Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak co nejvíce prodloužit životnost Li-ion baterií? Expert Tesly radí, jak na to
5.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pohony aut jsou pro baterie velkou zátěží. Zkušenosti s nimi z tohoto pole lze pak snadno využít i u mobilů či notebooků, prostě čemkoli s Li-ionkami.
Jen díky akumulátorům dnes dokáže „žít” spousta věcí, bez kterých si život pomalu ani nedokážeme představit - od mobilů, přes tablety a notebooky až třeba po holící strojky. Auta to zatím jsou jen ve velmi omezené míře, v České republice se za první pololetí letošního roku prodalo pouhých 71 elektroaut. Právě ona se ale stávají cenným zdrojem informací o tom, jak zacházet s akumulátory, aby vydržely co nejdéle. Protože u nich jsou na rozdíl od oněch mobilů či notebooků extrémně drahou, vůbec nejdražší součástí, s jejíž kapacitou stojí a padá využitelnost celého stroje.
S ohledem na výše zmíněné tyto rady asi nevyužijete pro zacházení se svým elektromobilem, týkají se ale Li-ion akumulátorů obecně a ty jsou dnes skoro ve všem, jen v autech jsou o hodně větší. A jejich degradace je nakonec stejně nepříjemná i v onom mobilu či notebooku, třebaže nahrazení novou finančně až tak nebolí.
Chcete-li tedy co nejvíce zmírnit zmenšování kapacity baterií, v prvé řadě je nenabíjejte na 100 %. To jde proti tomu, co se obvykle traduje - úplně vybít a úplně nabít, to bývá prezentováno jako ideál, už kvůli snížení počtu nabíjecích cyklů. Jenže není to pravda. Říká to alespoň Jeff Dahn, výzkumník na poli baterií na Dalhousieově univerzitě v kanadském Halifax, který také pracuje jako bateriový expert pro automobilku Tesla. A k jeho hlavním činnostem patří zkoumání efektů nabíjení a vybíjení lithium-ionových baterií v automobilech Tesla.
Tento výzkum ukázal, že za 320 tisíc najetých kilometrů se kapacita baterií sníží zhruba o 10 %. To znamená, že pokud s novým autem najedete 300 km, po 320 tisících kilometrech - to je pro leckoho dvacet let provozu - budou plně nabité baterie schopné auto dovézt 270 km daleko.
Dahn uvádí tipy, jak životnost své baterie co nejvíce prodloužit. Ten hlavní je výše zmíněný - nenabíjejte ji na 100 %, nebo to aspoň dělejte tak málo, jak to je možné. Denní limit nabíjení by podle něj měl být 90 %, ne víc - nabíjení „do plna” akumulátory nemají rády. Výzkum ukazuje, že by se dalo jít ještě dál - ideální hodnota je prý 70 %, ale to už znamená téměř třetinové zmenšení využitelné kapacity, což většina uživatelů elektrického čehokoli zřejmě nebude ochotna akceptovat.
Další faktor, který životnost akumulátorů ovlivňuje, je jejich vystavování velmi nízkým nebo velmi vysokým teplotám. Zrovna u aut tuto věc příliš neovlivníme, ale pokud byste za každou cenu chtěli „žít podle baterek”, ideální je prý podnebí v kanadském Vancouveru. V případě mobilů a dalších přenosných zařízení ale i touto cestou životnosti pomoci lze - nechávat akumulátory na přímém slunci nebo na mrazu není dobrý nápad.
Dodejme, že pro vozy Tesla není 320 tisíc kilometrů nedosažitelná meta. Nejojetější Model S, o kterém víme, je tenhle americký „taxík” - koncem srpna měl za sebou 483 tisíc km. Provozovatel, firma Tesloop, zhruba před rokem uvedla, že baterie měly při nájezdu 320 tisíc km kapacitu 94 % nových. Takovou porci kilometrů přitom vůz najezdil za rok a něco, takže často stával u Superchargerů. Na kolik procent byly baterie dobíjeny, nevíme, s ohledem na výše zmíněné to ale dost pravděpodobně nebylo 100 %, už z časových důvodů.
Zdánlivě neoptimální nabíjení je tak z hlediska životnosti akumulátorů lepší, než to zdánlivě optimální. Můžete to vyzkoušet třeba na mobilu a uvidíte, jakých výsledků dosáhnete...
Chcete-li udržet Li-ion baterie (zde ty v Tesle Model S) zdravé, nenabíjejte je 100 %, ideálně se držte pod maximem 90 % či ještě níže
Zdroj: Tesla Motors Club
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejčtenější články
- Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024 - Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024 - Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024 - Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024 - Přímo Aston Martin prodává čtyři ze svých nejúžasnějších moderních aut, z jejich ceny se vám protočí panenky
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva