Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med

Sbírat zajímavá auta, užívat si je a těšit se z růstu jejich hodnoty vypadá jako dokonalý návod na bezstarostný život. Pozadí takového automobilového bytí je ale komplikovanější, než se zdá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med

21.1.2019 | Petr Miler

Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Sbírat zajímavá auta, užívat si je a těšit se z růstu jejich hodnoty vypadá jako dokonalý návod na bezstarostný život. Pozadí takového automobilového bytí je ale komplikovanější, než se zdá.

Kdo z vás, kterým koluje benzin v žilách, alespoň na chvíli nezatoužil být jedním z oněch automobilových sběratelů, o kterých pravidelně píšeme? Znamená to mít peníze na to si taková auta vůbec moci pořídit, znamená to mít možnost vytáhnout z garáže a osedlat spoustu zajímavých strojů a ke všemu - pokud zvolíte ty správné vozy - na všem ještě vydělávat, neboť cokoli zajímavějšího na čtyřech kolech zejména v posledních letech výrazně roste na ceně.

Jedním z takových sběratelů je Harry Metcalfe, který založil, proslavil a pak prodal britský automobilový časopis Evo. Dnes žije na své farmě, na které našla útočiště i jeho relativně (opravdu relativně...) malá sbírka zajímavých aut a motorek, který čítá 30 převážně starších strojů. Nejde o nic obyčejného, je tu několik Lamborghini, Ferrari, Lotus, Rolls-Royce, Jaguary a řada dalších zajímavých vozů, které si můžete prohlédnout níže. Přesto tu není žádný extrémně cenný exot, nic jako předválečné Bugatti nebo Ferrari 250 GTO.

Podstatné je, že Harry na rozdíl od některých jiných majitelů podobných kolekcí s těmito auty jezdí. Není to člověk, který by si koupil Lamborghini místo obrazu, je to automobilový nadšenec, a tak chce mít tato auta především pro to, pro co byla stvořena, tedy pro ježdění. Právě to ale činí ze sbírání jakkoli většího počtu vozů docela drahý špás - musíte je pojistit, udržovat při životě pravidelnými servisy, měnit jejich pneumatiky a další spotřební materiál a čas od času i řešit nějaký problém.

Harry, který nyní na Youtube provozuje kanál Harry's Garage, se právě jeho prostřednictvím nyní podělil o to, kolik jej údržba celé kolekce stála za minulý rok. Podle jeho propočtů jde celkem o více než 50 tisíc liber, tedy přes 1,45 milionu Kč. Jinými slovy, bylo třeba počítat s výdajem přes 120 tisíc korun každý měsíc, aby tato vážně ještě celkem skromná kolekce vůbec dále existovala ve stavu, kdy je jednotlivá auta možná používat.

Něco takového znamená, že musíte mít pořád dost vysoké příjmy, abyste si něco takového mohli dovolit. A nebo s auty aktivně obchodovat, abyste prodávali ta dražší a kupovali levnější a z výnosů financovali provozní náklady. Jistotu, že se to povede, ale nikdy nemáte.

Pochopitelně, nechceme Harryho Metcalfa ani jiné sběratele litovat, špatně se nemají. Jak ale praví zkušení, mít majetek znamená mít problémy a případ automobilových sbírek není výjimkou - sama se taková auta leda rozpadnou a s Harryho informacemi možná snáze pochopíte, proč jsou některé, i o hodně větší kolekce čas od času nalezeny v dezolátním stavu. Někdo prostě neměl miliony ročně na to, aby je udržoval fit...


Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med - 1 - Harry Metcalfe car collection naklady 01Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med - 2 - Harry Metcalfe car collection naklady 02Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med - 3 - Harry Metcalfe car collection naklady 03Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med - 4 - Harry Metcalfe car collection naklady 04Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med - 5 - Harry Metcalfe car collection naklady 05Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med - 6 - Harry Metcalfe car collection naklady 06Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med - 7 - Harry Metcalfe car collection naklady 07Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med - 8 - Harry Metcalfe car collection naklady 08Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med - 9 - Harry Metcalfe car collection naklady 09Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med - 10 - Harry Metcalfe car collection naklady 10Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med - 11 - Harry Metcalfe car collection naklady 11Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med - 12 - Harry Metcalfe car collection naklady 12Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med - 13 - Harry Metcalfe car collection naklady 13Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med - 14 - Harry Metcalfe car collection naklady 14Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med - 15 - Harry Metcalfe car collection naklady 15Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med - 16 - Harry Metcalfe car collection naklady 16Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med - 17 - Harry Metcalfe car collection naklady 17Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med - 18 - Harry Metcalfe car collection naklady 18Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med - 19 - Harry Metcalfe car collection naklady 19
Harry Mercalfe má zajímavou sbírku aut, která rozzáří úsměv na tváři snad každému automobilovému fandovi. Náklady na její udržování při životě nadšení poněkud zchladí

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.