Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak to opravdu bylo s Teslou Model X, kterou měl Mercedes zničit testováním?
7.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Podivný příběh Tesly dvou soukromých majitelů, kterou měl Mercedes zničit při zápůjčce, je skutečný. Vyjádření firmy Sixt jej ale staví do jiného světla.
Před pár dny jsme psali o skandálu autopůjčovny Sixt a německého koncernu Daimler, který si touto cestou měl vypůjčit od soukromých majitelů Teslu Model X kvůli vývoji svého vlastního elektrického SUV. Podle informací kolegů z Der Spiegel měli lidé z automobilky vůz převézt do Barcelony a pak do Sindelfingenu, kde jej podrobili extrémním testům a dokonce jej částečně rozmontovali a následně zase složili.
Stát se tak mělo bez vědomí majitelů, Manfreda van Rinsuma a jeho partnerky. Ti neměli mít tušení, že vůz bude použit k tomuto účelu a do rukou se jim tak měl překvapivě vrátit značně poničený stroj. Van Rinsum uvedl, že vůz nechali prošetřit expertem z Dekry, který po několikahodinovém pátrání škodu odhadl na 83 523,35 Eur (cca 2 133 500 Kč), což v podstatě odpovídá totální škodě. Autopůjčovna Sixt ale neměla dle majitele elektrického crossoveru jakkoliv přijmout za poničení odpovědnost, místo toho jen uhradila pakatel za nadlimitní počet najetých kilometrů. S požadavkem na kompenzaci škody pak měla van Rinsuma odkázat přímo na Daimler.
Zdálo se to trochu podivné. Proč by si Daimler auto půjčil a nikoli koupil? A když už by se to stalo a poničen byl nedopatřením, proč by firma Sixt nepřijala odpovědnost a vše neurovnala po dohodě s Daimlerem sama? Pro oba giganty jsou i 2 miliony korun drobné, pro které nemá smysl riskovat ztrátu renomé. Pídili jsme se tedy po dalších informacích a pravda bude nejspíše trochu jinde.
K věci se nyní vyjádřila autopůjčovna Sixt, která v prvé řadě konstatovala, že tento případ se skutečně stal. S odvoláním na obchodní tajemství odmítla potvrdit či vyvrátit, zda se celá věc jakkoli dotýká koncernu Daimler, současně ale popírá, že by se v celé záležitosti chovala jakkoli nekorektně.
Sixt rovněž argumentuje tím, že vůz po zápůjčce prohlédli experti z Dekry. Reálná škoda na voze prý měla činit 15 700 Eur (401 100 Kč), autopůjčovna však majitelům v rámci snahy o zachování dobrých vztahů vyplatila rovnou 18 500 Eur (472 600 Kč). To ovšem van Rinsumovi nemělo stačit, místo toho si začal nárokovat mnohem větší peníze.
Autopůjčovna tak měla zaplatit kupříkladu 20 000 Eur (510 900 Kč) jen za to, že se majitelé o případu nezmíní médiím. Van Rinsum zjevně tušil svéráznost celého případu, zvláště přihlédneme-li k tomu, že vůz měla zničit významná automobilka schopná pořídit si auto jinou cestou. Sixt ale takový požadavek označil za „nemorální“, další úhradu odmítl a zbytek příběhu ze strany majitelů už z médií znáte. Autopůjčovna ale říká, že Manfred van Rinsum a Monika Kindlein neříkají celou pravdu.
Podle firmy měli dobře vědět, že Model X bude zapůjčen „zákazníkovi z automobilového průmyslu“, který jej bude testovat, částečně jej rozloží a následně zase složí. Za to předem měla být domluvena kompenzace, kterou autopůjčovna nakonec vyplatila nad rámec odhadu Dekry, předem domluveného odhadce ceny případných škod. Majitelům to ale bylo málo.
Toto úterý, tedy 5. prosince, tak na adresu autopůjčovny dorazil další účet, tentokrát rovnou na částku 185 000 Eur (4 725 700 Kč). Van Rinsum přitom nyní požaduje, aby Sixt poškozený vůz odkoupil, a to evidentně za vyšší sumu, než jaká byla původní pořizovací. Podle autopůjčovny tím jasně deklaruje, že mu nejde o nic jiného než o peníze.
Máme zde tedy názor druhé strany, který je diametrálně odlišný od toho prvního. Strana třetí, tedy Mercedes resp. koncern Daimler vyjádření přímo k případu odmítla. Mluvčí Daimleru pouze uvedl, že „půjčování vozidel kvůli srovnávacím testům je v automobilové branži běžný proces, přičemž pokud je vozidlo během zápůjčky poškozeno, vše pokryje pojistka. Dále pak berte na vědomí, že k individuálním zápůjčkám se nebudeme vyjadřovat.“
Pravdu pochopitelně neznáme, máme tu jen dva značně odlišné pohledy dvou zúčastněných stran. Víme, že vůz skutečně existuje, byl skutečně zapůjčen a byl skutečně do značné míry poškozen. Nevíme však, jak moc, co bylo opravdu domluveno a co vzniklo nedopatřením. Pokud nedojde k dohodě, bude nejspíše na soudu, aby dal jedné ze stran za pravdu. Byť je otázka, zda se případ až do soudní síně dostane, van Rinsum totiž dodává, že nemá peníze na to, aby žaloval firmy jako Sixt či Daimler. Stěžuje si na ně ale dál - automobilku obviňuje z neschopnosti, když říká, že třeba ulomené víko zavazadelníku měli technici značky připevnit jen lepicí páskou.
Jsme tedy skutečně zvědavi, jak se celý případ vyvine. Každopádně Mercedesu bychom napříště doporučili spíše koupi vlastního vozu než pouhou zápůjčku. I kdyby totiž šlo o vrcholnou verzi Tesly Model X za nějaké tři miliony korun, může si s ní dělat co chce, a nikoho to trápit nebude. Ona na první pohled velká suma navíc v obřím rozpočtu bude jen pouhou kapkou v moři...
Manfred van Rinsum nám již svou verzi příběhu řekl....
...nyní se ke kauze Tesly Model X, která vzhledem ke způsobené škodě mohla vypadat jen o málo lépe než po zásahu hasičů, vyjádřila autopůjčovna Sixt. Poškození nepopírá, její pohled je přesto diametrálně odlišný
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 9 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 11 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva