Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hasiči Muskovi přímo na jeho Twitteru ukázali, jak elektromobil vzplane klidně po 3 měsících netečného stání
10.8.2023 | Petr Prokopec
Auta všeho druhu mohou vzplanout prakticky kdykoli, ale dovedete si představit, že by pár let staré spalovací auto začalo hořet poté, co se jej 3 měsíce nikdo nedotkl? Ve světě elektromobilů je možné i to.
Pokud bychom se věnovali požáru každého auta, nepíšeme o ničem jiném. Jen ve Spojených státech bylo v roce 2021 zaznamenáno 174 tisíc takových incidentů. Povětšinou u toho byly spalovací vozy, takové nehody však měly v podstatě standardně nalinkovaný scénář. Až na drobné výjimky šlo o nehody nebo o stará auta, jejichž majitelé zanedbali údržbu. Hasiči s takovými vozy měli relativně jednoduchou práci, neboť jen zamířili hadice a nechali zhruba tři tisíce litrů vody odvést svou práci. Poté vrak „seškrábli“ ze silnice a bylo hotovo.
Elektromobilů obecně zdaleka tolik nehoří, není to kvůli tomu, že by šlo o bezpečnější auta. Dáno je to tím, že jsou v průměru mnohem novější a pojišťovny se už několikrát nechaly slyšet, že pokud pravděpodobnost požáru vztáhneme k věku vozu, týkají se spalovacích i elektrických vozů v obdobné míře. Proč se tedy o požárech elektromobilů tolik píše? Jednak je to relativně nová věc, především jsou ale mnohem intenzivnější, nahodilejší a jejich hašení je mnohem náročnější. Však naposledy včera jsme psali o vzplanutí jediného malého auta, jehož uhašení vyžadovalo asi čtyřhodinový zásah, během nějž hasiči použili 42 tisíc litrů vody.
Oba poslední zmíněné problematické aspekty požárů elektromobilů se členové hasičského oddílu z amerického Sacramenta rozhodli připomenout Elonu Muskovi přímo na jím vlastněné sociální síti, tedy na Twitteru (ze kterého se postupně stává X). Zasahovat totiž museli u hořícího Modelu S P100D. Tato verze se na trhu objevila v roce 2017, nejstarším exemplářům je logicky šest let. Šlo tedy jen o pár let staré auto, v jehož případě by jinak byla platná i záruka na akumulátorový paket, auto ale na počátku letošního roku zasáhly záplavy na Floridě.
Proto skončil jako totálně zničený (ač mu na pohled nic není) u společnosti, která jej měla rozebrat na součástky. Firma jej ale převzala před třemi měsíci, od té doby na Model S nikdo ani nesáhl. Přesto auto tři měsíce po nehybném stání a ještě déle od prvotního zaplavení spontánně vzplanulo. „Vozu se vůbec nic nedotýkalo, v jeho okolí se nic nenacházelo. Nenašli jsme nic, co mohlo požár potenciálně odstartovat,“ uvedl zástupce hasičů, kapitán Parker Wilbourn. Ten pro jistotu upřesnil i to, že elektromobil nebyl nabíjen, nikdy od zmíněných záplav.
Kvůli chemikáliím obsaženým v lithium-iontových bateriích se plameny rozšířily velmi rychle, což byl značný problém - na vrakovišti firmy zabývající se drahými vozy se totiž nacházela Ferrari, Porsche a další exotická auta za miliony dolarů. Pokud by je oheň zasáhl rovněž, škoda by byla mnohem vyšší. A náročnější by byla i likvidace celého požáru. K tomu ale naštěstí nedošlo i díky tomu, že hasiči vůz nadzvedli pomocí „ještěrky“ a vodu pustili přímo do baterií.
Jakkoli se jednalo o spásné řešení, bylo také dosti riskantní, neboť hasiči se tak dostali do značné blízkosti baterie, která mohla explodovat, a byla zdrojem jedovatých plynů. Šlo přitom o členy běžného sboru, nikoli specializované divize, která je na takové akce mnohem lépe vybavena. Právě to vedlo k nápadu zviditelnit incident i před Muskem, který ale zatím na příspěvek nijak nereagoval.
Hasiči ze Sacramenta přímo na Twitteru ukázali Elonu Muskovi, jakou hrozbu představují elektromobily. Zasahovat museli u hořícího Modelu S, který tři měsíce nehnutě stál odstavený. Foto: Metro Fire of Sacramento, CC0 Public Domain
Crews responded for a vehicle fire at a high end auto dismantler. The vehicle was involved in an accident several months ago, and was sitting idle when it spontaneously caught fire in the yard. Crews are unable to move it to a safe location to burn out, the vehicle is blocked in… pic.twitter.com/8ShkbMEQUN
— Metro Fire of Sacramento (@metrofirepio) August 3, 2023
Zdroj: Metro Fire of Sacramento@Twitter
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 7 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024 - Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024 - Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva