Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Náhoda? Nový Mercedes G modernizovali podobně jako kdysi tuto Ladu Niva
31.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Mercedes si musel při úvahách nad ztvárněním nového Géčka protrpět své, až to možná přišlo. A i kdyby ne, Lada by to jako Mercedes udělat mohla.
Před pár týdny Mercedes s velkou pompou představil modernizovanou třídu G. Oficiálně ji sice prohlásil za pouhý facelift, ale v reálu jde o nové auto. Ze starého provedení zůstaly zachovány jen dvě viditelné věci - kliky dveří a plastový výlisek na zadním sloupku. Vše ostatní se ale dočkalo nahrazení novými komponenty, ať již mluvíme o panelech karoserie, architektuře interiéru, podvozku či prozatím jediné nabízené pohonné jednotce.
Třícípá hvězda tak rázem ukázala světu, jak úspěšně omladit legendu. Závistí muselo puknout především vedení Land Roveru, neboť inovovaný G-Wagen byl jasným důkazem skutečnosti, že Defender zamířil do důchodu předčasně. Nejspíše i proto se jej Britové rozhodli nakrátko vzkřísit a rok po zavření montážní linky oznámili, že k mání bude nová limitovaná edice, která navíc poprvé v historii nabídla osmiválec.
Kde je ale skutečný začátek tohoto příběhu? Pohled na nový Mercedes třídy G nám připomněl roky staré dílo jednoho ukrajinského nadšence, který si během první poloviny této dekády modernizoval Ladu Niva. Jeho práce tehdy obletěla svět a lidé od Mercedesu ji museli vidět též. Byl jim tento stroj inspirací, když vymýšleli, jak modernizovat Géčko? Tato konkrétní Niva šla totiž úplně stejnou cestou - zůstala dále technicky nekompromisní, osvěžila ale design tak, že na jednu stranu pořád vypadá jako Niva a na druhou působí nesrovnatelně moderněji. A pak jsou tu velice podobně pojatá přední světla.
Neříkáme, že to tak bylo, je to možná divoká úvaha, ale kdo ví, designéři hledají inspiraci na různých místech a pohled na ženu vždy nemusí být tím pravým. Ať tak či onak, právě Niva by se nyní naopak mohla inspirovat krokem Mercedesu a sáhnout po podobné proměně. I v jejím případě by byla na čase a Lada o ní už nějakou dobu opravdu mluví. Jenže jak ukazují problémy Land Roveru, který ví, že novým Defenderem zklame a jeho příchod možná i proto oddaluje, musí to vzít za správný konec.
Vůbec poprvé se Niva ukázala v roce 1977, na trh tedy dorazila dokonce o dva roky dříve než původní G-Wagen. Loni pak oslavila 40. výročí, přičemž původně měla Lada přijít s novou generací právě u příležitosti tohoto jubilea. Nicméně trh s auty se v Rusku v posledních letech pohyboval na úplném dně, zejména vlivem špatné ekonomiky, která byla pro změnu zapříčiněna okupací Krymu a následnými sankcemi.
AvtoVAZ se tedy ve vývoji zpozdil, přičemž momentálně nikdo neví, kdy by se nová Niva měla objevit. Nové informace ale naznačují, že se tak nestane letos, jak zněl původní plán, ale do dvou let. Zatím nedokážeme posloužit věrohodnými informacemi, ty dostupné ale hovoří o použití platformy mateřského Renaultu s motory uloženými napříč, nižší hmotnosti a pohonnými jednotkami aliance Renault-Nissan. Krom manuálu má být k dispozici i automatická převodovka a možná rovněž s pohonem 4x2. A také mnohem luxusnější interiér.
Taková proměna vadit může a nemusí, záleží na tom, jestli si Niva uchová své vlastnosti. Klíčový pro zachování jejího statutu bude ovšem vzhled, který je v případě Nivy ještě podstatnějším faktorem než u Mercedesu G a Land Roveru Defender. Tyto vozy oslovují globální publikum a pokud selžou na jednom trhu, mohou na tom druhém zazářit. Niva ovšem musí zabodovat především doma, kde je národním pokladem.
Bude tedy zajímavé sledovat, kam až se AvtoVAZ pokusí zajít a zda zvolí radikální změnu či jestli zůstane pouze u evoluce. Vůbec bychom se však nezlobili, kdyby přednost dostala druhá zmíněná varianta, která by si mohla vzít příklad jak z třídy G, tak onomu ukrajinskému pokusu o modernizaci, který si můžete prohlédnout níže. Vypadá správně retro i moderně a zejména LEDky s robustní maskou vozu sluší. Byla by to další ukázka toho, že legendu lze udělat novou a přitom tu starou nezabít...
Už před léty se ukrajinský nadšenec pochlubil vlastnoručně modernizovanou Ladou Niva. Slušelo jí to...
...a Mercedes třídy G nyní zamířil velmi podobným směrem. Ať už se sám inspiroval nebo ne, Lada by se tohoto postupu mohla držet
Pokud byste si snad chtěli doma moderní Nivu stvořit sami, zde je pár obrázků z příprav
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejčtenější články
- Další nová Kia vypadá tak podivně, že ji budou milovat jen její rodiče, při její ceně jí ale odpustíte cokoli
20.12.2024 - Kolega spočítal, kolik stojí život s 10 let starým supersportem. Vysvětluje to, proč se prodává relativně levně
20.12.2024 - Íránci začali vyrábět své nové auto, první národní SUV. Nevypadá jako z muzea, v něčem nabízí víc než Škoda Kamiq
20.12.2024 - VW drtivě vyhrál v bitvě s odbory. Reálně zruší 35 tisíc pracovních míst, zbaví se 2 továren a 7 let nikomu nepřidá ani halíř
21.12.2024 - Tavaresův konec zachránil další auto s obřími motory. U ledu mělo být už v roce 2021, nakonec ho koupíte i v roce 2025
21.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva