Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak Škoda vyvíjí své obří interiéry? Má na to speciální vybavení
6.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Škodovky platí ve svých třídách za nejprostornější auta, kolikrát mohou konkurovat i vozům o třídu výš. Jak asi tušíte, není to dílem náhody.
Když česká automobilka už před více jak 20 léty vypustila na trh první generaci Octavie, doprovodila to mottem „kus auta navíc”. Myslela to jistě i obrazně, také doslova se ale snažila nabídnout v rámci nižší střední třídy o kus větší vůz, který by disponoval větším vnitřním prostorem než kterýkoli z přímých konkurentů. A tohoto ideálu se od té doby nikdy nevzdala.
Dnes tak Škoda už v případě Fabie nabízí auto schopné ubytovat čtveřici dospělých i s nějakými zavazadly a Rapid dokáže aspoň v podélném směru a na výšku nabídnout ještě více. Octavie svými vnitřními dispozicemi snadno překoná i leckteré auto střední třídy a Superb je jedním z vůbec nejprostornějších aut na trh. Výjimkou pak není ani nejnovější Kodiaq, který dokáže skutečně ubytovat až 7 lidí, ne nutně jen dvojici dětí navíc.
Jak už jsme zmínili, náhoda to není, ale nejde tu jen o prostor. Udělat velký interiér je jedna věc, škodovky ale obvykle dokážou přinejmenším neztrácet i v oblasti ergonomie, která se nutně s prostorem nemusí mít ráda. Jak něco takového vzniká? Přesně do této kuchyně nás automobilka nechává nahlédnout, a to právě v případě vývoje Kodiaqu. S tímto segmentem dosud neměla zkušenosti, takže vstup do něj byl o to náročnější. A s velkou částí vývoje interiéru musela pomoci virtuální realita.
„Na rozdíl od toho, co si mnoho lidí myslí, se testy s reálnými modely interiéru provádí až poměrně pozdě,” říká Radoslav Horák, koordinátor oddělení designu interiéru u Škody s tím, že základními cíli bylo přesně to, co popisujeme výše - nejen velký vnitřní prostor, ale i použitelnost čítající také pohodlný nástup a výstup v případě třetí řady sedadel. Tam se mnohdy leze dost obtížně, u Kodiaqu to ale takové soužení není.
K virtuálnímu modelu kokpitu pak byla vytvořena i virtuální figurína, jejíž míry bylo možné snadno měnit. To znamená, že bylo možné rychle střídat dvoumetrové čahouny s drobnými dívkami. Cílem je, aby i čahouni měli dost místa nad hlavou, ale aby i lidé menšího vzrůstu pohodlně na všechno dosáhli. A zkombinovat tyto dva faktory není vždy jednoduché.
Další krok testování interiéru je tzv. „3D Cave”, česky „3D-jeskyni”, pracovišti se skutečným sedadlem a volantem. Zbytek je ovšem virtuální, promítaný na plátna. Zkouší se tu, jak moc se musí řidič vyklonit, aby dosáhl do schránky před spolujezdcem, jak moc A-sloupek překáží ve výhledu apod. Inženýrovi pomáhají 3D brýle se speciálními kuličkami na čele, jak vidíme mezi fotografiemi. 3D Cave také umožňuje virtuální zkušební jízdu s různými světelnými podmínkami, kde se hledají např. nepříjemné odrazy světla při jízdě.
Až když jsou vývojáři spokojeni s podobou interiéru ve virtuální realitě, začíná se s výrobou skutečných modelů, tzv. sedáků, a později s prototypy skutečných aut. Tenhle přístup šetří finance i jiné zdroje, protože se vyrábí až věci, které budou téměř jistě fungovat i ve skutečnosti.
Škoda určitě není jedinou automobilkou, která něco takového používá, ale nabídla nám náhled do svého vývojového centra, což jsou místa, kam se běžný smrtelník obvykle nepodívá. Zmíněné věci pak obrazně popisují i přiložené záběry, tak se na ně podívejte. Spatřit interiér Kodiaqu v různé míře virtuality se vám ve skutečném autě jistě nepodaří...







Tohle je 3D Cave, místo, kde se zkouší, jak bude interiér fungovat ve skutečném autě. Na posledních dvou fotkách Radoslav Horák i se speciálními 3D-brýlemi
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 6 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Číňané ukazují Evropě dlouhý nos i na poli spalovacích motorů, jejich poslední novinka dostala nově vyvinutý boxer
31.3.2025Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Chtěl nové BMW řady 7 a neměl na něj, tak si ho nechal udělat z toho 15 let starého
31.3.2025Korejci ukázali nový palubní systém svých aut. Vypadá jako kopie přes 10 let starého systému Tesly
31.3.2025Čínské Ferrari za cenu Škody se ukázalo na nových fotkách. To bude teprve hit, nabídne 26 typů litých kol
31.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva