Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak si týmy rozdělily loňské zisky Formule 1? „Vítěz bere vše” tady rozhodně neplatí
17.5.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Formule 1 jako sport možná upadá, jako miliardový byznys ale funguje pořád skvěle. Podívejte se, jak si týmy rozdělily loňské zisky celé této show.
Nedávno jsme vám přiblížili, jak dnes funguje F1 očima peněz. Opakovaně sice říkáme, že zejména nastavenými pravidly FIA současná Formule 1 jakožto sport velmi utrpěla, obchodně ale pod vedením protřelého Bernieho Ecclestone stále jen vzkvétá. Jím řízená firma Delta Topco, která rozličnými cestami spravuje veškeré, ale opravdu veškeré obchodní aktivity nějak související s tímto seriálem, dokázala dle posledních zveřejněných účetních výkazů (rok 2013) z pořádání 20 závodů ročně dostat zisk 1,328 miliardy dolarů, tedy dost přes 33 miliard Kč.
Nelze ale křičet, že „Bernie se zase napakoval” a ostatní splakali na výdělkem. Sám Ecclestone pravidelně opakuje, že jsou to hlavně týmy, které ze zisků F1 těží a nelže - za rok 2013 jim bylo rozděleno 797,5 milionu dolarů. Loni to pak bylo ještě více, celkem 884 milionů dolarů, téměř 21,5 miliardy Kč. F1 v tomto ohledu prostě funguje dál, proto se Berniemu věří, a proto se děje tak málo, aby se s těmito příjmy do značné míry nesouvisející okolnosti vrátily do starých kolejí. Ostatně, F1 je dnes živa hlavně z pořádání závodů v exotických destinacích a nejsme si vůbec jisti, zda takoví Číňané budou mít alespoň tušení, co to znamená vidět jezdit Sennu s manuálem v deštivém Monacu...
Touto otázkou se ale dnes zabývat nechceme, místo toho se podíváme, kdo z oněch 21,5 rozdělovaných miliard těžil především. Na místě by bylo očekávat, že nejvíce dostal vítěz seriálu, pak ten druhý, pak třetí, pak... Jenže podle magazínu Autosport je to docela jinak.
Zisky F1 rozdělované týmům se totiž dělí na dvě části. Ta první se odvíjí pouze od umístění týmu v poháru konstruktérů a má tedy naprosto jasná pravidla. Ta druhá je ale jakýmsi bonusem, který zřejmě reflektuje, do jaké míry má Bernie Ecclestone a spol. zájem, aby ten či onen tým v celém seriálu působil. Jinými slovy - je tu soutěž a k tomu ještě něco, co odráží atraktivitu přítomnosti toho či onoho týmu pro diváky a tedy sledovanost seriálu, za tu si lidé okolo Ecclestona pochopitelně zaplatí rádi.
Jen takto se mohlo stát, že faktický vítěz seriálu, tým Mercedes-AMG Petronas zdaleka nebral nejvíce peněz. A že čtvrtý tým výsledkové listiny byl tím nejvíce honorovaným. Abychom byli konkrétní, Ferrari si z rozdělovaných peněz odneslo nejvíce, přesně 164 milionů dolarů. Druhý byl Red Bull se 156 a až třetí Mercedes se 126 miliony. Mercedes přitom za své výsledky dostal 92 milionů a Ferrari pouze 67. Jeho bonus ale přidal dalších skoro 100 milionů kdežto Mercedes se musel spokojit s pouhou třetinou. Pro úplnost - Red Bull za výsledky inkasoval 74 milionů.
Další týmy už s bonusy příliš počítat nemohou. McLaren ještě ano, získal celkem 98 milionů (bonus z toho 34), Willams ale už minimálně (83 milionů celkem, bonus 10). A týmy jako Force India, Toro Rosso, Lotus, Marussia a Sauber už mohly počítat pouze s prémiemi za výsledky: 60 milionů, 54 milionů, 51 milionů, 48 milionů resp. 44 milionů dolarů.
Spravedlnost tohoto stavu posuďte sami, my dodáme jen tolik, že je to především byznys a každý tak dostane hlavně to, jakou měrou se podílí na jeho fungování. Je nepochybné, že nebýt Ferrari v F1, je zájem o seriál citelně menší, a tak si jej v něm pořadatelé drží, i když se mu zrovna nedaří. Naopak Williams, který byl loni třetím nejlepším týmem, zjevně pro pořadatele tak důležitý není, jakkoli úplně jej vzhledem k historickým kořenům neignoruje. Jestli pak v F1 bude jezdit Force India nebo třeba STS Chvojkovice-Brod je Ecclestonovi a spol. zjevně ukradené a lze to chápat. Přítomnost některých týmů je pro obchodní fungování seriálu podstatná jen pramálo...
Formule 1 je stroj na peníze, týmy z něj ale těží rozličným způsobem
Zdroj: Autosport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před hodinou - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 2 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie