Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů
(+ živé foto)Britové upřednostnili komfort a dynamiku před hmotností. Ta však ještě poklesne, jakmile dorazí benzinový motor Ingenium.
Pro britskou automobilku Jaguar se hliník začíná stávat hlavním stavebním prvkem. Tak trochu si ovšem říkáme, že s lehkým materiálem neumí zacházet. Stačí třeba jen pohled na základní provedení kupé F-Type, které na ručičce vah vykazuje 1 577 kg. Tedy na jednu stranu sice hodnotu ještě snesitelnou, ovšem v porovnání s konkurenčním Porsche neskutečně vysokou - Carrera S Cabrio váží o sto kilogramů méně, a přitom se jedná o větší otevřený model, který dokonce nabízí dvojici nouzových zadních sedadel.
Obdobně pak srovnání Britů a Němců vychází ve chvíli, kdy proti sobě postavíme nový Jaguar XE a BMW řady 3. Zatímco první z rivalů ve své nejlehčí formě váží 1 474 kg, druhý dosahuje hmotnosti 1 495 kg. Čest tedy máme s 21kilovým rozdílem, což je opravdu málo, pokud si uvědomíme, že na jedné straně stojí prakticky celohliníkový model a na druhé německá ocel.
Částečné ospravedlnění přináší hlavní technik Nick Miller, podle kterého byla značná část úspor dosažených rozsáhlým použitím hliníku „utracena“ na sofistikovaném předním a zadním zavěšení, které by oproti konkurenci mělo navyšovat jak dynamiku, tak i komfort. Další vinu pak nese fakt, že z hliníku je „pouze“ 75 procent všech komponentů, zatímco na zbytek byla použita ocel.
Tento krok byl přitom nutný kvůli ideálnímu rozložení hmotnosti. Jelikož z oceli je víko kufru a zadní část podlahy, máme u čtyřválcových modelů co do činění s poměrem 50:50 mezi nápravami, u šestiválce je to 51:49. Mimo to Miller dodává, že stoprocentní využití hliníku, který je dražší než ocel, pak nepřinášelo jediný benefit vůči stávajícímu řešení v oblasti spotřeby, a proto bylo zamítnuto.
Šéf vývoje však jedním dechem dodává, že pokud to bude v budoucnu potřeba, mohou být z hliníku vyrobeny také dveře, které jsou nyní rovněž ocelové. Navíc v případě základního modelu máme počítat s další dietou, neboť zmíněných 1 474 kg váží dieselová verze s manuálem. Ta benzinová nadále používá techniku od Fordu a nikoliv nový motor Ingenium, který je o poznání lehčí. Takže hodnota v kolonce „hmotnost od” půjde ještě dolů...
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2014, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Paříže.


















Jaguar XE včetně verze S naživo v Paříži
Dieselový Jaguar XE s manuální převodovkou je aktuálně nejlehčím zástupcem v řadě
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Kia říká, že vzhled snad nejošklivějšího nového auta posledních let napravila jedinou úpravou. Za nás tedy opravdu ne
před 4 hodinamiDrzí zloději ukradli osm nových sporťáků přímo z továrny, automobilka si toho ani nevšimla
26.3.2025Jízda s vzácným posledním Ferrari s motorem V12 a manuální převodovkou je italská extáze se vším všudy, selhání vozu nevyjímaje
25.3.2025
Nejčtenější články
Toyota těší staromilce, jejím řidičským autům zůstanou spalovací motory a manuály „neomezeně dlouho”
27.2.2025Už i Britové říkají, že žádný zákaz spalovacích aut nebude, ani u nich, ani jinde. Otevřeně vyzývají k referendu
27.2.2025Ohyzdné BMW M2 dostalo pořádný „facelift”, teď vypadá konečně dobře. Automobilka by si měla dělat poznámky
27.2.2025Také auta dostihl koronavirus. Studie odhalila, jak vysoká je dnes poruchovost vozů vyrobených za pandemie
27.2.2025Americká policie si koupila hromadu služebních sporťáků. V uniformě jim to sekne, lidé ale takový nákup „nedávají”
28.2.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.29. 00:47 - petr_riha
- Policejní kontroly a měření 03.28. 21:26 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.28. 17:37 - řidičBOB
- Politický koutek 03.28. 12:52 - řidičBOB
- OT - zavírám krám, uklízím 03.27. 13:04 - pavproch
- Přituhuje 03.27. 10:36 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.26. 17:50 - řidičBOB
- Další zajímavá autovidea 03.26. 16:33 - Předseda