Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak drahý je provoz týmu Formule 1? Co kolik stojí a kdo to zaplatí?
23.3.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Rozpočet týmu je rozdělen do čtyř kategorií, přičemž nejdražší jsou personální náklady. Pokud ale budete úspěšní, zaplatí až 73 % sponzoři a Bernie.
Tip: Přečtěte si i o tom, jak zajímavý je Formule 1 byznys z pohledu Bernieho Ecclestona...
Asi každý nadšenec do rychlých kol v mládí toužil po tom, že jednoho dne oblékne závodní overal, usedne do kokpitu monopostu Formule 1 a vyhraje titul mistra světa, nejlépe za tým Ferrari. Jakmile jsme ovšem dospěli a zjistili, že i kdybychom řídili sebelépe, do formulového kokpitu se vejdou pomalu jen skřítci vážící 50 kilogramů i s postelí, veškeré fantazie se rozplynuly rychleji než pára nad hrncem. Namísto rudé kombinézy a nehořlavého spodního prádla se tak většina z nás souká nanejvýš do obleku a místo volantu popadá do rukou v lepším případě klávesnici.
Pokud se ovšem dětských snů nehodláte vzdát a stále toužíte po tom, že jednou budou plné tribuny skandovat vaše jméno spolu s tím patřícím Alonsovi nebo Vettelovi, není vše ztracené. Formuli 1 ovšem nebude nebudete moci řídit, šéfovat můžete celému týmu. Nejsnáze takovému, který si sami založíte. To se jistě jednoduše řekne, ale hůře udělá - zapotřebí je opravdu pořádná hromada peněz. Abyste totiž přežili jednu sezónu, budete v pozici průměrného týmu ze středu startovního potřebovat okolo 158 milionů liber (cca 5,9 mld. Kč).
Daný rozpočet můžete rozdělit do čtyř základních pilířů, kdy druhým nejvyšším je vývoj, za který utratíte 41 mil. GBP (1,533 mld. Kč). Největší položkou jsou mzdové náklady, kdy 26 milionů liber (972 mil. Kč) platíte týmu, 3 mil. GBP (112 milionů korun) šéfům a 13 mil. liber (486 mil. Kč) závodním jezdcům. Pokud ovšem nemáte problém s nadváhou ani nadměrečnou velikostí, můžete za volant usednout i sami a zrovna tuto položku zredukovat. Stejně tak může být nulový, pokud sáhnete po jezdci s omezeným talentem, ale bohatým sponzorem za zády, nebo naopak vyletět nahoru, pokud se rozhodnete angažovat některého ze špičkových pilotů.
Veškeré produkční náklady vychází na 39 mil. GBP (1,458 mld. Kč), přičemž jeden monopost stojí šest milionů liber (224 milionů korun). Z této sumy největší část vychází na hybridní pohonné ústrojí, kdy za jeden kus si dodavatelská automobilka účtuje 3,5 mil. GBP (131 mil Kč). Celkově pak na účtu Ferrari, Mercedesu nebo Renaultu skončí každým rokem 20 milionů liber (748 milionů korun).
Aby ovšem nezůstalo jen u výdajů, můžeme se zaměřit také na příjmy. Ty sponzorské tvoří v průměru až 39 procent z celého rozpočtu, což rozhodně není málo. V takovém případě ovšem musíte rozprodat veškeré plochy na karoserii, kdy jen za polep sání motorů získáváte 17 milionů liber (636 milionů korun) a stejných 17 mil. GBP mohou přihodit boky či zadní křídlo. V průměru 34 procent pak zaplatí příjmy z podílů na vysílacích právech a dalších příjmech společnosti Delta Topco, vlastníka veškerých marketingových práv spojených s Formulí 1 až do roku 2110, která je řízená všem dobře známým Berniem Ecclestonem. A zbytek? Ten si musíte sehnat „jinak”. 20 procent nákladů prý obvykle nese majitel týmu (u Red Bullu, Mercedesu nebo Ferrari to lze pochopit - firmy si platí za vlastní propagaci - jiní spoléhají na návratnost při pozdějším prodeji).
Vše ale logicky závisí na vašem úspěchu - pokud se nedostaví, sponzoři o vás logicky ztratí zájem, na podílu z příjmů Delta Topco dostanete méně. Můžete tak dopadnout třeba jako loni Caterham. Je tak otázkou, zda ze splnění dětských fantazií raději trochu neslevit - díra v rodinném rozpočtu po neúspěšně investici ve výši několika miliard Kč se může látat obtížně... Finální rozhodnutí ale již necháme zcela na vás.



Vlastnit tým Formule 1 rozhodně není levnou záležitostí. Část investice se vám ale může vrátit od sponzorů a faktického provozovatele celého seriálu, ovšem pouze v případě úspěchu
Bernie Ecclestone rozděluje z příjmů firmy Delta Topco týmům ohromné peníze, stamiliony liber ročně. Přesto tyto prostředky na pokrytí nákladů na provoz týmů zdaleka nestačí, obvykle pokryjí jen jejich třetinu
Zdroje: Formula Money, Raconteur
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
před 8 hodinamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 10 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 11 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
dnesNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva