Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení

Samočinné vypínání motoru zvyšuje cenu, hmotnost i složitost, zkracuje životnost a úsporu paliva nutně neznamená. A pokud s ním nepočítá norma...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení

25.9.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Samočinné vypínání motoru zvyšuje cenu, hmotnost i složitost, zkracuje životnost a úsporu paliva nutně neznamená. A pokud s ním nepočítá norma...

Asi nebude velkým překvapením, když hned zkraje zmíníme, že nepatříme mezi obdivovatele systému start/stop. Automatické vypínání a zapínání pohonné jednotky podle nás jen narušuje kultivovanost a je další zbytečnou složitostí, která stojí peníze navíc. V dlouhodobém horizontu pak nemůže nesnížit životnost komponentů, které zaměstnává častěji, nebo intenzivněji. Jeho lepší stránkou je možné snížení spotřeby paliva, ovšem nikoliv do takové míry, jak se nám automobilky snaží namluvit. Museli byste jezdit prakticky jen v městských zácpách, abyste přínos start/stopu na účtech za palivo poznali a je navíc otázkou, zda i tak veškeré náklady na pořízení tohoto systému, jeho následný servis a možné negativní důsledky pro životnost kupříkladu motoru nakonec danou redukci žíznivosti nepřeváží.

Tento fakt dnes znovu pitvat nebudeme, považujeme jej zkrátka za daný. Automobilky systém montují do aut ne proto, že by po něm zákazníci toužili, ale jen proto, že snižuje spotřebu v normovaném eurocyklu, což má přímý dopad na pokuty za nadlimitní emise oxidu uhličitého. V momentě, kdy jeden litr paliva znamená emise okolo 25 g CO2/km a jeden gram znamená 95 Eur odvedený do eurokasy za každé prodané auto, se zkrátka vyplatí spotřebu paliva uměle snižovat, seč to jen jde.

Že jsme paranoidní a nemocní Bruselem? Ale kdepak, stačí se podívat za oceán, kde vše z dosud zmíněného potvrzuje přístup zákazníků a nakonec i mnohých automobilek. Právě kvůli odporu klientely ostatně BMW svého času přistoupilo k možnosti trvalého vypnutí tohoto systému, což je krok, o kterém si v Evropě můžeme nechat pouze zdát. Ještě dále ale jdou jiní výrobci - nejnověji je to Honda, která nový model Jazz nabídne na severoamerickém zcela bez samočinného vypínání pohonné jednotky. Spalovací motor tak bude vypínat pouze hybrid, ale to je podstata jeho fungování, hybrid je jeden velký start/stop.

Toto rozhodnutí má hned několik opodstatnění. V prvé řadě je to podle Hondy prodleva na semaforech, se kterou musí řidiči počítat. Opětovné nahození motoru totiž zabere několik zlomků sekundy, kvůli čemuž majitelé takto vybavených vozů zůstanou při souboji s řidiči vozů poháněných šestiválci potupně v prachu. Tohle ale bereme od Hondy jako nadsázku, Jazz ani bez start/stopu nebude patřit mezi rychlé stroje.

Mnohem zásadnější je důvod číslo dva. Agentura EPA dohlížející na normované měření spotřeby totiž dané vypínání a zapínání pohonné jednotky vůbec nebere v potaz. Implementace start/stopu se tak v USA nikterak neprojeví na normované spotřebě a případných pokutách za její nadlimitní výši, kvůli zákazníkům pak Honda start/stop nabízet nebude. Nechtějí ho, vědí, že finance do něj investované se jim nevrátí.

Ostatně i přímo inženýři Hondy jmenují řadu potíží. Automobily vyžadují kvůli start/stopu instalaci mnohem většího startéru, který přidává jak na hmotnosti, tak i na ceně. Potřebují také větří akumulátor se stejnými důsledky. Jeho životnost je pak nižší a konec konců ani startér používaný výrazně častěji než dvakrát denně nevydrží věky. Je tu také ztráta komfortu - při vypnutí pohonné jednotky totiž dochází rovněž k deaktivaci kompresoru klimatizace. Cestující ve voze tak sice nadále ovívá studený vzduch, ten ale prý již není tak „svěží“. Odpojení elektrického posilovače, jež zabraňuje možnosti otočit předními koly, je pak již jen drobností, stejně jako otřesy ve volantu při opětovném nahození motoru.

Honda takto veřejně proklamovaným vyřazením systému z nabídky pro USA vytváří docela zajímavý precedens, který by mohla následovat i řada dalších výrobců. Dosud se nenabízení start/stopu tiše přecházelo či možnost jeho úplné deaktivace podobně tiše nabízela. Honda se z téhož rozhodla udělat výhodu a po našem soudu dělá dobře. Povinný start/stop prakticky pro všechny je jedním z největších nesmyslů, který kdy automobily potkal...


Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 1 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 01Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 2 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 03Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 3 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 02Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 4 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 04Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 5 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 05Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 6 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 06Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 7 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 07Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 8 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 08Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 9 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 09Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 10 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 10Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 11 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 11Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 12 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 12Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 13 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 13Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 14 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 14Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 15 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 15Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 16 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 16Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 17 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 17Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 18 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 18Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 19 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 19Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 20 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 20Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 21 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 21Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 22 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 22Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 23 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 23Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 24 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 24Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 25 - Honda Fit-Jazz 2014 01Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 26 - Honda Fit-Jazz 2014 02Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 27 - Honda Fit-Jazz 2014 03Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 28 - Honda Fit-Jazz 2014 04Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 29 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 25Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 30 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 26Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 31 - Honda Fit-Jazz 2014 22Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 32 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 28Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 33 - Honda Fit-Jazz 2014 23Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 34 - Honda Fit-Jazz 2014 25Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 35 - Honda Fit-Jazz 2014 24Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 36 - Honda Fit-Jazz 2014 20Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 37 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 31Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 38 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 30Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 39 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 29Hondě Jazz pro USA vymontují start/stop, zákazníci ho nechtějí, normy neocení - 40 - Honda Jazz 2014 Fit oficialni dalsi 32
Benzinová verze Hondy Jazz dorazí do Spojených států bez systému start/stop, chybět dozajista nikomu nebude

Zdroj: Honda přes Autoblog

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.