Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hořící tahač Tesly nakonec uzavřel dálnici na 16 hodin. Lidé museli zůstat 800 m daleko, hasiči to po pár hodinách vzdali
21.8.2024 | Petr Miler
Dlouhých 9 hodin byl prostor v okruhu 800 metrů okolo požáru uzavřen pro veškerou veřejnost. Bateriový paket tahače totiž hořel při teplotách přesahujících 500 stupňů Celsia a stal se zdrojem ohromného množství toxických zplodin. Hasičům nakonec nezbylo než čekat.
Jak jsme vás včera informovali ještě téměř v průběhu této události, na kalifornské dálnici I-80 došlo k první zdokumentované nehodě a také prvnímu zdokumentovanému požáru tahače Tesly zvaného Semi. Požáry kamionů obecně nejsou ničím výjimečným, bateriový pohon auta se ale postaral o to, že se výsledkem stala smutná show, nad kterou si nyní drbe hlavu polovina světa.
Celá událost totiž připomíná zejména to, jak nebezpečné požáry elektrických aut jsou. Nemusíme se znovu vracet k tomu, že jsou dnes podstatně méně četné, problém je v tom, že když už k nim dojde, je extrémně složité se s nimi vypořádat. Připomnělo to už nedávné vzplanutí ani nenabíjeného elektrického Mercedesu v rezidenčním komplexu v Jižní Koreji, ale to, co se odehrálo poblíž Sacramenta, byl požár ještě docela jiného kalibru. Nyní o něm víme víc.
Zatím není jasné, co přesně k požáru vedlo. Mluví se o nehodě samotného tahače Tesly, která se nepochybně stala, úřady ale zatím nedokážou říci, zda byl oheň následkem nehody, nebo šlo o jednu z jejích příčin. Čas v tomto směru ukáže víc, detaily ohledně samotné ohnivé události zveřejněné CBS News a L.A. Times jsou ale opravdu nepříjemným čtením.
Nové informace potvrzují, že k nehodě došlo okolo 3:15 v noci poblíž Emigrant Gap, kde Semi sjel z dálnice a narazil do stromů vedle ní. Nehoda to nakonec neměla být těžká (o stavu řidiče vozu ale nemáme jasné zprávy), uhašení následného požáru se přesto ukázalo být prakticky neřešitelným, a to přes nasazení enormního množství techniky včetně letadel, která místo polévala vodou ze vzduchu. Hasiči nejprve doufali, že si s požárem poradí jako s každým jiným a zvolili dílčí uzavírku dálnice, okolo 5:30 ale pochopili, že to nepůjde okolo místa vzplanutí vytvořili 800metrové nárazníkové pásmo, do kterého nesměl nikdo vstoupit, aby toxické výpary nezranily ostatní motoristy či přicházející zvědavce.
Hasiči zkoušeli několik hodin požár zlikvidovat, nakonec ale rezignovali a zejména bateriový paket vozu nechali kontrolovaně shořet. To nejhorší bylo pryč po 13 hodinách a 15 minutách, kdy byla dálnice otevřena aspoň v protisměru, trvalo ale dlouhých 16 hodin, než uzavírka skončila zcela. Do té doby z místa i po uhašení plamenů unikalo omezené množství toxických výparů.
Jak uvádí expert v oblasti elektrických aut oslovený CBS, problém je v samotné velikosti baterie, která má u Semi kapacitu 900 kWh. Čím větší baterie je, tím větší množství množství hořlavého materiálu auto skýtá. „Taková baterie bude uvolňovat mnohem víc toxických plynů, bude hořet mnohem déle. Obecně je mnohem těžší ji uhasit,” řekl k věci Dylan Khoo a upřesnil, proč hašení vodou nevedlo k rychlému úspěchu a způsobilo nové problémy - prý je nemožné tak intenzivní požár vodou uhasit, současně ale poléváním baterie „vytváříte kyselinu sírovou a kyselinu chlorovodíkovou”, jak uvedl dále Khoo.
Je skutečně fascinující, jak obrovský problém dokáže způsobit požár jednoho jediného elektrického vozu. Jestliže osobní auta jsou v tomto ohledu potenciálně problematická, ta nákladní zjevně představují riziko docela jiného kalibru, Semi má ještě asi desetinásobně větší baterie než velké elektrické osobájy. Je škoda, že varování hasičů přesně před tím byla roky přehlížena, neboť nyní evidentně neexistuje způsob, jak si s takovými událostmi efektivně poradit.
Až dlouhých 16 hodin po vypuknutí požáru Tesly Semi na I-80 v Kalifornii byl provoz na této dálnici plně obnoven. A i další detaily zásahu jsou ohromující, bohužel ne v pozitivním smyslu slova. Foto: Tesla
Zdroje: CBS News, L.A. Times
Bleskovky
- Prototyp elektrického Ferrari s falešným zvukem osmiválce je asi to nejsmutnější, co dnes uvidíte a uslyšíte
před 7 hodinami - VW se téměř s okamžitou platností zbavil svého finančního ředitele, jeho místo přebírá „kámoš” šéfa zvaný Řezník
10.9.2024 - 1 400 koní, 550 kg. Brutální kvalifikační kolo Formule 1 ze sezóny, kdy turba neměla limit, dodnes bere dech
8.9.2024
Nejnovější články
- Lepší baterky pro auta nečekejte, říká expertka. Brzký příchod těch s tuhým elektrolytem je utopie nebo lež, mají zásadní vadu
před 27 minutami - VW začal odhalovat své nové rodinné SUV pro Evropu. Dělá s ním tajnosti, i když jsme ho už viděli celé
před hodinou - Úchvatná novinka DS se klaní jednomu z největších propadáků Citroënu, je to zvláštní narozeninový dárek
před 3 hodinami - Elektrická náhrada klíčového SUV Volva dostává v testech pořádně naloženo, je na ní moc znát čínský původ
před 4 hodinami - Bentley ukázalo novou generaci vrcholného sportovního luxusu. Vypadá dobře, po zezelenání ale nabízí míň než předchůdce
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 09.12. 14:07 - pavproch
- Koupit nové, nebo nechat staré? 09.12. 13:25 - Der
- Fiat a vše kolem nich 09.12. 12:48 - pavproch
- Rychlodotazy 09.12. 11:28 - jerry
- Škoda Auto obecně 09.11. 19:36 - řidičBOB
- BMW Divize 09.11. 16:17 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 09.11. 14:25 - pavproch
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 09.11. 11:41 - isopsephic