Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hyundai má potíže s prodejem drahých aut, prohrává s Audi, BMW a Mercedesem
19.5.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
U nás se Hyundai pere se Škodou a do boje o náročnou klientelu se ani nepouští. Doma vládne i prodejům aut vyšších tříd, ale jak dlouho ještě?
Je to docela zajímavá věc. U nás známe Hyundai hlavně jako značku aut nejnižší a nižší střední třídy, která si pozvolna získává respekt i ve třídě střední s pomocí modelu i40. Také tady ale bude chvíli trvat, než v prodejích bude moci sekundovat nejúspěšnějším modelům této třídy, na atak vyšších sfér pak automobilka prakticky rezignuje. Ve světě přitom nabízí i modely jako Azera/Grandeur (vyšší střední třída), Genesis sedan (řekněme spodní část nejvyšší třídy) a Equus/Centennial (vrchol nejvyšší třídy), prakticky celou Evropu ale podobná nabídka míjí.
Na jednu stranu je to logické, neboť v minulosti se automobilka zkusila prorazit v těchto segmentech na Starém kontinentu s nevelkými úspěchy, a tak se dnes pohybuje hlavně ve sférách, kde se jí dařilo a daří. Příběh Hyundai je v posledních letech plný úspěchů a i kvůli nim máme ve zvyku říkat, že je jen otázkou času, než se s podobnými auty (velmi dobře prodávanými v USA a Asii) prosadí i zde, ale musí se to stát? Nejnovější zprávy z Jižní Koreje naznačují, že by se to také stát nemuselo a zavládnout by mohl i opačný trend - tedy že také zbytek světa přijde na to, že drahá Hyundai vlastně nepotřebuje.
Bloomberg informuje, že domácí výrobci musejí v Koreji ustupovat konkurenci ze zahraničí. Zatímco ještě před dvěma léty měly hlavně Hyundai a Kia (ale jsou tu i další značky jako Samsung nebo SsangYong) podíl na prodejích 72 procent, tento rok už je to jen 59. Je třeba dodat, že významným důvodem této obecné změny je postupné odstraňování dovozních cel (aktuálně v daném období z 8 na 3,2 procenta u aut z Evropy a na 4 procenta u aut z USA - během tří let budou cla odstraněna zcela), ale hraje tohle podstatnou roli u aut s milionovými cenami?
Jistě i to pomohlo atraktivitě vnímání zahraničních aut vyšších tříd v očích zákazníků, zlevnění pětkového nebo sedmičkového BMW o ekvivalent 50 až 100 tisíc korun ale není tím, co by přivedlo hromady zákazníků do showroomů. Bloomberg situaci zavádějícím způsobem popisuje slovy „BMW jsou levnější než Hyundai”, ale není to pravda - pokud se podíváte na ceny plně srovnatelného BMW 5 a Hyundai Grandeur v Koreji s podobými motory (2,4i 180 koní vs. 520i 187 koní nebo 3,0i 250 koní vs. 528i 245 koní), zjistíte, že ceny Hyundai jsou takřka poloviční a jejich výbava vyšší (např. Grandeur 3,0i Exclusive stojí 34,42 milionu wonů, 528i v základu 67,4 milionu wonů), přesto se auta těchto značek dostávají do křížku a Hyundai stále častěji prohrává.
Soudě podle vyjádření zákazníků, které Bloomberg vyzpovídal, přišli Korejci na to, že nepotřebují od Hyundai a spol. tak velká auta vyšších tříd a spokojí se s auty o třídu nižšími, ale od prestižnějších značek. Takhle ostatně Korejci prohrávali v prémiovém segmentu i u nás - ani zde jejich auta nebyla drahá, když ale někdo měl jeden a půl milionu, obvykle si raději koupil třeba pětku od BMW místo aby dal přednost většímu a lépe vybavenému korejskému konkurentovi řady 7. Např. Lee Tack Young si po sedmi korejských autech poprvé koupil BMW, konkrétně 528i, kterému dal přednost před o třídu vyšší, ale podobně drahou Kiou K9 a říká: „Nevidím jediný důvod vracet se zpět.” A není sám, Bloomberg a další zmiňují případy preference Audi před Kiou nebo i BMW 7 před Hyundai Equus, jakkoli s horším motorem a výbavou.
Zjevně přitom nejde o ojedinělé případy. V letošním roce prodala německá prémiová trojka v Koreji 18 114 aut s cenou nad 40 milionů wonů, Hyundai 31 444. Stále tedy vládne, ale zatímco Němci zaznamenali meziroční růst o 25 procent, Hyundai šlo dolů o 4,7 procenta. O pozitivním trendu tedy Korejci nemohou mluvit a je docela dobře možné, že budou časem předstiženi. Nelze pak vyloučit, že se podobný scénář odehraje i v jiných koutech světa, zejména pak USA a jinde v Asii a na návrat Hyundai do vyšších sfér v Evropě by pak také nemuselo vůbec dojít.
Jak z toho ven? Hyundai v minulosti uvažoval, že proti BMW a spol. nasadí vlastní prémiovou značku jako to udělala Toyota s Lexusem, nakonec si to ale rozmyslel. Možná to byla chyba, neboť i když dnes podle svých slov „pokračuje ve snahách zlepšit hodnotu značky a zvýšit prodeje v prémiovém segmentu”, otočit aktuální trend nebude snadné. Automobilka se navíc prý i v těchto sférách soustřeďuje na rozšíření servisního zázemí a nabízení nižších nákladů na provoz a servis, což ale zákazníky drahých modelů příliš nebere. Ne dost na to, aby se situace podstatně změnila.
Pokud pak nejsou zákazníci k Hyundai, Kie a dalším loajální ve vyšších třídách na domácím trhu, co lze očekávat jinde? Odpověď neznáme, neměli bychom se ale v příštích letech divit, pokud by v dosavadním vývoji závládl opačný než očekávaný trend a Korejci začali nejvyšší třídy spíše opouštět než naopak. I další značky jako právě Audi, BMW a Mercedes totiž chtějí prodávat více, budou se o to jistě dále snažit a zákazníci dražších Hyundai jim vadit nebudou...
Hyundai Azera je poctivý vůz vyšší střední třídy a se svou cenou by měl na domácím trhu snadno smáznout podstatně dražší BMW 5. To se mu daří, zákazníci ale za podobnou cenu dávají přednost menším, ale prestižnějším vozům jako BMW 3, Audi A4 nebo Mercedes třídy C
Zdroje: Bloomberg, BMW, Hyundai Motor
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před hodinou - Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 2 hodinami - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 4 hodinami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 5 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva