Jak dlouho ve skutečnosti vydrží brzdy elektrických aut? Elon Musk říká, že věky

Šéf Tesly v reakci na pochybnosti jednoho ze svých příznivců prohlásil, že brzdové desky Tesel není třeba měnit „doslova nikdy”. Realita je ale jiná, i podle jím řízené automobilky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jak dlouho ve skutečnosti vydrží brzdy elektrických aut? Elon Musk říká, že věky

10.1.2019 | Petr Prokopec

Jak dlouho ve skutečnosti vydrží brzdy elektrických aut? Elon Musk říká, že věky

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Šéf Tesly v reakci na pochybnosti jednoho ze svých příznivců prohlásil, že brzdové desky Tesel není třeba měnit „doslova nikdy”. Realita je ale jiná, i podle jím řízené automobilky.

Není žádným tajemstvím, že elektrická auta se v teoretické rovině zcela obejdou bez klasického brzdového systému. Zpomalení či úplné zastavení lze snadno zvládnout za pomoci jediného pedálu, a to plynového, neboť využíván je odpor pohonné jednotky. Jinými slovy tu mluvíme o rekuperaci brzdné energie, která je na tak vysoké úrovni, že se bez problémů vyrovná akceleraci. Znovu však dodáme, že je tomu tak pouze v teoretické rovině. V praxi je totiž třeba počítat s intenzivnější decelerací při aktivní jízdě, neočekávanými situacemi nebo prostě tím, že akumulátor je moc nabitý na to, aby rekuperace mohla fungovat. Ve všech těchto případech je potřeba klasických brzd, které se logicky opotřebovávají.

Výše zmíněné se však před pár dny pokusil popřít Elon Musk. Šéf kalifornské automobilky totiž opětovně řádil na Twitteru, kde uvedl, že „brzdové destičky na Tesle nebudou muset být měněny doslova nikdy během celé životnosti vozu“. Tím ale nejspíše zájem o své vozy nerozdmýchá, navíc by mohl způsobit nemalé problémy své vlastní firmě, pokud by jej někdo bral doslova.

Že realita je jiná, nejlépe připomíná mnohem rozumnější reakce Jaguaru na stejnou problematiku. Za americkou automobilku či jiné výrobce elektrických vozů sice mluvit nechce, nicméně vzhledem k tomu, že elektromobily fungují na stejném principu, lze jeho slova brát za bernou minci. Britové totiž uvádí, že opotřebení brzd v prvé řadě závisí na majiteli a jeho individuálním jízdním stylu. Zatímco tedy někdo potřebuje nové každý rok, další může počítat s méně častými návštěvami servisu.

I-Pace má přitom k dispozici hned dva režimy regenerativního brzdění, přičemž v tom nízkém je odpor elektromotorů snížen. Umožněna je tak pomalu jízda „na neutrál“, jenž má chování elektromobilu přiblížit normálním spalovacím vozům. Stále však platí, že pokud řidič sešlápne brzdový pedál, nedojde v počáteční fázi ke kontaktu třmenů, destiček a kotoučů. Místo toho je aplikováno regenerativní brzdění, to klasické přichází ke slovu až později. Tedy pokud není třeba prudké zastavení či zpomalení, v té chvíli jde vše „postaru“.

Kromě toho ovšem I-Pace může nabídnout i vyšší účinek regenerativního brzdění, kdy je většina brzdění vyřešena pouze odporem elektromotoru. Stejně jako v předchozím případě však platí, že baterie musí být v tu chvíli nabity na méně než 80 procent své kapacity, jinak regenerativní brzdění nefunguje. Pokud by fungovalo, docházelo by k přebití a tedy ke snižování jejich životnosti a odolnosti. I za normálních situací tak klasické brzdy mohou být jediným možným způsobem zpomalování.

Že přitom s něčím podobným či dokonce úplně stejným počítá také Tesla, dokládají uživatelské manuály jejích aut. Brzdové destičky všech jejích modelů jsou totiž osazeny indikátory opotřebení, čímž jsou míněny tenké metalické proužky připevněné k samotným destičkám. Pokud poté ty jsou tlačeny směrem ke kotoučům, můžete se kromě samotného brzdného účinku dočkat také hvízdajícího zvuku. Právě ten přitom naznačuje, že destičky jsou na konci svého životního cyklu a je třeba náhrady.

Aby toho navíc nebylo málo, Tesla zmiňuje, že brzdy musí být pravidelně kontrolovány a pro brzdové destičky, stejně jako pro kotouče, vydala dokonce i servisní limity. To samozřejmě lze vnímat jako bezpečnostní pojistku, aby automobilku nikdo nemohl žalovat. Nicméně je tím znovu dokázáno, jak moc si Musk nedává pozor na to, co říká či v tomto případě píše.

Abychom tedy vše sesumírovali, rovnou uvedeme, že brzdové destičky Tesel skutečně nemusí být nikdy vyměněny. Nicméně k takové situaci může dojít jen za předpokladu, že majitel vozu bude jezdit v podstatě jen ve městě jako Mirek Dušín a svému autu nikdy plně nenabije akumulátory. Jak moc to bude reálné - či časté - si jistě dokážete představit sami. Připomenout navíc musíme opačný extrém, kdy jednomu z majitelů nového Modelu 3 brzdy na okruhu vydržely jen 15 km ostré jízdy. Je to jistě též výjimečná záležitost, nejlépe ale ukazuje, jak moc nejsou slova „doslova nikdy měnit” dalece vzdálena realitě...


Jak dlouho ve skutečnosti vydrží brzdy elektrických aut? Elon Musk říká, že věky - 1 - Elon Musk o brzdach 01
Elon Musk na Twitteru vyrukoval s dalším ze svých pochybných prohlášení

Jak dlouho ve skutečnosti vydrží brzdy elektrických aut? Elon Musk říká, že věky - 2 - Elon Musk o brzdach 02Jak dlouho ve skutečnosti vydrží brzdy elektrických aut? Elon Musk říká, že věky - 3 - Elon Musk o brzdach 03Jak dlouho ve skutečnosti vydrží brzdy elektrických aut? Elon Musk říká, že věky - 4 - Elon Musk o brzdach 04
To je přitom v přímém rozporu nejen s uživatelskými manuály značky...

Jak dlouho ve skutečnosti vydrží brzdy elektrických aut? Elon Musk říká, že věky - 5 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 brzdy videoscreen 01Jak dlouho ve skutečnosti vydrží brzdy elektrických aut? Elon Musk říká, že věky - 6 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 brzdy videoscreen 02Jak dlouho ve skutečnosti vydrží brzdy elektrických aut? Elon Musk říká, že věky - 7 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 brzdy videoscreen 03Jak dlouho ve skutečnosti vydrží brzdy elektrických aut? Elon Musk říká, že věky - 8 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 brzdy videoscreen 04Jak dlouho ve skutečnosti vydrží brzdy elektrických aut? Elon Musk říká, že věky - 9 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 brzdy videoscreen 05Jak dlouho ve skutečnosti vydrží brzdy elektrických aut? Elon Musk říká, že věky - 10 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 brzdy videoscreen 06Jak dlouho ve skutečnosti vydrží brzdy elektrických aut? Elon Musk říká, že věky - 11 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 brzdy videoscreen 07Jak dlouho ve skutečnosti vydrží brzdy elektrických aut? Elon Musk říká, že věky - 12 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 brzdy videoscreen 08Jak dlouho ve skutečnosti vydrží brzdy elektrických aut? Elon Musk říká, že věky - 13 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 brzdy videoscreen 09Jak dlouho ve skutečnosti vydrží brzdy elektrických aut? Elon Musk říká, že věky - 14 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 brzdy videoscreen 10Jak dlouho ve skutečnosti vydrží brzdy elektrických aut? Elon Musk říká, že věky - 15 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 brzdy videoscreen 11Jak dlouho ve skutečnosti vydrží brzdy elektrických aut? Elon Musk říká, že věky - 16 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 brzdy videoscreen 12
...ale také s tragickým vývojem, s jakým byl konfrontován jeden z majitelů Tesly Model 3. Její brzdy zcela opotřebil během pouhých 15 kilometrů jízdy po okruhu Laguna Seca

Zdroj: Jalopnik

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.