Hloupý volič automatu FCA neustál tlak okolností, znamená obří „svolávačku”

1,1 milionu vozů Jeep Grand Cherokee, Chrysler 300 a Dodge Charger teď kvůli zmatečnému voliči automatu musí do servisů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Hloupý volič automatu FCA neustál tlak okolností, znamená obří „svolávačku”

25.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Hloupý volič automatu FCA neustál tlak okolností, znamená obří „svolávačku”

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

1,1 milionu vozů Jeep Grand Cherokee, Chrysler 300 a Dodge Charger teď kvůli zmatečnému voliči automatu musí do servisů.

Fiat Chrysler Automobiles svolává do servisů zhruba 1,1 milionu aut kvůli zmatečnému voliči automatu. O tomto problému jsme se rozepsali v únoru letošního roku, kdy měl na svědomí 121 nehod, ze kterých asi čtyři desítky byly se zraněním lidí.

Jádro problému je v tom, že u některých produktů FCA je na středovém tunelu věc, která vypadá jako klasický volič automatu, jenž se fyzicky posouvá mezi jednotlivými polohami. Jenže není, je to joystick, za který řidič různě zatáhne a podle toho zvolí jízdní režim. „Elektronický volič”, jak se tahle věc oficiálně jmenuje, se vždycky vrátí do své původní polohy.

Zvolený režim je zobrazen na displeji na přístrojovém štítu a svítí také na voliči samotném, jenže i přesto asi není na první pohled dost jasně patrné, v jakém režimu se převodovka zrovna nachází. U klasického voliče je toto určení totiž mnohem jednodušší, páka je fyzicky na různých místech v závislosti na zvoleném režimu převodovky.

Stávalo se tak, že lidé vystoupili, když motor běžel a bylo zařazeno D. Auto sice pískalo, ale auta dnes pískají pořád, takže řidič vyskočil a auto se rozjelo. Lze zcela správně namítnout, že to je chyba řidiče, ale kdyby tu byl klasický volič automatu, jak ho známe už dekády, tyhle problémy by nastávat nemusely.

FCA tedy svolává do servisu 811 586 vozidel v USA, 52 144 vozidel v Kanadě, 16 805 vozidel v Mexiku a 248 667 aut ve zbytku světa. To dává celkem 1 129 202 automobilů, které budou postupně v následujících měsících upraveny. Jsou to vozy Dodge Charger a Chrysler 300 modelových let 2012 - 2014 a Jeepy Grand Cherokee modelových let 2014 a 2015. Novější auta mají otočný ovladač, stejně jako některé další produkty FCA, který už tak matoucí není.

V servise bude zesíleno varování, když budou při zapnutém motoru otevřeny dveře řidiče. A také se s otevřenými dveřmi auto nerozjede, i když bude na převodovce zvoleno něco jiného než režim Park. Auta tedy nedostanou otočný ovladač, zůstane jim ten zmatečný a kritizovaný, ale bude zabráněno samovolnému rozjezdu. Majitelé aut budou obesláni ve chvíli, kdy bude „jejich” servis připraven jejich vůz upravit.

Je to náplast na problém, který nikdy nemusel vzniknout, kdyby se FCA nesnažilo znovu vynalézt dávno vymyšlené. Konstruktéři zkrátka občas zapomínají přijmout, že některé věci už nemohou být lepší, že kulatější kolo už nelze udělat. U FCA to přesto zkusili. A narazili...


Hloupý volič automatu FCA neustál tlak okolností, znamená obří „svolávačku” - 1 - jeep electronic shifter 01Hloupý volič automatu FCA neustál tlak okolností, znamená obří „svolávačku” - 2 - jeep electronic shifter 02Hloupý volič automatu FCA neustál tlak okolností, znamená obří „svolávačku” - 3 - jeep electronic shifter 03Hloupý volič automatu FCA neustál tlak okolností, znamená obří „svolávačku” - 4 - jeep electronic shifter 04Hloupý volič automatu FCA neustál tlak okolností, znamená obří „svolávačku” - 5 - jeep electronic shifter 05Hloupý volič automatu FCA neustál tlak okolností, znamená obří „svolávačku” - 6 - jeep electronic shifter 06
Tahle věc v Jeepu Grand Cherokee vypadá jako normální volič, ale není tomu tak

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.