Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak dlouho ve skutečnosti vydrží brzdy elektrických aut? Elon Musk říká, že věky
10.1.2019 | Petr Prokopec
Šéf Tesly v reakci na pochybnosti jednoho ze svých příznivců prohlásil, že brzdové desky Tesel není třeba měnit „doslova nikdy”. Realita je ale jiná, i podle jím řízené automobilky.
Není žádným tajemstvím, že elektrická auta se v teoretické rovině zcela obejdou bez klasického brzdového systému. Zpomalení či úplné zastavení lze snadno zvládnout za pomoci jediného pedálu, a to plynového, neboť využíván je odpor pohonné jednotky. Jinými slovy tu mluvíme o rekuperaci brzdné energie, která je na tak vysoké úrovni, že se bez problémů vyrovná akceleraci. Znovu však dodáme, že je tomu tak pouze v teoretické rovině. V praxi je totiž třeba počítat s intenzivnější decelerací při aktivní jízdě, neočekávanými situacemi nebo prostě tím, že akumulátor je moc nabitý na to, aby rekuperace mohla fungovat. Ve všech těchto případech je potřeba klasických brzd, které se logicky opotřebovávají.
Výše zmíněné se však před pár dny pokusil popřít Elon Musk. Šéf kalifornské automobilky totiž opětovně řádil na Twitteru, kde uvedl, že „brzdové destičky na Tesle nebudou muset být měněny doslova nikdy během celé životnosti vozu“. Tím ale nejspíše zájem o své vozy nerozdmýchá, navíc by mohl způsobit nemalé problémy své vlastní firmě, pokud by jej někdo bral doslova.
Že realita je jiná, nejlépe připomíná mnohem rozumnější reakce Jaguaru na stejnou problematiku. Za americkou automobilku či jiné výrobce elektrických vozů sice mluvit nechce, nicméně vzhledem k tomu, že elektromobily fungují na stejném principu, lze jeho slova brát za bernou minci. Britové totiž uvádí, že opotřebení brzd v prvé řadě závisí na majiteli a jeho individuálním jízdním stylu. Zatímco tedy někdo potřebuje nové každý rok, další může počítat s méně častými návštěvami servisu.
I-Pace má přitom k dispozici hned dva režimy regenerativního brzdění, přičemž v tom nízkém je odpor elektromotorů snížen. Umožněna je tak pomalu jízda „na neutrál“, jenž má chování elektromobilu přiblížit normálním spalovacím vozům. Stále však platí, že pokud řidič sešlápne brzdový pedál, nedojde v počáteční fázi ke kontaktu třmenů, destiček a kotoučů. Místo toho je aplikováno regenerativní brzdění, to klasické přichází ke slovu až později. Tedy pokud není třeba prudké zastavení či zpomalení, v té chvíli jde vše „postaru“.
Kromě toho ovšem I-Pace může nabídnout i vyšší účinek regenerativního brzdění, kdy je většina brzdění vyřešena pouze odporem elektromotoru. Stejně jako v předchozím případě však platí, že baterie musí být v tu chvíli nabity na méně než 80 procent své kapacity, jinak regenerativní brzdění nefunguje. Pokud by fungovalo, docházelo by k přebití a tedy ke snižování jejich životnosti a odolnosti. I za normálních situací tak klasické brzdy mohou být jediným možným způsobem zpomalování.
Že přitom s něčím podobným či dokonce úplně stejným počítá také Tesla, dokládají uživatelské manuály jejích aut. Brzdové destičky všech jejích modelů jsou totiž osazeny indikátory opotřebení, čímž jsou míněny tenké metalické proužky připevněné k samotným destičkám. Pokud poté ty jsou tlačeny směrem ke kotoučům, můžete se kromě samotného brzdného účinku dočkat také hvízdajícího zvuku. Právě ten přitom naznačuje, že destičky jsou na konci svého životního cyklu a je třeba náhrady.
Aby toho navíc nebylo málo, Tesla zmiňuje, že brzdy musí být pravidelně kontrolovány a pro brzdové destičky, stejně jako pro kotouče, vydala dokonce i servisní limity. To samozřejmě lze vnímat jako bezpečnostní pojistku, aby automobilku nikdo nemohl žalovat. Nicméně je tím znovu dokázáno, jak moc si Musk nedává pozor na to, co říká či v tomto případě píše.
Abychom tedy vše sesumírovali, rovnou uvedeme, že brzdové destičky Tesel skutečně nemusí být nikdy vyměněny. Nicméně k takové situaci může dojít jen za předpokladu, že majitel vozu bude jezdit v podstatě jen ve městě jako Mirek Dušín a svému autu nikdy plně nenabije akumulátory. Jak moc to bude reálné - či časté - si jistě dokážete představit sami. Připomenout navíc musíme opačný extrém, kdy jednomu z majitelů nového Modelu 3 brzdy na okruhu vydržely jen 15 km ostré jízdy. Je to jistě též výjimečná záležitost, nejlépe ale ukazuje, jak moc nejsou slova „doslova nikdy měnit” dalece vzdálena realitě...

Elon Musk na Twitteru vyrukoval s dalším ze svých pochybných prohlášení
To je přitom v přímém rozporu nejen s uživatelskými manuály značky...
...ale také s tragickým vývojem, s jakým byl konfrontován jeden z majitelů Tesly Model 3. Její brzdy zcela opotřebil během pouhých 15 kilometrů jízdy po okruhu Laguna Seca
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 9 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 10 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva