Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
I Němci strádají, VW a Mercedes čekají ve třetím čtvrtletí 2012 pokles zisku
23.10.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Analytici mají jasno, problémem Evropy je nadvýroba. Snižování operačních zisků a prodejních cílů je tak pouze začátkem, příští rok má být ještě hůře.
Evropa má problém. A očividně větší, než se původně počítalo. S blížícím se zveřejněním výsledků za třetí čtvrtletí letošního roku totiž stále více analytiků předpovídá další propady v prodejích a tím ve výdělcích. Podle agentury Bloomberg navíc vůči této situaci již nejsou imunní ani německé značky, které doposud působily jako světlo na konci tunelu. Podle očekávání skupiny šesti analytiků totiž Volkswagen čeká ve třetím kvartále operační zisk 2,3 miliardy Eur (cca 57,5 miliardy korun), což sice nevypadá na první pohled jako malá částka, oproti loňskému roku se však jedná o 21procentní pokles.
Pro největšího evropského výrobce se tak jedná o nejnižší sumu, na kterou dosáhl od roku 2009, kdy globální recese snížila na některých trzích výdělky až o 80 %. Prakticky veškerý zisk má navíc na svém kontě Amerika a Čína, druhá jmenovaná země ovšem v letošním roce mobilizuje své více než miliardové obyvatelstvo pomalejším tempem než dříve. Podle Stefana Bratzela, ředitele Centra automobilového managementu při univerzitě v Gladbachu, navíc opravdové problémy mají přijít až příští rok.
Důvodem je zejména nadvýroba. Tu ostatně okusil Volkswagen již v letošním roce, když byl nakonec donucen k přehodnocení svých prodejních plánů. Nejinak tomu bude za rok, celkový objem zaregistrovaných nových vozů v EU by totiž měl poklesnout ve srovnání s rokem 2010 o milion kusů. VW Group tak očividně bude muset své plány dále redukovat, přestože má aktuálně k dispozici prodejní šlágr v podobě sedmé generace Golfu.
Koncern, pod který spadá i mladoboleslavská Škoda, ovšem v těchto problémech není sám. Např. Mercedes-Benz nedávno ohlásil přechod na jednosměnný provoz u stárnoucí třídy S. Šéf značky Dieter Zetsche pak navíc představil nový úsporný program, v jehož důsledku by Mercedes měl seškrtat miliardu eur na nákladech. I přesto ale Bloomberg odhaduje, že operační zisk Daimleru poklesne ve třetím čtvrtletí o 13 % na 1,83 miliardy eur (cca 47,75 miliardy korun).
Plácat po ramenou se tak může pouze vedení BMW, které ve stejném období zaznamenalo 2,3procentní nárůst a může tak počítat se ziskem 1,76 miliardy eur (44 miliard korun). Na druhou stranu, ve druhém kvartále 2012 značka poprvé po třech letech evidovala ve svém účetnictví značný propad, který byl způsoben uváděním nové řady 3 na světové trhy. Bilance za celý rok tak ve výsledku pozitivní být nemusí, to však zjistíme až někdy v lednu či únoru 2013.
Německé trio je přitom považováno za relativně úspěšné, a to právě díky svému stále výraznějšímu zaměření na mimoevropské trhy. Potvrdit to může italský Fiat, který odhaduje, že za letošek na evropské půdě prodělá na 700 milionů Eur (17,5 miliardy korun). Díky převzetí Chrysleru a dobrým prodejům na brazilském trhu ovšem analytici automobilce v čele se Sergio Marchionnem prorokují 12procentní růst a tedy operační zisk 952 milionů eur (23,8 miliardy korun) za letošní třetí čtvrtletí.
Ostatní značky ale již prý nebudou mít takové štěstí, i když především z Francie přesné výsledky nebudeme znát dříve, než po skončení celého fiskálního roku. Největší šance přitom Bloomberg dává Renaultu, který může prodávat i mimo Evropu s ohledem na alianci s Nissanem. Peugeot a Citroën však žádného takového spojence nemají, podle agentury proto patří mezi nejohroženější.
Značka se lvem ve znaku tak pomalu stojí před uzavřením továrny Aulnay poblíž Paříže. A co víc, celý koncern PSA zřejmě velmi brzy požádá francouzskou vládu o nějakou intervenci, jinak nebude schopný dalšího rozvoje. Bude tedy zajímavé sledovat situaci na evropském trhu v posledním kvartále, které zřejmě bude definující. Pokud totiž dojde ke stejnému poklesu, jaký byl zaznamenán v loňském prosinci (-4,4 % oproti roku 2010), čeká Evropu skutečná, tedy nikoliv pouze medializovaná krize.
VW Golf VII je modelem, od kterého se hodně očekává. A to nejen v rámci značky Volkswagen, ale také s ohledem na stagnaci či růst celoevropských prodejů
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před hodinou - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 3 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 4 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva