Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hyundai má potíže s prodejem drahých aut, prohrává s Audi, BMW a Mercedesem
19.5.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
U nás se Hyundai pere se Škodou a do boje o náročnou klientelu se ani nepouští. Doma vládne i prodejům aut vyšších tříd, ale jak dlouho ještě?
Je to docela zajímavá věc. U nás známe Hyundai hlavně jako značku aut nejnižší a nižší střední třídy, která si pozvolna získává respekt i ve třídě střední s pomocí modelu i40. Také tady ale bude chvíli trvat, než v prodejích bude moci sekundovat nejúspěšnějším modelům této třídy, na atak vyšších sfér pak automobilka prakticky rezignuje. Ve světě přitom nabízí i modely jako Azera/Grandeur (vyšší střední třída), Genesis sedan (řekněme spodní část nejvyšší třídy) a Equus/Centennial (vrchol nejvyšší třídy), prakticky celou Evropu ale podobná nabídka míjí.
Na jednu stranu je to logické, neboť v minulosti se automobilka zkusila prorazit v těchto segmentech na Starém kontinentu s nevelkými úspěchy, a tak se dnes pohybuje hlavně ve sférách, kde se jí dařilo a daří. Příběh Hyundai je v posledních letech plný úspěchů a i kvůli nim máme ve zvyku říkat, že je jen otázkou času, než se s podobnými auty (velmi dobře prodávanými v USA a Asii) prosadí i zde, ale musí se to stát? Nejnovější zprávy z Jižní Koreje naznačují, že by se to také stát nemuselo a zavládnout by mohl i opačný trend - tedy že také zbytek světa přijde na to, že drahá Hyundai vlastně nepotřebuje.
Bloomberg informuje, že domácí výrobci musejí v Koreji ustupovat konkurenci ze zahraničí. Zatímco ještě před dvěma léty měly hlavně Hyundai a Kia (ale jsou tu i další značky jako Samsung nebo SsangYong) podíl na prodejích 72 procent, tento rok už je to jen 59. Je třeba dodat, že významným důvodem této obecné změny je postupné odstraňování dovozních cel (aktuálně v daném období z 8 na 3,2 procenta u aut z Evropy a na 4 procenta u aut z USA - během tří let budou cla odstraněna zcela), ale hraje tohle podstatnou roli u aut s milionovými cenami?
Jistě i to pomohlo atraktivitě vnímání zahraničních aut vyšších tříd v očích zákazníků, zlevnění pětkového nebo sedmičkového BMW o ekvivalent 50 až 100 tisíc korun ale není tím, co by přivedlo hromady zákazníků do showroomů. Bloomberg situaci zavádějícím způsobem popisuje slovy „BMW jsou levnější než Hyundai”, ale není to pravda - pokud se podíváte na ceny plně srovnatelného BMW 5 a Hyundai Grandeur v Koreji s podobými motory (2,4i 180 koní vs. 520i 187 koní nebo 3,0i 250 koní vs. 528i 245 koní), zjistíte, že ceny Hyundai jsou takřka poloviční a jejich výbava vyšší (např. Grandeur 3,0i Exclusive stojí 34,42 milionu wonů, 528i v základu 67,4 milionu wonů), přesto se auta těchto značek dostávají do křížku a Hyundai stále častěji prohrává.
Soudě podle vyjádření zákazníků, které Bloomberg vyzpovídal, přišli Korejci na to, že nepotřebují od Hyundai a spol. tak velká auta vyšších tříd a spokojí se s auty o třídu nižšími, ale od prestižnějších značek. Takhle ostatně Korejci prohrávali v prémiovém segmentu i u nás - ani zde jejich auta nebyla drahá, když ale někdo měl jeden a půl milionu, obvykle si raději koupil třeba pětku od BMW místo aby dal přednost většímu a lépe vybavenému korejskému konkurentovi řady 7. Např. Lee Tack Young si po sedmi korejských autech poprvé koupil BMW, konkrétně 528i, kterému dal přednost před o třídu vyšší, ale podobně drahou Kiou K9 a říká: „Nevidím jediný důvod vracet se zpět.” A není sám, Bloomberg a další zmiňují případy preference Audi před Kiou nebo i BMW 7 před Hyundai Equus, jakkoli s horším motorem a výbavou.
Zjevně přitom nejde o ojedinělé případy. V letošním roce prodala německá prémiová trojka v Koreji 18 114 aut s cenou nad 40 milionů wonů, Hyundai 31 444. Stále tedy vládne, ale zatímco Němci zaznamenali meziroční růst o 25 procent, Hyundai šlo dolů o 4,7 procenta. O pozitivním trendu tedy Korejci nemohou mluvit a je docela dobře možné, že budou časem předstiženi. Nelze pak vyloučit, že se podobný scénář odehraje i v jiných koutech světa, zejména pak USA a jinde v Asii a na návrat Hyundai do vyšších sfér v Evropě by pak také nemuselo vůbec dojít.
Jak z toho ven? Hyundai v minulosti uvažoval, že proti BMW a spol. nasadí vlastní prémiovou značku jako to udělala Toyota s Lexusem, nakonec si to ale rozmyslel. Možná to byla chyba, neboť i když dnes podle svých slov „pokračuje ve snahách zlepšit hodnotu značky a zvýšit prodeje v prémiovém segmentu”, otočit aktuální trend nebude snadné. Automobilka se navíc prý i v těchto sférách soustřeďuje na rozšíření servisního zázemí a nabízení nižších nákladů na provoz a servis, což ale zákazníky drahých modelů příliš nebere. Ne dost na to, aby se situace podstatně změnila.
Pokud pak nejsou zákazníci k Hyundai, Kie a dalším loajální ve vyšších třídách na domácím trhu, co lze očekávat jinde? Odpověď neznáme, neměli bychom se ale v příštích letech divit, pokud by v dosavadním vývoji závládl opačný než očekávaný trend a Korejci začali nejvyšší třídy spíše opouštět než naopak. I další značky jako právě Audi, BMW a Mercedes totiž chtějí prodávat více, budou se o to jistě dále snažit a zákazníci dražších Hyundai jim vadit nebudou...





























Hyundai Azera je poctivý vůz vyšší střední třídy a se svou cenou by měl na domácím trhu snadno smáznout podstatně dražší BMW 5. To se mu daří, zákazníci ale za podobnou cenu dávají přednost menším, ale prestižnějším vozům jako BMW 3, Audi A4 nebo Mercedes třídy C
Zdroje: Bloomberg, BMW, Hyundai Motor
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
dnes
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejnovější články
Bývalý hokejista si jako první převzal nové nejrychlejší civilní letadlo světa od dob Concordu, překoná i rychlost zvuku
před 8 hodinami
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
před 10 hodinami
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 11 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
dnes
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
dnes
Živá témata na fóru
- Střešní box do T drážky 12.14. 18:30 - Kubka Palma
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
