Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hamilton chtěl vyhrát titul v F1 tak, že jel pomalu. Nevyšlo to, obdiv patřil jiným
28.11.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Letošní šampionát je u konce a známe konečné výsledky. Pozoruhodný byl už samotný závod, ne však jen pro to, co se dělo na trati. Slavná jména končila.
Je dobojováno, letošní sezóna Formule 1 je u konce. Známe vítěze, známe poražené, můžeme začít rekapitulovat. Pokud ovšem nepatříte mezi fanoušky Nica Rosberga, věřte, že úplně radostné čtení to nebude. Kromě korunovace nového - v pořadí již třiatřicátého - mistra světa jsme se dočkali rovněž odchodu několika závodníků do „důchodu“. Nejde přitom o piloty, které by znali pouze jejich nejvěrnější, ale o esa formátu Felipeho Massy a Jensona Buttona.
Než se ovšem dostaneme k jejich konci, projdeme dění na trati od prvního až po poslední kolo. Start poněkud zdramatizoval Max Verstappen, který dostal hodiny a propadl se až na chvost startovního pole. Již o sedm kol později však byl na bodech a v jedenáctém dokonce jezdil na průběžném druhém místě. Před sebou měl přitom Lewise Hamiltona, za sebou pak Rosberga.
Dvanácté kolo se, s velkou pravděpodobností, stalo posledním s účastí Jensona Buttona v závodu F1. Ten si v něm přejezdem přes obrubník zlomil zavěšení pravého předního kola, čímž pro něj závod předčasně skončil. Zklamání v tu chvíli muselo být veliké, takto si svou poslední jízdu v F1 jistě nepředstavoval. Na trať se sice v následujících dvou letech může vrátit, neboť u McLarenu zůstává v roli záložního jezdce a ambasadora, maximálně však půjde o záskok, nikoliv o regulérní závody.
Button svou kariéru odstartoval v roce 2000 u Williamsu, posléze se však přesunul k Benettonu a následně k BAR. Z tohoto se stala v roce 2006 stala Honda, pod jejímž emblémem britský závodník po 113 závodech vůbec poprvé vyhrál, a sice v Maďarsku. O dva roky později se japonská značka rozhodla své aktivity v F1 ukončit, tým tak převzal Ross Brawn. S ním po boku pak Button dosáhl vrcholu ve své kariéře - titulu mistra světa.
S rokem 2010 se přesunul k McLarenu, kde tedy zůstane až do roku 2018, byť již jen ve druhořadé roli. My se tedy vrátíme zpět na trať do Abú Dhabí, kde Rosberg dostal ve 20. kole pokyn, aby se dostal před Verstappena. To se samozřejmě snadněji řekne než udělá, načež německý pilot musel opravdu zariskovat. Nakonec se však podařilo, přičemž zatímco o kolo později Verstappen zajel do boxů, Rosberg si střihl do té doby nejrychlejší kolo závodu.
Ve druhé půli závodu se začal Nico výrazně přibližovat Hamiltonovi, který úmyslně ubral, aby zvýšil své šance na titul - jen vyhrát mu nestačilo, potřeboval zvítězit a zároveň nechat Rosberga mimo pódium. Hamiltona tým opakovaně vyzýval, aby přidal, neboť na dvojici Mercedesů začal nebezpečně dotírat Sebastian Vettel s Ferrari na čerstvé superměkké sadě pneumatik. Pár kol před koncem závodu tak již na Lewise pokřikoval celý tým, trojnásobný mistr světa se ale držel své strategie, a proto příkazy ignoroval. Vettel se tak dotáhl na půl sekundy za Rosberga.
Zaváhání jezdce Ferrari však nakonec rozhodlo. Hamilton tedy sice v Abú Dhabí vyhrál, na titul mistra však vůbec poprvé dosáhl Rosberg. Stal se tak teprve druhým synem někdejšího mistra světa F1, jeho otec Keke byl šampionem v roce 1982. První dvojkou, která se tímto úspěchem může chlubit, jsou Graham a Damon Hillové (první vyhrál v letech 1962 a 1968, druhý v roce 1996).
Kromě Buttona se s Formulí 1 rozloučil také Massa. Pro něj byl přitom závod v Abú Dhabí 250. v kariéře, ani on však nějak výrazně nezazářil. I když na rozdíl od britského jezdce dosáhl na dva body za deváté místo. Na druhou stranu se ovšem nemůže pochlubit titulem mistra světa, byť v roce 2008 měl k němu měl velmi blízko. Nakonec se však štěstěna usmála na Hamiltona, který tehdy vyhrál o jeden bod.
Kariéru brazilský jezdec odstartoval v roce 2002 u Sauberu, většina z nás jej ovšem má spojeného s Ferrari. Po odchodu z italské stáje zamířil k Williamsu, se kterým odstartoval i do posledního závodu v Abú Dhabí. Tým se na rozloučenou rozhodl předat mu opravdu výjimečný dar, a sice šasí, které řídil a jeho zadní křídlo zdobí nápis „Obrigado“, což v překladu z Portugalštiny znamená „Děkujeme“.
Tím jsme se dostali do finále, dodat lze jen tolik, že nyní nás čekají pouze testy nových pneumatik pro příští sezónu. Ta se již pojede dle nových pravidel, které mají přinést rychlejší monoposty, větší angažovanost řidičů za volantem a snad tedy o trochu více napětí.
Nico Rosberg je novým mistrem světa
U jeho triumfu nemohl chybět ani jeho otec a někdejší šampión Keke
Závod v Abú Dhabí byl plný zajímavých momentů...
...pro Jensona Buttona ale radostné nebyly
Oproti tomu Felipe Massa ukončil kariéru o trochu lépe než britský jezdec, navíc od Williamsu dostal šasí svého monopostu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 5 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 2 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 4 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 5 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 6 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva