Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak se dělá agresivní design aut? Má to překvapivě jasná pravidla
14.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Auta, která vypadají, že vás chtějí sežrat, jsou v dnešní době čím dál častější. Nevznikají náhodou, na takový vzhled existuje jasný recept.
Agresivní design automobilů nejen v poslední době přijde mnoha lidem atraktivní. Však vyzařuje rychlost a výkon; co na tom, že pod kapotou může být klidně sedmdesát koní. Čím dál více nových aut má ve vizáži zakódovanou takovou hromadu agresivity, že se na vás ani nemusí řidič takového auta zezadu příliš lepit a už máte tendenci mu uhýbat z cesty.
Pro design takových aut existuje pár pravidel, jakkoliv slova „design” a „pravidla” na první pohled nejdou příliš dohromady. Tedy, odhlédneme-li od jistých vodicích linek, kterých se designéři musí držet, aby auto i bez log jasně říkalo, ke které značce patří. Profesor designu Paolo Tumminelli vysvětluje, co za tím stojí.
Jednak, čím větší je příď, tím lepší možnost udělat vzezření vozu agresivní designér má. Dospělého medvěda vnímáme jako nebezpečí, medvědí mládě ale nikoliv, i když to jsou oba medvědi. Velikost samotná ovšem nestačí - připadá vám nebezpečná přežvykující kráva, i když je mnohem větší než vy?
Velmi podstatné jsou také linky, které příď dostane. Není to tak dávno, co se nejeden tuner snažil udělat vzhled svého auta drsnějším pomocí mračítek. Dnes už nic takového dělat nemusí, protože tak auta vypadají už z výroby. „Zamračená” světla, ať už hranatá nebo zakulacená, vypadají agresivněji.
S tím souvisí princip šipky, symbolu pro rychlost a nebezpečí a odkaz na hrot šípu. Symbolika dvou zužujících se čar je velmi silná. Podobně je podstatné i množství černi na přídi, typicky obrovské masky chladiče s matnými černými plasty, když už není prostor pro mřížku. Má to navodit dojem kukly na hlavě zločince - agresora. Svislé chromované linky zase mají připomínat vyceněné zuby šelmy.
Podobně funguje i poměr prosklených a plechových ploch auta. Vzdušný a slunný dům vypadá přátelsky, betonový bunkr z druhé světové války naopak moc ne. Podobné to je u aut - MPV s obrovskými okny nevypadá moc agresivně, naopak takový Chrysler 300C působí jako tank. Velká kola, větší šířka auta a opticky užší a nižší kabina fungují velmi podobně.
Samozřejmě, ne u každého auta je cílem velká agresivita. U takového Smartu není příliš žádoucí, ale už u městských crossoverů může být jistý stupeň agresivity cílem a výhodou. Podívejte se třeba na Opel Mokka, který s faceliftem dostal jedno písmenko do názvu navíc a na jeho vzhledu se nejvíce změnila příď. Největší změnou vizáže jsou zamračená světla, zbytek jsou v podstatě drobnosti.
Celek tedy má vyzařovat hněv, ale také se to dá dost přehnat. Toyota Mirai nese na přídi agresivní prvky, ale výsledný vzhled je spíš odpudivý než nasupený. Lexus se s maskou ve tvaru vřetene snaží o co největší podíl černé na přídi, ale výsledek je víc ošklivý než děsivý.
Na druhé straně budiž třeba nový Chevrolet Camaro ZL1. Samozřejmě, pomáhá mu, že to je široký a placatý muscle car, ale i tak příď naplňuje uvedené předpoklady - všimněte si úzkého pásu masky s logem uprostřed a zamračenými světly na koncích a obrovské černé tlamy uprostřed, která má po stranách něco jako špičáky vlka. Ona tlama tu musí být kvůli dostatečnému přístupu chladicího vzduchu, ale dá se udělat i mnohem méně agresivně.
Jenže agresivní design je spojován se sportovností a sportovnost dnes prodává. U sporťáků je to samozřejmost, Audi TT je svým designem agresivní už dlouho, ale v současné době musí vypadat ostře i obyčejná A3, aby o ni měli zákazníci zájem. Proto se snaží vypadat agresivně i úplně obyčejná auta, která budou místo zatáček v kopcích řezat nanejvýš kruhové objezdy u nákupních center. A teď už alespoň víme, jak se to dělá...
Někdy se pokus o agresivní vzezření příliš nepovede
U Camara je agresivita samozřejmostí, Mokce přibyla s posledním faceliftem a celou ji dělají linky světel
Audi TT je sporťák, A3 ale nikoliv. I tak potřebuje agresivní příď, zákazníci ji preferují
Nasupený kukuč vykouzlíte i u mrňavých městských aut. Jen tu vypadá trochu... No posuďte sami
Zdroj: Auto Bild
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024 - Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva