to nejsou dokonalé pohledy, lepší příležitost vidět dnešní mladé piloty ve starých ef-jedničkách hned tak nedostaneme...
Setkání současných pilotů s dávnými F1 je zajímavé z podstaty
Nico Hülkenberg měl celé představení vcelku „na háku”
Pascala Wehrleina stará formule spíše vykoupala podobně jako okolní počasí
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
před 5 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 7 hodinami - Policii výslovně zakázali pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 8 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 10 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.19. 20:46 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 19:28 - HondaMan
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB