Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů
(+ živé foto)Britové upřednostnili komfort a dynamiku před hmotností. Ta však ještě poklesne, jakmile dorazí benzinový motor Ingenium.
Pro britskou automobilku Jaguar se hliník začíná stávat hlavním stavebním prvkem. Tak trochu si ovšem říkáme, že s lehkým materiálem neumí zacházet. Stačí třeba jen pohled na základní provedení kupé F-Type, které na ručičce vah vykazuje 1 577 kg. Tedy na jednu stranu sice hodnotu ještě snesitelnou, ovšem v porovnání s konkurenčním Porsche neskutečně vysokou - Carrera S Cabrio váží o sto kilogramů méně, a přitom se jedná o větší otevřený model, který dokonce nabízí dvojici nouzových zadních sedadel.
Obdobně pak srovnání Britů a Němců vychází ve chvíli, kdy proti sobě postavíme nový Jaguar XE a BMW řady 3. Zatímco první z rivalů ve své nejlehčí formě váží 1 474 kg, druhý dosahuje hmotnosti 1 495 kg. Čest tedy máme s 21kilovým rozdílem, což je opravdu málo, pokud si uvědomíme, že na jedné straně stojí prakticky celohliníkový model a na druhé německá ocel.
Částečné ospravedlnění přináší hlavní technik Nick Miller, podle kterého byla značná část úspor dosažených rozsáhlým použitím hliníku „utracena“ na sofistikovaném předním a zadním zavěšení, které by oproti konkurenci mělo navyšovat jak dynamiku, tak i komfort. Další vinu pak nese fakt, že z hliníku je „pouze“ 75 procent všech komponentů, zatímco na zbytek byla použita ocel.
Tento krok byl přitom nutný kvůli ideálnímu rozložení hmotnosti. Jelikož z oceli je víko kufru a zadní část podlahy, máme u čtyřválcových modelů co do činění s poměrem 50:50 mezi nápravami, u šestiválce je to 51:49. Mimo to Miller dodává, že stoprocentní využití hliníku, který je dražší než ocel, pak nepřinášelo jediný benefit vůči stávajícímu řešení v oblasti spotřeby, a proto bylo zamítnuto.
Šéf vývoje však jedním dechem dodává, že pokud to bude v budoucnu potřeba, mohou být z hliníku vyrobeny také dveře, které jsou nyní rovněž ocelové. Navíc v případě základního modelu máme počítat s další dietou, neboť zmíněných 1 474 kg váží dieselová verze s manuálem. Ta benzinová nadále používá techniku od Fordu a nikoliv nový motor Ingenium, který je o poznání lehčí. Takže hodnota v kolonce „hmotnost od” půjde ještě dolů...
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2014, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Paříže.
Jaguar XE včetně verze S naživo v Paříži
Dieselový Jaguar XE s manuální převodovkou je aktuálně nejlehčím zástupcem v řadě
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 5 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 46 minutami - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 2 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 3 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 5 hodinami - Poslední malá spalovací Porsche zažila těsně před svým koncem ohromné prodejní vzepětí. Není z toho jasné, o co lidé stojí?
včera
Živá témata na fóru
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.17. 12:47 - Truck Daškam
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie
- BMW Divize 01.16. 13:41 - Vrooom
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 23:05 - abgx1