Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
I Němci strádají, VW a Mercedes čekají ve třetím čtvrtletí 2012 pokles zisku
23.10.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Analytici mají jasno, problémem Evropy je nadvýroba. Snižování operačních zisků a prodejních cílů je tak pouze začátkem, příští rok má být ještě hůře.
Evropa má problém. A očividně větší, než se původně počítalo. S blížícím se zveřejněním výsledků za třetí čtvrtletí letošního roku totiž stále více analytiků předpovídá další propady v prodejích a tím ve výdělcích. Podle agentury Bloomberg navíc vůči této situaci již nejsou imunní ani německé značky, které doposud působily jako světlo na konci tunelu. Podle očekávání skupiny šesti analytiků totiž Volkswagen čeká ve třetím kvartále operační zisk 2,3 miliardy Eur (cca 57,5 miliardy korun), což sice nevypadá na první pohled jako malá částka, oproti loňskému roku se však jedná o 21procentní pokles.
Pro největšího evropského výrobce se tak jedná o nejnižší sumu, na kterou dosáhl od roku 2009, kdy globální recese snížila na některých trzích výdělky až o 80 %. Prakticky veškerý zisk má navíc na svém kontě Amerika a Čína, druhá jmenovaná země ovšem v letošním roce mobilizuje své více než miliardové obyvatelstvo pomalejším tempem než dříve. Podle Stefana Bratzela, ředitele Centra automobilového managementu při univerzitě v Gladbachu, navíc opravdové problémy mají přijít až příští rok.
Důvodem je zejména nadvýroba. Tu ostatně okusil Volkswagen již v letošním roce, když byl nakonec donucen k přehodnocení svých prodejních plánů. Nejinak tomu bude za rok, celkový objem zaregistrovaných nových vozů v EU by totiž měl poklesnout ve srovnání s rokem 2010 o milion kusů. VW Group tak očividně bude muset své plány dále redukovat, přestože má aktuálně k dispozici prodejní šlágr v podobě sedmé generace Golfu.
Koncern, pod který spadá i mladoboleslavská Škoda, ovšem v těchto problémech není sám. Např. Mercedes-Benz nedávno ohlásil přechod na jednosměnný provoz u stárnoucí třídy S. Šéf značky Dieter Zetsche pak navíc představil nový úsporný program, v jehož důsledku by Mercedes měl seškrtat miliardu eur na nákladech. I přesto ale Bloomberg odhaduje, že operační zisk Daimleru poklesne ve třetím čtvrtletí o 13 % na 1,83 miliardy eur (cca 47,75 miliardy korun).
Plácat po ramenou se tak může pouze vedení BMW, které ve stejném období zaznamenalo 2,3procentní nárůst a může tak počítat se ziskem 1,76 miliardy eur (44 miliard korun). Na druhou stranu, ve druhém kvartále 2012 značka poprvé po třech letech evidovala ve svém účetnictví značný propad, který byl způsoben uváděním nové řady 3 na světové trhy. Bilance za celý rok tak ve výsledku pozitivní být nemusí, to však zjistíme až někdy v lednu či únoru 2013.
Německé trio je přitom považováno za relativně úspěšné, a to právě díky svému stále výraznějšímu zaměření na mimoevropské trhy. Potvrdit to může italský Fiat, který odhaduje, že za letošek na evropské půdě prodělá na 700 milionů Eur (17,5 miliardy korun). Díky převzetí Chrysleru a dobrým prodejům na brazilském trhu ovšem analytici automobilce v čele se Sergio Marchionnem prorokují 12procentní růst a tedy operační zisk 952 milionů eur (23,8 miliardy korun) za letošní třetí čtvrtletí.
Ostatní značky ale již prý nebudou mít takové štěstí, i když především z Francie přesné výsledky nebudeme znát dříve, než po skončení celého fiskálního roku. Největší šance přitom Bloomberg dává Renaultu, který může prodávat i mimo Evropu s ohledem na alianci s Nissanem. Peugeot a Citroën však žádného takového spojence nemají, podle agentury proto patří mezi nejohroženější.
Značka se lvem ve znaku tak pomalu stojí před uzavřením továrny Aulnay poblíž Paříže. A co víc, celý koncern PSA zřejmě velmi brzy požádá francouzskou vládu o nějakou intervenci, jinak nebude schopný dalšího rozvoje. Bude tedy zajímavé sledovat situaci na evropském trhu v posledním kvartále, které zřejmě bude definující. Pokud totiž dojde ke stejnému poklesu, jaký byl zaznamenán v loňském prosinci (-4,4 % oproti roku 2010), čeká Evropu skutečná, tedy nikoliv pouze medializovaná krize.












VW Golf VII je modelem, od kterého se hodně očekává. A to nejen v rámci značky Volkswagen, ale také s ohledem na stagnaci či růst celoevropských prodejů
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
dnesHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
včeraStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejčtenější články
Mercedes v problémech dál šetří, kde může, na svém klíčovém odbytišti se zbaví 15 procent zaměstnanců
1.3.2025Carlos Tavares dostal za přivedení Stellantisu do problémů nepochopitelně mnoho peněz, domů si po odchodu nese miliardy
1.3.2025V Evropě zaříznutá Honda Accord se jinde dál úspěšně prodává už v 11. generaci. A čeká ji další modernizace
1.3.2025Jedna analytická firma za druhou označují Nissan za odpad. Pod šéfem se houpe křeslo, namále má ale celá automobilka
2.3.2025Nejen nesmyslné vize: Šéf výrobce elektromobilů náhle skončil poté, co firma začala prodělávat už přes 7 milionů na každém autě
2.3.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19