Jak moc dnes Češi stojí o diesely? Na aféru reagujeme úplně jinak než „západ”

Před třemi léty se rozhořela kauza, která nadobro změnila svět nejen naftových aut. Co změnila z českého pohledu? Minimálně v případě ojetých vozů až překvapivě málo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jak moc dnes Češi stojí o diesely? Na aféru reagujeme úplně jinak než „západ”

8.10.2018 | Mirek Mazal

Jak moc dnes Češi stojí o diesely? Na aféru reagujeme úplně jinak než „západ”

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Před třemi léty se rozhořela kauza, která nadobro změnila svět nejen naftových aut. Co změnila z českého pohledu? Minimálně v případě ojetých vozů až překvapivě málo.

Aféra Dieselgate je tu s námi už od září 2015. Americká Agentura pro ochranu životní prostředí USA (EPA) tehdy odtajnila svá podezření týkající se naftových motorů koncernu Volkswagen, které dokázaly rozpoznat moment, kdy jsou podrobovány testům emisí a upravit řízení motoru tak, aby množství vypouštěných škodlivin kleslo do patřičných mezí. Při testu tak vše bylo v pořádku, na silnici ale byly platné limity překračovány až 40krát. Volkswagen se k machinacím přiznal a navíc řekl, že něco velmi podobného dělal i ve zbytku světa.

Diesely v osobních autech se tak rázem staly veřejným nepřítelem číslo jedna, a to přesto, že v době propuknutí skandálu neměly naftové motory s „čistotou” větší potíže. Realita ale v podobných případech málokoho zajímá, a tak se k dieselům začali otáčet zády nejprve politici a pak i - přímo, či v reakci na omezení jejich výhod, hrozby zákazů vjezdu do měst apod. - zákazníci. Skandál tak výrazně ovlivnil prodeje nových automobilů na obou stranách Atlantiku a v případě zejména ze zemí, jako je Německo, pravidelně slýcháme o masivním odlivu zájmu zákazníků. Co ale tento skandál opravdu udělal s prodeji dieselů u nás?

Největší změny se v posledních dvou let odehrály na poli nových vozů, kdy došlo k poklesu prodeje vznětových variant asi o pětinu, přitom obecně vzato se trh nových aut v této době rozrostl o 10 procent. Tento jev nepochybně ovlivnilo ukončení nabídky dieselů u malých aut (typicky Škoda Fabia), kde zájem o ně klesl na minimum.

Dieselové agregáty u nás stále převažují zejména ve vozidlech střední a vyšší střední třídy, v SUV nebo pod kapotou prémiových aut. Co je ale pozoruhodné, všeobecně vyšší zájem trvá na trhu s ojetými vozy, v tomto jsme úplně jiní než Němci či západní sousedé vůbec. V současné době je na trhu nadstandardní výběr zejména tří- až čtyřletých dieselových ojetin z firemních vozových flotil, které se jeví jako zajímavá koupě. Vzhledem ke změnám v rámci prodejů nových vozů lze ale očekávat, že v pětiletém horizontu dojde ke snížení nabídky ojetých dieselů z Česka a ani v zahraničí už nebude z čeho brát. Následkem bude postupné zvyšování cen a snižování zastoupení naftových aut ve vozovém parku.

Při konkrétnějším pohledu na vývoj prodejů a nákupů automobilů v 1. pololetí let 2016, 2017 a 2018 vidíme, že v prvních šesti měsících letošního kalendářního roku pokračoval trend poklesu registrací nových vozidel s naftovým pohonem bez ohledu na značku, i když prodeje nových aut sílí. Za poslední dva roky narostl počet nově registrovaných osobních aut v prvním pololetí o 10 procent, zásadní skok se přitom odehrál v roce 2017.

Dlouhodobě tvoří až 70 % prodejů celkem 7 značek: Škoda, Volkswagen, Hyundai, Dacia, Ford, Peugeot a Renault. Třetina nových prodaných aut dlouhodobě pochází od škodovky. Korejský Hyundai letos vyrovnal loňský propad, zatím se vede také Dacii a Peugeotu. Naopak Ford letos klesl z loňské třetí pozice na pátou.


Jak moc dnes Češi stojí o diesely? Na aféru reagujeme úplně jinak než „západ” - 1 - Stav trhu v Cesku po Dieselgate 01

40 % nových vozů tvořilo letos v prvním pololetí deset vybraných modelů. Pro srovnání, ve stejném období roku 2016 to bylo 43 %, přičemž k poklesu na současnou úroveň došlo již loni. První čtyři místa zůstávají dlouhodobě neměnná, najdeme zde jen škodovky. První místo hájí Octavia (10,7 %), druhá je pravidelně Fabia (8,2 %) krytá Rapidem (6 %) a Superbem (3 %). Za domácí scénou následuje letos Hyundai i30 (2,6 %), Volkswagen Golf (2,3 %). V desítce nových vozů se dále umístily Dacia Duster (2 %), Dacia Dokker (1,6 %) a Hyundai ix20 (1,7 %). To se letos vrátilo mezi nejkupovanějších 10 osobních vozidel poté, co v loňském roce zažilo výrazný propad a z top 10 vypadlo. Nově se letos mezi nejprodávanější auta probojoval Ford Focus s tržním podílem 1,7 %.

Jak moc dnes Češi stojí o diesely? Na aféru reagujeme úplně jinak než „západ” - 2 - Stav trhu v Cesku po Dieselgate 02

Již bylo řečeno, že zájemci o nová auta významně přesedají na benzínovou vlnu, což vede i k omezeným nabídkám výrobců. Mnoho verzí se nabízí jen jako zážehové provedení, tím pádem se prodeje nových vozů s dieselovým pohonem přirozeně snížily na 32 procent (přesně 31,89 %). Německé automobily koncernu VW si drží mezi diesely pevnou pozici, jelikož je firmy stále ve velkém nakupují do svých služebních flotil.

Jak moc dnes Češi stojí o diesely? Na aféru reagujeme úplně jinak než „západ” - 3 - Stav trhu v Cesku po Dieselgate 03

V letošním roce viditelně došlo k úpadku registrací nových aut s naftovými motory u většiny z nejvíce prodávaných značek. Pouze Dacii se povedlo zvrátit negativní trend z minulého roku a letos navýšit podíl nových dieselů o zhruba 1,5 procentního bodu. U značek Ford a Peugeot není pokles tak razantní jako u Volkswagenu, Hyundaie, Renaultu nebo Kie.

Jak moc dnes Češi stojí o diesely? Na aféru reagujeme úplně jinak než „západ” - 4 - Stav trhu v Cesku po Dieselgate 04

Momentálně nejprodávanějšími modely s dieselovým motorem jsou Škoda Octavia, Škoda Superb, Volkswagen Passat, Hyundai Tucson a Peugeot 308. U všech těchto vozů došlo ale letos k meziročnímu propadu prodejů, nejvíce patrný je propad u Škody Octavia 1,6 TDI (meziročně o 31 %).

Jak moc dnes Češi stojí o diesely? Na aféru reagujeme úplně jinak než „západ” - 5 - Stav trhu v Cesku po Dieselgate 05

Nejprodávanějšími modely s benzínovým motorem jsou Škoda Fabia 1,0 TSI, Škoda Rapid 1,0 TSI, Škoda Octavia 1,4 TSI, Hyundai i30 1,0 T-GDI a Dacia Duster 1,6 SCe. V tomto ohledu roste zájem o benzínové motory s malým objemem. Podíl nových benzínu roste na úkor nafty.

Jak moc dnes Češi stojí o diesely? Na aféru reagujeme úplně jinak než „západ” - 6 - Stav trhu v Cesku po Dieselgate 06

Ne každý má na nový vůz, musí proto sáhnout po ojetině. V prvním pololetí letošního roku pokračoval trend růstu počtu dovážených automobilů z druhé ruky, který započal již v roce 2015. Letos se v daném období počet dovezených ojetin navýšil meziročně o 10 procent. Pětina dovezených osobních aut je značky Škoda, každé druhé této značky byla Škoda Octavia, která je dlouhodobě s přehledem nejvíce dováženým osobním vozem na naše území. Dovoz ojetin je svědkem posílení prémiových značek, jinak řečeno BMW přeskočilo Peugeot a dostalo se na 4. příčku za Škodu, Volkswagen a Ford. Audi se vyšplhalo na 6. místo právě za zmíněný Peugeot. Více než polovinu dovozů tvoří šest značek, letos jejich podíl o 3 body stoupl na 58 procent.

Jak moc dnes Češi stojí o diesely? Na aféru reagujeme úplně jinak než „západ” - 7 - Stav trhu v Cesku po Dieselgate 07

Deset nejvíce dovážených modelů stabilně tvoří třetinu všech přivezených aut. První tři pozice jsou tradičně v moci Octavie, Fabie a Passatu. Poslední dobou se polepšil čtvrtý Golf. Dlouhodobě naopak ztrácí Ford s Mondeem anebo Focusem.

Jak moc dnes Češi stojí o diesely? Na aféru reagujeme úplně jinak než „západ” - 8 - Stav trhu v Cesku po Dieselgate 08

Automobilům v bazaru s původem za hranicemi vévodí obecně dieselová provedení, ačkoli jejich zastoupení loni mírně kleslo z 59 na 56 procent, letos ovšem číslo oproti trendům z jiných zemí stouplo o jedno procento. V letošním roce narostl podíl německého koncernu, který je v Česku velmi oblíbený.

Jak moc dnes Češi stojí o diesely? Na aféru reagujeme úplně jinak než „západ” - 9 - Stav trhu v Cesku po Dieselgate 09

Při zaměření na podíl dovážených dieselových vozů v rámci nejvíce dovážených značek je evidentní, že všem značkám kromě Audi klesá procento dieselových dovážených vozů na úkor benzínových. U všech níže zmíněných značek však stále převažuje dovoz ojetin s dieselovým pohonem. U Audi tvoří dovezené ojetiny na naftu dokonce více než čtyři pětiny, vysoký podíl (téměř tři čtvrtiny) lze zaznamenat u značek Volkswagen a prémiové BMW.

Jak moc dnes Češi stojí o diesely? Na aféru reagujeme úplně jinak než „západ” - 10 - Stav trhu v Cesku po Dieselgate 10

Jmenovitě jsou nejvíce dováženými modely s dieselovým motorem Škody Octavia 1,9 TDI, respektive novější verze 2,0 TDI. Zajímavé je, že i když se 1,9 TDI přestala prodávat k 7. listopadu 2010, stále jsou tato vozidla do Česka hojně dovážena a stále je po nich velká poptávka. Kromě vozů koncernu Volkswagen se často dovážejí i dieselové vozy značek Ford a BMW.

Jak moc dnes Češi stojí o diesely? Na aféru reagujeme úplně jinak než „západ” - 11 - Stav trhu v Cesku po Dieselgate 11

Modely tankující benzín přijíždějí do Česka nejčastěji opět s původem v koncernu VW. Za Škodami Octavia, Fabia a Fabia Combi se umístil Ford Focus a vozy značky Peugeot 307, jak je vidět v tabulce. Z dat je zřejmé, že se nejvíce dovážejí slabší benzínové motory, diesely zájemci volí silnější.

Jak moc dnes Češi stojí o diesely? Na aféru reagujeme úplně jinak než „západ” - 12 - Stav trhu v Cesku po Dieselgate 12

V letošním roce došlo v prvním pololetí k výraznému nárůstu inzerovaných aut. Meziročně se jejich počet zvýšil o zhruba třetinu (34 %), zároveň se také navyšuje podíl aut s dieselovým motorem, který dosáhl letos více než 55 procent. To koresponduje se sílícím dovozem těchto aut reagujícím na poptávku. Nejinzerovanější je Škoda, VW a Ford.

Jak moc dnes Češi stojí o diesely? Na aféru reagujeme úplně jinak než „západ” - 13 - Stav trhu v Cesku po Dieselgate 13

Přesnějším zkoumáním se ukázalo, že nejčastěji nabízeným automobilem je Škoda Octavia, Fabia a Volkswagen Passat.

Jak moc dnes Češi stojí o diesely? Na aféru reagujeme úplně jinak než „západ” - 14 - Stav trhu v Cesku po Dieselgate 14

Oblíbené srovnání dieselu a benzínu znovu ovládá naftová verze inzerovaných automobilů. Taková nabídka se letos výrazně zvýšila, proti loňskému roku došlo k růstu o 37 procent. Polovina inzerovaných vozů s dieselovým motorem připadá jak jinak než na modely z německého uskupení Volkswagen.

Jak moc dnes Češi stojí o diesely? Na aféru reagujeme úplně jinak než „západ” - 15 - Stav trhu v Cesku po Dieselgate 15

Nejvíce se na inzerci vznětových pohonů předvádí Škoda, poté VW a Ford.

Jak moc dnes Češi stojí o diesely? Na aféru reagujeme úplně jinak než „západ” - 16 - Stav trhu v Cesku po Dieselgate 16

A nesmí chybět výběr dle přesné motorizace, kde mezi dunícími auty dominuje Škoda Octavia 2,0 TDI a 1,6 TDI, Škoda Superb 2,0 TDI a Volkswagen Passat, tedy časté vozy firemních vozových parků.

Jak moc dnes Češi stojí o diesely? Na aféru reagujeme úplně jinak než „západ” - 17 - Stav trhu v Cesku po Dieselgate 17

Přidáme ještě srovnání s benzínovou inzercí automobilů na prodej. Nabídka se skládá nejvíce z menších či slabých exemplářů. Vede Škoda Fabia následovaná Škodou Octavia, Fordem Focusem a Volkswagenem Golfem.

Jak moc dnes Češi stojí o diesely? Na aféru reagujeme úplně jinak než „západ” - 18 - Stav trhu v Cesku po Dieselgate 18

Kauza Dieselgate nepochybně nadobro změnila automobilový svět, ten český ale v případě ojetin podstatných změn nedoznal a v případě zajímavé nabídky zejména relativně levných dieselových ojetin z Německa zájem o naftová auta i stoupá. Ukazuje to snad, že lidé o naftová auta stojí dál a za jejich úpadkem stojí spíše jiné faktory? Je to možné, nakonec prodej nových dieselů klesá i proto, že protože výrobci museli změnit nabídku motorů. Exhalační předpisy diesely zdražily, což omezilo poptávku. A zákazníci, mateni zprávami o konci dieselů a uzavírkách měst, přecházejí k benzinovým motorům bez objektivně ospravedlnitelné příčiny.

Neberte nic z toho jako projev podpory naftovým motorům. Dieselový pohon má řadu limitů, ale podobná omezení mají i benzinové jednotky a ještě více jich čeká na majitele elektrických automobilů. Při koupi nového i ojetého vozu je tedy na místě chovat se racionálně, zvažovat všechna faktická pro a proti a vybrat ten typ pohonu, který je nejlepší právě pro vaše využití.

Jak moc dnes Češi stojí o diesely? Na aféru reagujeme úplně jinak než „západ” - 19 - Stav trhu v Cesku po Dieselgate 19

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.