Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Gumová spása: Porsche s Michelinem vyvíjejí nové pneu pro staré sporťáky
24.8.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zaráží vás, že starší sporťáky se skvělou výkonovou hmotností nestačí těm novějším s podobnými parametry? Důvodů je více, hlavním ale bývají pneumatiky.
Svět aut někdy zdánlivě nedává smysl. Ferrari Enzo jste si před pouhými 10 léty mohli koupit za nekřesťanské peníze jako hotový derivát Formule 1, to nejlepší z nejlepších, neporazitelného rohovníka okruhových klání. Před dekádou tomu tak vážně bylo, auto mělo 1 365 kilogramů a 660 koní, okruh ve Fioranu zdolávalo v čase 1:24,90 a nenacházelo sobě rovného. Dnes, o 10 let později, je jeho čas překonán třeba Ferrari F12 Berlinetta (-1,9 sekundy), jistě skvělým vozem, ale ve srovnání s Enzem otylým cesťákem. Nově jej pak překonalo i Ferrari 458 Speciale (-1,4 sekundy), znovu nepochybně auto snů, ale na poměry zcela specifického a vzácného Enza je to jen dětský sporťák „v továrním tuningu”.
Na pohled to vážně nedává žádný smysl. Však všechny tyto vozy mají atmosféricky plněné dvanáctiválce, jistě dokonale naladěné převodovky a v případě výkonové hmotnosti je Enzo pořád na vrcholu. Jeho 660 koní na 1 365 kg (0,483) je prostě víc než 605 koní na 1 290 kg (0,469) u F458 Speciale, v případě pak 740 koní na 1 525 kg (0,485) u Berlinetty prohrává jen o prsa Berlusconiho náctiletých milenek. Ve Fioranu ale prohrává o parník (skoro dvě vteřiny jsou na tak krátkém okruhu věčnost), a to je nejvíce okruhovým strojem ze všech. Proč? Vymysleli snad u Ferrari nějaký zázračný podvozek, nebo jeho autům dodává Shell omylem letecké palivo? Posun vpřed jistě nastal ve všech ohledech, znalí ale za klíčový faktor označí jediné - pneumatiky.
Jsou to prostě „gumy”, které za poslední dekádu udělaly největší pokrok, a to od těch pro úplně obyčejná auta až pro kusy určené pro nejlepší supersporty. Vzpomínám na jedno video, na němž bylo Porsche Carrera GT, „německé Enzo” své doby, postaveno vedle některého z novějších souputníků s horšími parametry. A dostalo nakopáno. Řídil jej Walter Röhrl, kterého nelze podezírat z řidičského „neumu”, právě on pak v závěru konstatoval, že pokrok sice nezastavíte, ale Carrera GT ztrácí hlavně svými dobovými pneumatikami. Můžete si sice koupit novější v adekvátním rozměru, CGT a jí podobné jsou ale vozy natolik specifickými, že pneumatiky jsou součástí vývoje auta jako celku, které tak dostává zcela specifické pryže. Můžete si koupit „nějaké novější” a pravděpodobně si pomůžete. Ale smaže to náskok jinak podobě disponované konkurence? Ne, jednoduše ne, ta má úplné nové speciální obutí, a to na okruhu udělá klidně sekundové rozdíly. Jen to.
Jak z toho ven? Je to zdánlivě snadné - stačí, aby automobilka po 10 letech prostě vzala své starší auto a s nějakým výrobcem pneumatik vyvinula úplně nové obutí podle nejnovějších receptur. Jsem si osobně jistý, že kdyby to udělalo Ferrari s Enzem, nemohou se autu ani novější konkurenti dnes rovnat - Enzo má tolik výhod ve své základní konstrukci, že je v případě „smazání pneumatické ztráty” musí proti třeba F12 Berlinetta uplatnit i dnes. Jenže nic takového dosud žádný z výrobců neudělal, ono by to konec konců nebylo dobré ani pro něj - nová auta přece musí být od pohledu o hodně lepší, než ta starší, jinak by si je nikdo nekoupil. Ferrari tuto, připusťme špatnou tradici nezlomilo, Porsche ale ano a právě u Carrery GT.
Automobilka tento týden v docela nenápadné tiskové zprávě oznámila, že spolu s Michelinem stvořilo zbrusu nové obutí z řady Pilot Super Sport právě pro Carreru GT. Tohle auto má s 1 380 kilogramy hmotnosti a 612 koňmi pořád hodně co říci, ostatně ve své době patřilo k nejrychlejším. Díky novým silničním pneumatikám by se mohlo vrátit blíže k piedestalu - pneu o rozměrech 265/35 ZR 19 98Y a 335/30 ZR 20 108Y přijaly za svou poršáckou specifikaci N0 (zvláštní konstrukce bočnic, směs apod.) a měly by s ní dopřát vozu citelné vyšší stabilitu až do rychlosti 330 km/h a lepší chování při vysokém bočním přetížení. Michelin navíc dodává něco o vyšší životnosti až o 20 procent, což nakonec také není k zahození.
Co je ale nejzajímavější - Porsche říká, že je připraveno starat se o zákazníky starších modelů stejně jako o kupce těch nejnovějších, a tak by z jeho strany nemuselo jít o poslední „nové pneu pro staré auto”. To zní jako velmi dobrá zpráva pro všechny majitele sporťáků této značky - jistě, můžete si koupit třeba semi-slicky a být na okruhu ještě dále, podle našich zkušeností jsou ale tovární specifikace silničních pneu tím nejlepším každodenním kompromisem, který bere v úvahu třeba i co nejlepší fungování podvozku na rozbité silnici.
Je to tak trochu spása pro ty, kteří se nechtějí vzdát svého staršího auta a přitom se s ním chtějí posunout vpřed. Docela by nás zajímalo, jaký čas by dnes Carrera GT s novým obutím zajela na Severní smyčce německého Nürburgringu, kde byla svého času na špici. Už zmiňovaný německý pilot se tam v roce 2004 postaral o výsledek 7:28,0. Je to i dnes úctyhodné číslo, nové pneumatiky z něj mohou odmáznout klidně i 10 sekund a vrátit CGT mezi elitu. Troufnete si znovu, Waltere Röhrle?



















Porsche Carrera GT je i dnes auto snů, některým je ale svými časy na okruzích ve srovnání se svěžejšími konkurenty trochu pro smích. Nové pneumatiky dávají šanci na „oficiální revanč”
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
- Vítězí Manzi s Yamahou, 13. Vostatek včera 09:00
- Superpole vyhrál Bulega včera 08:00
Nejčtenější články
Téměř nejeté moderní BMW za 250 tisíc Kč není vtip ani omyl. „Jen” je ošklivé, nechtěné, má automat a nejhorší barvu
24.1.2025Prodeje elektromobilů Kie a Hyundai v Evropě se masivně propadají, i když Korejci rádi vytváří dojem opaku
25.1.2025Tohle auto jste si mohli v jeden moment koupit s 5-, 6-, 8-, 10- i 12válcovými motory. Je to historický rekord, který stěží bude překonán
25.1.2025Realitní magnát popsal, jak složité je uvést do provozu jeho nové Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s, je to jiný svět
25.1.2025Volvo dalo hromadě svých modelů nová jména, další ruší. Vyznat se v nabídkách automobilek je stále těžší
25.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva