Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
I v „nejvíc elektrické” zemi Evropy přiznávají, že některé lidi do elektromobilů nedostanou
9.8.2021 | Petr Miler
Ať už vás představy o elektrické budoucnosti těší nebo děsí, jedno je jisté. Přechod k úplné elektromobilitě bude i podle nejoptimističtějších scénářů velmi zdlouhavým procesem.
Ze zpráv z médií z poslední doby se může zdát, že elektrická budoucnost aut je na spadnutí a co nevidět budou po silnicích jezdit jen ta. Evropská komise by ráda v roce 2035 zakázala nákup čehokoli jiného, i v USA chtějí mít v roce 2030 polovinu prodávaných aut s elektrifikovaným pohonem a ve Velké Británii už na stejný rok plánují úplný zákaz prodejů čistě benzinových a naftových aut. Máme své pochybnosti o realizovatelnosti (natož pak smyslu) jakéhokoli z těchto záměrů, to ale nyní nechme stranou.
Právě ve Velké Británii se totiž tamní asociace výrobců a prodejců aut (SMMT) rozhodla dát zmíněnému vládnímu záměru konkrétní podobu a její propočty nejlépe ukazují, že ani tak extrémně ambiciózní plán nepovede k tomu, že „všechny káry budou jen na elektřinu”, jak zpívá jeden ostravský bard, v jakkoli dohledné době.
Cokoli přesně předpovídat je ošidné, a tak SMMT maluje několik možných scénářů dalšího vývoje podle toho, jak na elektrická auta budou reagovat zákazníci, jak moc je budou finančně podporovat politici a tak podobně. Minimalistická varianta počítá s tím, že v roce 2026 bude v Británii prodáno 700 tisíc elektromobilů z celkového množství 2,3 milionu aut, což by znamenalo, že by se i 4 roky před téměř úplným nařízením elektrických aut (do roku 2035 bude možné prodávat ještě dobíjecí hybridy) prodávalo 1,6 milionu vozů s jiným pohonem.
To je samo o sobě fascinující, ale pojďme dál. I ta nejoptimističtější varianta, která počítá s masivní finanční podporou mimo jiné rušící daň z přidané hodnoty na elektrická auta, předpovídá 1,3 milionu prodaných elektrických aut ve stejný rok (to by byla více jak polovina). A protože extrémy jsou vždy nepravděpodobné, SMMT kalkuluje s tím, že v roce 2025 bude čtvrtina prodaných aut elektrická, v roce 2030 půjde o 70 % a v roce 2035 logicky o 100 procent, protože cokoli jiného bude zakázané.
To je možná nezajímavá změť čísel, klíčový závěr je ale jinde - i pokud vše půjde velmi podle výše nastíněné umírněné varianty dalšího vývoje, budou elektromobily i v roce 2025 tvořit pouhých 5,6 % všech aut v provozu, v roce 2030 půjde o 20 % a i v roce 2035 o 45 %. To znamená, že bude i v zemi s nejambicióznějšími elektrickými plány mezi významnými odbytišti trvat dalších 15 let, než bude většina aut elektrická. A ještě mnoho dalších, než se naplní slova Richarda Krajča.
Je navíc třeba dodat, že Velká Británie je zemí s velmi nízkým průměrným věkem aut (8,4 roku) a velmi nízkým průměrným věkem jejich vyřazení z provozu (okolo 15 let). Proto SMMT připouští, že i dnešní padesátníci si budou moci splnit to, co Jeremy Clarkson - tedy dožít jezdíc v „neelektrických” autech, aniž by museli sahat po veteránech nebo něčem podobném.
Jinými slovy, i za nějakých 30 let bude možné jezdit autem, do kterého prostě natankujete benzin nebo naftu. A to se bavíme o Velké Británii, kde chtějí takové vozy zakázat dříve než kdekoli jinde a tamní kultura automobilová má daleko k té naší (průměrné stáří aut je tu 15,3 roku a ani na 20letou ojetinu snad většina lidí nehledí jako na neperspektivní „šunku”). Přidejte si k tomu záměr EU skoncovat s auty na benzin a naftu později (2035), který je navíc podle nás zcela nerealizovatelný v ČR ani kdekoli jinde na východě a není od věci předpokládat, že bez elektromobilu dožijete, i když je vám dnes 40.
Můžete na to hledět pozitivně i negativně, to už je na vás, takový je ale výhled i podle „elektromobilně-optimistických” scénářů. A není od věci o nich vědět.
Norská rodinka, která si převzala první zákaznickou Škodu Enyaq, vypadá šťastně. Budiž jí přáno, někteří možná budou šťastnější z představy, že do podobného vozu nebudou muset sednout do konce života. Foto: Škoda Auto
Zdroj: SMMT
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025 - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Porsche chce v autě s ručním řazením zničit zdánlivě nepřekonatelný rekord, šéf vysvětlil jeho trvající přednosti
před 2 hodinami - Už i Francie tlačí na EU, aby zastavila válku proti spalovacím autům. Bojí se o vlastní průmysl i škody na přírodě
před 3 hodinami - Čínské auto, které vypadá i pojede jako Ferrari, ale stát bude jako Škoda, odhalilo část svých technických parametrů
před 5 hodinami - Aston Martin znovu odpískal svůj první elektromobil, pořádné motory ale i u něj žijí na vypůjčený čas
před 6 hodinami - Majitel krachujícího KTM se v zoufalosti zbavuje cenných aktiv. Kontrolní balík akcií slavné MV Agusty prodal Rusům
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva