Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Indie jde proti proudu, zakázala autonomní řízení aut. Důvod je bizarní
31.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zatímco svět žije autopiloty a snaží se jim všemožně zametat cestu, v Indii dělají pravý opak. A nová omezení si vymysleli v Austrálii, podobně svérázné.
Dnešní svět je přeregulovaný. Určitá omezení provázejí prakticky vše, nač si vzpomeneme, mnohdy aniž bychom o tom věděli. A zatímco zaváděna jsou snadno a rychle, odstraňována nejsou, ať už jsou sebeabsurdnější.
V platnosti tak zůstávají i zákony, které byly sepsány před mnoha lety a momentálně jsou spíše k smíchu než k užitku. Třeba ve Velké Británii nesmí vládní činitelé zemřít v parlamentu. Docela by nás proto zajímalo, jakým způsobem bude dotyčný potrestán, pokud jej poruší - vůbec bychom se ale nedivili, kdyby byl vzkříšen, aby následně dostal trest smrti. Ve Francii nesmíte prase pojmenovat Napoleon. V Německu pro změnu po nikom nesmíte hodit polštářem, neboť ten je klasifikován jako pasivní zbraň. V Řecku platí od roku 2003 absolutní zákaz hraní elektronických her a na Aljašce nesmíte vystrkovat losa z rolujícího letadla.
Dnes pro změnu vyrazíme do Indie a Austrálie, kde došlo k obstrukcím, jenž se týkají nám důvěrně známých aut. Začneme přitom u Indie, kde nově platí zákaz autonomních vozidel. To je vskutku překvapivé, neboť vývojem této technologie se zabývá kdejaká automobilka i firma - dokonce i indická značka Tata Motors kvůli tomu založila divizi Elxsi. Právě její směřování přitom naznačuje, že do budoucna dojde ke změnám.
To ostatně připouští i tamní ministr dopravy Nitin Gakari, který za novým zákonem atojí. Dle něj „možná jednou autonomní technologii nebudeme moci ignorovat, ale momentálně ji nemůžeme povolit“. Prozatím tedy platí, že vozy osazené autopilotem budou v Indii ilegální. Důvodem je ten fakt, že automatizace výraznou měrou promění dopravu a může způsobit i potenciální propouštění řidičů autobusů, taxíků či nákladních vozů.
„V Indii autonomní vozy nepovolíme, to je pevně dáno. Neumožníme žádné technologii, aby lidi připravila o práci. V zemi, kde panuje velká nezaměstnanost, nelze využívat technologie, která ji navýší,“ uvedl k tématu Gadkari. To je vskutku bizarní zdůvodnění, neboť s touto argumentací by šlo zakázat jakoukoli evoluční technologii, která zefektivňuje lidskou práci. Když v Indii zakážou traktory, kombajny, zametací auta, mohou zakázat i auta vůbec a mohou zakázat i koně. Mohou zakázat krumpáče, lopaty, hrábě, mohou zakázat jakékoli zbraně od nožů přes luky až po ty střelné. Mohou zakázat opravdu všechno, co přinesla evoluce. To pak najednou lidé nebudou nebudou vědět, co dříve, když budou muset všude chodit pěšky, pole obdělávat holýma rukama a zvěř lovit obdobným způsobem. Toto je vážně nesmysl.
Zvýšení nezaměstnanosti ale není jediným důvodem, proč bude autonomní řízení „postaveno mimo zákon“. Dále tu máme značný chaos, který na tamních silnicích panuje a na který je zatím jakákoliv technologie krátká. I tento fakt naznačuje, že do budoucna by mohl být absurdní zákon zrušen. Gadkari si je ostatně vědom toho, že autopiloti mohou vyřešit zácpy ve městech i snížit emise. Nicméně nejprve musí dojít k výraznému pokroku v rámci technologie samotné i indických silnic. Na těch se má v nejbližší době pohybovat více náklaďáků, neboť dle ministra dopravy Indie aktuálně potřebuje 22 tisíc komerčních řidičů.
My se zatím přesuneme do Austrálie, která není ani tak známa jako země špatných silnic, nýbrž jako kontinent, kde se sportovní auta prodávají jak na běžícím pásu. Jejich majitelé jim však mohou „povolit uzdu“ tak maximálně ve vnitrozemí či na západním pobřeží. Na tom východním - tedy v onom civilizovaném koutě země - ale můžete skončit před soudem třeba i za „přílišnou akceleraci” či „záměrné způsobování nikoliv nezbytného hluku či kouře”.
Ani takto přísná omezení se ale Australanům nezdají dost dobrá, a tak v Austrálii nově při podobných aktivitách budete moci přijít o pneumatiky. Ty vám ale nebudou sundány z kol na základě soudního příkazu, místo toho městská rada v Hume aplikovala na několika vozovkách ve Viktoriánském regionu speciální sprej, který povede ke zničení vašeho obutí.
„Pokud se řidič pokusí jet nebezpečným způsobem na silnici tohoto typu, bude pro něj obtížné protočit kola,“ uvedl k novému způsobu „redukce pirátství” Peter Waite, šéf správy a údržby silnic města Hume. A dodal, že „pokud se to řidiči povede, jeho pneumatiky přijdou rychleji o vzorek než na silnicích s hladkým povrchem“. Jak ovšem sprej funguje, to osvětleno nebylo, nedovedeme si ale představit, že by takové opatření páchalo cokoli jiného než zlo.
Nad oběma zmíněnými novinkami tak zůstává rozum stát. Pokusit se brzdit evoluci nebo pozměňovat povrch silnice s cílem poškozovat auta lidem, kteří mohou, ale také nemusí dělat nic špatného, je hloupé. Smutné je, že si nad tím můžeme leda povzdechnout a doufat, že u nás nic podobného nikoho nenapadne. A vzít jako fakt, že během onoho povzdechu bylo na světě nejspíše zavedeno další hloupé omezení, o kterém jsme se akorát nedozvěděli...
Některé silnice v Indii jsou z našeho pohledu opravdu svérázné...
...jiné jsou ale velmi podobné těm našim. Rozvoji ani jedněch z nich zákaz autonomních aut rozhodně nepomůže
Zdroj: Motoring poprvé a podruhé
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před hodinou - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 2 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 4 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 5 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva