Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hromadná objednávka Mercedesů od Uber se nekoná, obě značky si půjdou po krku
14.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Sdílení automobilů několika motoristy může do budoucna redukovat odbyt výrobců. Třícípá hvězda proto raději vstoupila do branže sama.
Na sklonku března se médii prohnala spekulace, dle které firma Uber objednala sto tisíc kusů Mercedesu třídy S za nějakých 270 miliard korun. Aktuálně ovšem můžeme tyto zvěsti dementovat. Šéf koncernu Daimler Dr. Dieter Zetsche a šéf „taxislužby“ Travis Kalanick se totiž sešli na tiskové konferenci Axel Springer NAOH v Berlíně, kde naopak potvrdili, že si do budoucna půjdou pořádně po krku.
Za vším můžeme vidět vzestup myšlenky sdílení automobilů několika motoristy, což má zejména v dlouhodobém horizontu zredukovat odbyt nových vozů. Této hrozby jsou si u Daimleru očividně vědomi, pročež německý výrobce již vlastní společnost Car2Go, která se nedávno pochlubila nemalým úspěchem - během pouhých dvou měsíců od zahájení operací v čínském Chongqingu firma získala 78 tisíc zákazníků.
Mimo to Daimler v dubnu zformoval americkou divizi společnosti Moovel poskytující mobilní služby, neboť Němci odkoupili firmy RideScout sídlící v texaském Austinu a GlobeSherpa z Portlandu v Oregonu. Pod hlavičkou Moovelu pak dále automobilka s třícípou hvězdou ve znaku vyvíjí software zvaný RideTap, který by měl uživatelům v potřebnou chvíli vyhledat nejbližší volný dopravní prostředek.
Tyto snahy lze pochopit při pohledu na narůstající tržní kapitalizaci Uberu. Firma stará pouhých sedm let je totiž aktuálně ceněna na 62,5 miliardy dolarů (cca 1,5 bilionu korun). Tím nechává v pozadí automobilky jako BMW, GM či Honda a blíží se VW, Fordu nebo právě Daimleru. Vedoucí Toyota s tržní hodnotou 172 mld. USD (4,13 bilionu korun) se ovšem za záda prozatím koukat nemusí.
Právě naopak Uber rozjel s Toyotou nemalou spolupráci, která zároveň zahrnuje také investice ze strany Japonců. Kromě toho do firmy zaměřené na sdílenou dopravu nasypal 3,5 miliardy dolarů (84,05 mld. Kč) saudskoarabský investiční fond. I přes tyto úspěchy ovšem Uber dosud nevykázal zisk, na což na zmiňované konferenci poukázal hlavně Zetsche, kterého hodnota konkurence udivila.
Kalanick tuto skutečnost neskrýval, nicméně zároveň uvedl, že situace je poněkud složitější. Dle něj je Uber ziskový v přinejmenším 200 městech (firma momentálně operuje v takřka 500 metropolích v 66 zemích světa), které spadají mezi rozvinuté oblasti. V těch, jenž se teprve rozvíjejí, je ovšem Uber ve ztrátě kvůli masivním investicím, zejména na trzích, jako je Čína.
Kromě toho se Uber musí také vypořádat s několika soudními spory, za kterými stojí především taxikářská lobby. Jedna taková pře se vede i v Německu, kde prozatím poskytování alternativních převozních služeb neprofesionálními řidiči bylo postaveno mimo zákon. Kalanick ovšem uvedl, že zrovna na tomto trhu je „trpělivý“.
Tržní hodnota Uberu je nadmíru vysoká, i proto Mercedes naskočil do byznysu se sdílením automobilů
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 9 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
Nejčtenější články
- Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024 - Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024 - Sověti svého času neměli auta, se kterými by dobyli Sibiř, a tak přišli s těmito monstry, měla zcela unikátní techniku
22.10.2024 - Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024 - Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 22:39 - GeneHawkins
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch