Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak Škoda vyvíjí své obří interiéry? Má na to speciální vybavení
6.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Škodovky platí ve svých třídách za nejprostornější auta, kolikrát mohou konkurovat i vozům o třídu výš. Jak asi tušíte, není to dílem náhody.
Když česká automobilka už před více jak 20 léty vypustila na trh první generaci Octavie, doprovodila to mottem „kus auta navíc”. Myslela to jistě i obrazně, také doslova se ale snažila nabídnout v rámci nižší střední třídy o kus větší vůz, který by disponoval větším vnitřním prostorem než kterýkoli z přímých konkurentů. A tohoto ideálu se od té doby nikdy nevzdala.
Dnes tak Škoda už v případě Fabie nabízí auto schopné ubytovat čtveřici dospělých i s nějakými zavazadly a Rapid dokáže aspoň v podélném směru a na výšku nabídnout ještě více. Octavie svými vnitřními dispozicemi snadno překoná i leckteré auto střední třídy a Superb je jedním z vůbec nejprostornějších aut na trh. Výjimkou pak není ani nejnovější Kodiaq, který dokáže skutečně ubytovat až 7 lidí, ne nutně jen dvojici dětí navíc.
Jak už jsme zmínili, náhoda to není, ale nejde tu jen o prostor. Udělat velký interiér je jedna věc, škodovky ale obvykle dokážou přinejmenším neztrácet i v oblasti ergonomie, která se nutně s prostorem nemusí mít ráda. Jak něco takového vzniká? Přesně do této kuchyně nás automobilka nechává nahlédnout, a to právě v případě vývoje Kodiaqu. S tímto segmentem dosud neměla zkušenosti, takže vstup do něj byl o to náročnější. A s velkou částí vývoje interiéru musela pomoci virtuální realita.
„Na rozdíl od toho, co si mnoho lidí myslí, se testy s reálnými modely interiéru provádí až poměrně pozdě,” říká Radoslav Horák, koordinátor oddělení designu interiéru u Škody s tím, že základními cíli bylo přesně to, co popisujeme výše - nejen velký vnitřní prostor, ale i použitelnost čítající také pohodlný nástup a výstup v případě třetí řady sedadel. Tam se mnohdy leze dost obtížně, u Kodiaqu to ale takové soužení není.
K virtuálnímu modelu kokpitu pak byla vytvořena i virtuální figurína, jejíž míry bylo možné snadno měnit. To znamená, že bylo možné rychle střídat dvoumetrové čahouny s drobnými dívkami. Cílem je, aby i čahouni měli dost místa nad hlavou, ale aby i lidé menšího vzrůstu pohodlně na všechno dosáhli. A zkombinovat tyto dva faktory není vždy jednoduché.
Další krok testování interiéru je tzv. „3D Cave”, česky „3D-jeskyni”, pracovišti se skutečným sedadlem a volantem. Zbytek je ovšem virtuální, promítaný na plátna. Zkouší se tu, jak moc se musí řidič vyklonit, aby dosáhl do schránky před spolujezdcem, jak moc A-sloupek překáží ve výhledu apod. Inženýrovi pomáhají 3D brýle se speciálními kuličkami na čele, jak vidíme mezi fotografiemi. 3D Cave také umožňuje virtuální zkušební jízdu s různými světelnými podmínkami, kde se hledají např. nepříjemné odrazy světla při jízdě.
Až když jsou vývojáři spokojeni s podobou interiéru ve virtuální realitě, začíná se s výrobou skutečných modelů, tzv. sedáků, a později s prototypy skutečných aut. Tenhle přístup šetří finance i jiné zdroje, protože se vyrábí až věci, které budou téměř jistě fungovat i ve skutečnosti.
Škoda určitě není jedinou automobilkou, která něco takového používá, ale nabídla nám náhled do svého vývojového centra, což jsou místa, kam se běžný smrtelník obvykle nepodívá. Zmíněné věci pak obrazně popisují i přiložené záběry, tak se na ně podívejte. Spatřit interiér Kodiaqu v různé míře virtuality se vám ve skutečném autě jistě nepodaří...
Tohle je 3D Cave, místo, kde se zkouší, jak bude interiér fungovat ve skutečném autě. Na posledních dvou fotkách Radoslav Horák i se speciálními 3D-brýlemi
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 7 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 4 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 6 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 7 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 8 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 19:47 - řidičBOB
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch